A jövő évtől várhatóan nőni fognak az autósok terhei. A kormány ugyanis inflációkövető díjemeléseket vezetne be számos, a gépjármű használathoz, üzemeltetéshez kapcsoló tétel esetén - írja a Világgazdaság.
Így – az elképzelés szerint –
- a regisztrációs adó,
- a gépjárműadó,
- a cégautóadó
- és az átruházási illeték
minden évben a megelőző év júliusában mért, azaz a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett fogyasztói árindex mértékével növekszik. Eszerint jövőre, az ideinél 4,1 százalékkal magasabb gépjárműadót kell majd fizetnie az autótulajdonosoknak. Látni kell, hogy miután az infláció hónapról-hónapra változik, az emelés mértéke tág határok között szóródhat majd a következő években.
Érdemes felidézni, hogy tavaly júliusban 17,6 százalékos inflációt mért a KSH, azaz a gépjárműadó is hatodával emelkedett volna, ha a rendszert már tavaly bevezették volna. Ez azonban szélsőséges példa, hiszen 2023 kiugró év volt az infláció szempontjából, ugyanis az egész évre is 17,6 százalékos árindex volt jellemző, míg 2022-ben ugyanez az érték 14,5 százalék volt. Idénre a jegybank a 3-4,5 százalékos sávba várja az inflációt.
A kor is számít
A teljes képhez az is hozzátartozik, hogy szigorítás már idén is történt, ugyanis míg korábban két részletben, márciusban és szeptemberben kellett megfizetni a gépjárműadót, idén a költségvetés egy összegben, áprilisban gyarapodott ezzel a befizetéssel.
A jövő évi gépjárműadó kiszámításakor nemcsak az adott autó teljesítményét, hanem a korát is figyelembe kell venni. Hasznos kalkulátort is lehet találni a NAV oldalán. Főszabályként a gépjárműadó alapja a gépjármű hatósági nyilvántartásban feltüntetett teljesítménye, kilowattban. Ha az adatokat csak lóerőben adták meg, akkor 1,36-tal kell osztani és egész számra kell kerekíteni.
Az adó összege emellett a jármű típusától (például személygépjármű, autóbusz, tehergépjármű stb.) és korától is függ: minél idősebb a jármű, annál alacsonyabb az adó mértéke. Az alábbi táblázat azonban segít:
A magyar utakon futó autók átlagos életkora 14,5 év. Azaz egy 15 éves Opel Astra H típusú, 1,4-1,6 benzinmotorral szerelt, nagyjából 100 lóerős, azaz 73 kilowatt teljesítményű kocsi után (185 x 73 forint) 13 505 forintot kellene fizetni, amihez jön az inflációs díjemelés (+4,1 százalék), azaz a végösszeg így 554 forinttal nő, tehát 14058 forint lesz.
Persze, egy fiatalabb autót üzemeltetőnek mélyebben a zsebébe kell nyúlnia. Például egy 150 lóerős (nagyjából 110 kilowattos), 6 éves Volkswagen Passat tulajdonosa (110 x 300 forint) 33 088 forintot fizetett idén áprilisban, jövőre ugyanez 34 444 forinttal lesz.
Forrás: vg.hu