A Magyar Nemzeti Bank (MNB) – a tudomására jutott információk alapján – célvizsgálatot folytatott le a CIB Bank Zrt.-nél (CIB Bank), melynek során
A HITELKÁRTYÁHOZ ÉS A FIZETÉSI SZÁMLÁHOZ KAPCSOLÓDÓ HITELKERET-TÚLLÉPÉSRE VONATKOZÓ GYAKORLATOT VIZSGÁLTA
a 2016. május 1-jétől kezdődő ötéves időszakot érintően.
A jegybank megállapította, hogy a CIB Bank megsértette a kamat, díj és egyéb költség vagy feltétel pénzügyi szolgáltatásra irányuló szerződésben való egyértelmű meghatározására vonatkozó jogszabályi rendelkezést. A CIB Bank a hitelkártyák esetében a jóváhagyott és szerződésben rögzített hitelkereten felül további kölcsönösszeg lehívását engedélyezte a fogyasztók számára, amely lehetőségről azonban – tekintettel arra, hogy a vonatkozó információ sem a hitelkártya-szerződésekben, sem az általános szerződési feltételekben, sem a kondíciós listákban nem szerepelt – nem tájékoztatta az érintett fogyasztókat.
A jogszabályi rendelkezések alapján a fogyasztókkal kötött hitelkártya-szerződésben a bank egyértelműen köteles meghatározni a hitelkeret-túllépés esetköreit és annak jogkövetkezményeit rögzítő szerződési feltételeket. Ugyanakkor a CIB Bank a hitelkártyák esetében a hitelkeret túllépésének díját a világos és egyértelmű tájékoztatás és szerződési feltételek hiánya ellenére olyan esetekben is felszámította, amikor a szerződésben rögzített hitelkeret összegén túli lehívást vissza kellett volna utasítania.
Mindezek miatt az MNB a célvizsgálatot lezáró határozatában felhívta a CIB Bankot, hogy mindenkor tartsa be a kamat, díj és minden egyéb költség vagy feltétel pénzügyi szolgáltatásra irányuló szerződésben való egyértelmű meghatározására vonatkozó jogszabályi rendelkezést. A feltárt jogsértés miatt
AZ MNB 10 MILLIÓ FORINT FOGYASZTÓVÉDELMI BÍRSÁGOT SZABOTT KI A BANKRA,
valamint a hitelkártya-szerződésben nem szabályozott hitelkeret-túllépés miatt a 2016. április 30. napját követően felszámított díjak visszatérítésére is kötelezte a bankot.
A VIZSGÁLT IDŐSZAKBAN ÖSSZESEN KÖZEL 58 MILLIÓ FORINT ÉRTÉKBEN TÖRTÉNT JOGOSULATLAN DÍJTERHELÉS.
Az MNB kötelezése nyomán a CIB Bank a hitelkártyaszámlával rendelkező fogyasztóknak jóváírta a jogtalan díjterheléseket, míg a hitelkártyával már nem rendelkező ügyfelek esetében pénztári kifizetés útján biztosítja a jogosulatlanul terhelt díjak visszatérítését, melyről az érintett fogyasztókat tájékoztatta.
Az MNB a pénzügyi intézmények körében a jövőben is kiemelten vizsgálja a fogyasztóvédelmi jogszabályoknak való megfelelést, fellép a pénzügyi szolgáltatásokat igénybe vevő fogyasztók jogainak védelme érdekében, a pénzügyi szolgáltatókat a felelős, tisztességes magatartás irányába terelve.
Forrás: origo.hu
Fotó: CIB BANK