Az MNB megreformálná a villanyautó-támogatást Magyarországon

totalcar • 2022. május 21., szombat •
A Magyar Nemzeti Bank Fenntartható egyensúly és felzárkózás névvel egy javaslat-csomagot tett közzé, amiben 144 pontban taglalja, hogy min változtatnának a villanyautózás jelenlegi támogatásán és infrastruktúráján.
Az MNB megreformálná a villanyautó-támogatást Magyarországon

z MNB javaslatai közül a legjelentősebb, hogy változtatnának az új villanyautók után járó támogatás igénylési rendszerén. Pontosabban megszűnne a jelenlegi gyakorlat, miszerint pályázni kell a támogatásra. Szerintük a támogatást nem kéne pályázathoz kötni, annak alanyi jogon kéne járnia. Ezzel az intézkedéssel kedveznének a leendő vásárlóknak: gyorsítanák és egyszerűsítenék a folyamatot.

2022-05-20-mnb-javaslat-elektromobilitas.png

A támogatás intezitását is növelnék: jelenleg Magyarországon 15 milliárd forinttal támogatta az állam az új villanyautók beszerzését, de a tapasztalatok alapján ez nem volt elég az elektromos autópark igazán jelentős növekedéséhez. Összehasonlításképp Magyarországon a teljes autóállomány képest arányaiban tizedannyi villanyautó van, mint Hollandiában és ötödannyi, mint Németországban.

Mivel a töltőhálózat se fejlődik abban az ütemben, ahogy azt a Jedlik Ányos Tervben meghatározták, a töltőpontok telepítési ütemét is felpörgetnék. Jelenleg Magyarországon 1880 nyilvános töltőpont van, ugyanakkor a tervben kitűzött cél 2030-ig 18100 töltőpont telepítése. Jelenleg különösen nehéz helyzetben vannak a vidéki, kisebb forgalmú régiók, ahol nehéz dolga van annak, aki villanyautóval járna és azt nem otthon töltené.

VersiCharge AC fali töltő

Szerintük nem csak a nyilvános töltőpontok mennyisége szorul fejlesztésre, hanem az otthoniaké is. Családi házakban jelenleg viszonylag kényelmesen lehet otthon elektromos autót tölteni, de társasházak, lakások esetén ez még mindig egy nehézkesen megoldható feladat. Jelenleg az újépítésű házakban kötelező a töltőpontok későbbi beépítéséhez szükséges előkészítés. Ennek a mennyiségén szigorítanának: eddig 10 parkolóhelytől volt kötelező felkészíteni az infrastruktúrát a töltőpont későbbi beépítésére, a javaslat szerint ezt a továbbiakban két parkolóhelytől megkövetelnék.

borítókép: A Levegő Munkacsoport blogja

közösség

további frisss

lap tetejére