Olcsó kis "semmiségek" - avagy kérhető-e felár a palacsinta elfelezéséért, a pizza különcsomagolásáért vagy a frufru kiigazításáért?

há • 2022. június 02., csütörtök •
Komoly közfelháborodást okozott nemrég a hír, miszerint 300 forintos felárért felezik el a palacsintát a Balatonon. Nézőpontból azonban több is van, és a vékony pénztárcával nyaralni induló vendégé csak az egyik. Szombathelyi pizzériatulajdonost, fodrászt és a vendéglátósok érdekképviseletét is ellátó kamara elnökségi tagját kérdeztük arról, hogyan látják a helyzetet.
Olcsó kis semmiségek - avagy kérhető-e felár a palacsinta elfelezéséért, a pizza különcsomagolásáért vagy a frufru kiigazításáért?

Megjelent a kettétálalás díja a Balatonnál, ettől volt hangos a sajtó a közelmúltban. A történet szerint egy étterem 300 forintot számolt fel egy párnak azután, hogy a bőséges ebéd után kirendelt palacsintát - látva annak méretét - elfeleztették, azaz két külön tányérra kérték. A vendéglős ezt azzal magyarázta, hogy viszonylag sokan kérik az adagok kettészedését, így a palacsintára több csokimártás és díszítés kerül, a személyzetnek kétszer annyi munkája van, és mosogatni is dupla annyit kell. Ha így nézzük, már nem is tűnik soknak a 300 forint.

Hogy mit gondol a jelenségről az egyik szombathelyi belvárosi pizzéria tulajdonosa? Várkony Levente azt mondja, tiszteletben kell tartani a balatoni vendéglős döntését. Ő a saját éttermében papírtányérra és papírzacskóba csomagolja az elvitelre kért pizzaszeleteket. Ha valaki kettévágatja az adagot, akkor mindenből kettő kell, így a plusz csomagolóanyagért plusz 50 forintot kér. - Minden, fel nem számolt díj az árrésemet csökkenti. A mai helyzetben figyelembe kell venni, hogy a munkabérek a csillagos egekbe szöktek, de az alapanyag is sokkal drágább, mint volt. A mozzarella, a paradicsom, a sonka ára nagyon magas lett, és csakis jó alapanyagot használunk. Hozzáteszem, a határ túloldalán egy sima Margherita-pizza - kevésbé jó alapanyagból - átszámítva 4000 forintba kerül, én azonban ezért csak 1790 forintot tudok itthon kérni - fogalmazott, utalva rá, miért kénytelenek a költségeket féken tartani, és minden extrának megkérni az árát a magyar vendéglátásban.

Nem csak ebben a szektorban vannak "semmiségnek tűnő" plusz szolgáltatások. Az egyik fodrászüzletben ingyen igazítják meg a frufruját azoknak, akik egyébként a frizurájukat is rendszeresen ott készíttetik. Polhammer Veronika egyetért a balatoni éttermes döntésével, szerinte egyénileg változó, kinek mi éri meg, és mi fér bele. - A mi esetünkben az egy vállalt gesztus, hogy nem kérünk felárat egy kis igazításért. Erre természetesen csak akkor van lehetőség, ha az időnkbe éppen belefér, hiszen bejelentkezéssel dolgozunk. Aki betoppan ezzel a kéréssel, annak várnia kell, ha foglalt a szék. Volt azonban, aki ezzel visszaélt, és már hetente csak frufrut vágatni jött, ennek gátat kellett szabni - jegyezte meg a fodrász. Hozzátette, hogy ugyanakkor teljesen megérti a balatoni éttermest is. Úgy véli, nem ördögtől való az extra időráfordítással és esetleg csekély plusz költséggel járó szolgáltatásért pénzt kérni. Van, aki ezt lenyeli, de az is érthető, ha nem.

- A vendéglátás alapvetően nagyon nehéz helyzetben van, és az árakon bizony nyomot hagy a szakácsok magas bérigénye, a növekvő alapanyagár és a rezsi - ezt már Völler László mondta Frisss.hu-nak. A Vasi Vendéglősök Klubjának elnökét, a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnökségi tagját arra kértük, szakmabeliként és érdekvédőként mondja el véleményét. - Nem tartom szerencsésnek a "kettétálalás felára" megfogalmazást. Sokkal jobb szájízzel távozik a vendég, ha nem extra díjat kérnek tőle, hanem mondjuk azt látja, hogy egy teljes adag 1000 forint, kis adag 500 forint. Meg kellene találni a módját, hogy kevésbé üsse szíven az embereket a plusz költség - véli a szakember. Szerinte egyébként jogos az éttermes kérése, hiszen a dupla tányér, szalvéta, kés-villa és mosogatás mind-mind idő és költség, de jobb lenne, ha ezt inkább az árakba kalkulálná bele. Példaként említette, ő sem kér plusz díjat, ha valaki több kockacukrot kér a kávéhoz, de nem ítéli el ezt az új szemléletet, hiszen ilyen világban élünk - jegyezte meg.

Völler László szerint a jövőben újabb és újabb hasonló költségekre kell számítani majd, amelyeket a vásárlóra, vendégre hárítanak a kereskedők, szolgáltatók - feltéve, hogy talpon akarnak maradni. A 10 százalékos szervizdíj, az étlapon feltüntetett 30 forintos csapvíz, a kettétálalás és a különcsomagolás felára csak a kezdet...

közösség

további frisss

lap tetejére