Összesítették az idei jelentkezések számát a felsőoktatásban. Hogy áll az ELTE SEK?
A számokból kiderül, hogy a hazai felsőoktatási intézményekbe idén 11 százalékkal többen szeretnének bejutni, mint tavaly. Számunkra persze különösen érdekes, hogy ezen belül a Savaria Egyetemi Központ iránt milyen az érdeklődés, és örömmel tapasztaltuk – a felvi.hu felületén ugyanis teljesen nyilvánossá tették az adatokat –, hogy hozzánk első helyen 22,65 százalékkal többen jelentkeztek ebben az évben, mint 2020-ban. Ez az ELTE-karok szombathelyi képzéseire és a Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központra vonatkozik átlagosan. Hozzá kell tennem, tavaly nagy visszaesést könyvelt el a hazai felsőoktatás, akkor 18 százalékkal jelentkeztek kevesebben egyetemre, mint 2019-ben, de nálunk más volt a helyzet: tavaly végül a felvettek számát tekintve 9 százalékos növekedést tudtunk elérni. Ez a tendencia folytatódik tehát, ami
részben az elmúlt évek befektetett munkájának, részben pedig egy tudatos marketingtevékenységnek az eredménye.
Szombathely a pedagógusképzésre épít, mi a helyzet ezen a területen?
Tavaly összességében közel 40 százalékkal kevesebben adták be a jelentkezést valamely pedagógus szakra az országban, miközben nálunk 5 százalékkal többen kezdhették meg tanár szakokon a tanulmányaikat szeptemberben. Ami az idei számokat illeti: az országos átlag 15 százalékos, Szombathelyen pedig 18,5 százalékos a növekmény az első helyes jelentkezéseket illetően. Továbbra is népszerű a történelem és a magyar szak, miközben a természettudományi tanárszakokra kevesebben jelentkeznek, ez azonban országos tendencia, ahogy a műszaki szakoknál is ez a jellemző.
Melyek még a slágerszakok?
Mindenki pszichológus szeretne lenni, 575-en jelölték meg intézményünket.
Ez a szak tavaly indult nálunk, és az előző évinél 358-cal többen jelentkeztek idén, de ha csak az első helyes jelölést nézzük, ott is 63-mal nőtt a szám 2020-hoz képest. Pszichológián mindig magas a ponthatár, idén is látszik, hogy erre lehet számítani. Sikeres szakunk még az anglisztika is.
Hogy alakul a gépészmérnökképzés iránti érdeklődés?
Első helyen 26-an jelölték meg a szombathelyi képzést.
Mi az, ami meglepetés?
A keleti nyelvek és kultúrák (kínai) szak. Többször hirdettük, de még soha nem indult itt, mert nem jött össze a szükséges hallgatói létszám. Most azonban tíz fő jelentkezett rá. Abban az esetben, ha idén el tudjunk indítani, az ELTE Konfuciusz Intézetének segítségével valósítjuk meg a képzést.
Látszik már ilyenkor, hogy melyik szakon hány férőhely lesz?
Körvonalazódik, mert van az egyetemnek terve, amely megszabja, hogy hol mennyi a minimum és a maximum. Júliusban a ponthúzáson minden kiderül.
Rendhagyó volt az idei beiskolázási kampány, hogy vette az akadályt az intézmény?
Amikor szeptemberben nekiláttunk a munkának, még azt hittük, hogy a szokásos módon be tudunk menni a középiskolákba osztályfőnöki órákra, pályaorientációs napokra, hogy megszólítsuk az érettségi előtt állókat. Nem volt rá lehetőség. Viszont erre is volt stratégiánk, a tanár szakos hallgatóink gyakorlati idejüket töltötték az iskolákban, így idén ők vállalták fel ezt a toborzó feladatot, hiszen eleve kint voltak a helyszíneken. Közben a tudatosan épített Facebook-oldalunkat is fejlesztettük, és a korábbinál jóval hatékonyabban kezdtük használni. 2017-ben alig kétezer követőnk volt, most pedig több mint 9 ezer. A nyílt napok is másképp zajlottak most, online térben tartottuk ezeket, és azt tapasztaltuk, hogy
hátrányai mellett – hiszen elmaradtak a személyes találkozások – megvannak az előnyei is.
Egyszerre tudtak minket követni az ország legtávolabbi pontjain, olyanok is, akik egyébként nem jöttek volna el Szombathelyre. Ráadásul a pandémiás helyzetnek köszönhetően elkészítettünk több olyan kisfilmet, amelyek már megmaradnak az utókornak.
Megszabta az ELTE, hogy hogyan kell lebonyolítani ezeket az eseményeket, vagy volt önállósága a SEK-nek?
A Kommunikációs, Marketing és Rekrutációs Igazgatósággal együttműködve, szabad kezet kapva dönthettük el, hogy milyen platformon szólítjuk meg a leendő hallgatókat, ugyanakkor voltak központi ELTE-rendezvények is. Kollégáimmal hárman fogtuk össze a SEK-en a kommunikációt. Meg kell dicsérnem a csapatomat, mert a 2017 óta építkező marketing- és kommunikációs tevékenységünkbe nagyon sok időt és energiát fektettünk, és ez most már látszik a számokon. Van honlapunk, Facebook- és Instagram-oldalunk, Youtube-, TikTok- és Twitter-csatornánk. Szokták kérdezni, hogy mi a titkunk, nos, a fanatizmusunk és a lelkesedésünk, mert ha szembe találjuk magunkat egy problémával, addig nem lépünk tovább, amíg meg nem oldottuk. Új eszközökkel ismerkedtünk meg, sok mindent kipróbáltunk. Intézményünk oktatóival is szorosan együtt dolgoztunk. Felállítottam egy SEK rekrutációs csapatot, akikkel minden pénteken találkoztunk, ötleteket gyűjtöttünk, inspiráltuk egymást, és együtt megvalósítottuk a kidolgozott terveket.
Milyen nyomot hagy az intézmény kommunikációján a mostani helyzet? Hogyan tervezik a jövőt?
A személyes jelenlétet nem pótolja semmi, arra szükség van
– gondoljunk csak például a kutatók éjszakájára, micsoda varázsa van, ott mindenki természettudós, nyelvész, történész akar lenni, vagy a személyes ajánlásokra –, ugyanakkor megtartjuk az online jelenlétet, sőt fejleszteni fogjuk, és tartalmakat gyártunk majd. Közben pedig nem állnak le a már futó projektek sem. Folytatódik a SegítéSEK sorozat, amelynek a következő állomása egy jótékonysági akció. Ennek keretében a szombathelyi Aranyhíd EGYMI-nek és testvériskolájának gyűjtünk majd egy májusi figyelemfelhívó kerékpáros esemény keretében, ennek a részleteit hamarosan közzé is tesszük. Lehet hozzá csatlakozni!