Júniustól fizet a MÁV a késések után

• 2025. január 08., szerda •
Tízpontos vállalást tett Lázár János építési és közlekedés miniszter, ennek jegyében 2025 júniusától visszafizetik a jegy árának felét, ha a vonat vagy a busz húsz percnél többet késik. Felújítják az összes mosdót a MÁV-Csoporthoz tartozó állomásokon, lesz takarítószemélyzet, és már idén új IC kocsik és bérelt villanymozdonyok állnak forgalomba a vasútvonalakon.
Júniustól fizet a MÁV a késések után

A MÁV struktúrájával szemben példátlan lejárató kampány folyik, amire az elmúlt 150 évben nem volt példa - kezdte a beszédét Lázár János építési és közlekedési miniszter a "közlekedési info" címmel tartott sajtótájékoztatóján szerdán. A tavalyi évről elmondta, rekordszámú utazást regisztráltak, összesen 1 millió utazást bonyolított le a MÁV, a HÉV és a Volánbusz - olvasható az Origón.

Összesen 10 millió bérletet adtak el, ami példátlan a miniszter szerint, és azt mutatja, hogy van igény a közösségi közlekedésre Magyarországon.

Az IC-ken 13 ,5 millió helyjegyet adtak el, ami szerint azt bizonyítja, hogy az emberek képesek autóról közösségi közlekedésre váltani.

Húsz százalékkal nőtt azoknak a száma, akik letették az autót, ezért a magyar állam hozzájárult ahhoz, hogy csökkenjen a kibocsátás. Szerinte a percepció elvált a valóságtól, megpróbálták úgy beállítani a szolgáltatásokat, mintha azok a legutolsó minőséget képviselnék. "Ami nekem fájó pont, amiért ezt a kampány személyesre veszem, az oka az az 53 ezer ember, aki négy millió ember utazását levezényli". A MÁV dolgozóival hároméves bérmegállapodást kötöttek, 28 százalékkal emelik a bérüket, tehát infláció feletti emelést kapnak, jelezte.

Minden támadás erősített engem a kormányon belül, hogy pénzt szerezzek. Tíz miniszteri vállalást teszek

- mondta a politikus. Ennek jegyében ismertette a 10 pontot.

Lázár János 10 pontja

  1. Bevezetik a késésekhez kapcsolódó intézményt június elsejétől, visszafizetik a jegy árának felét annak, akinek a vonata vagy busza 20 percet késik. Ez egy objektív felelősség, vita nélkül teszik ezt. Aki applikáción keresztül vásárolt, az azon keresztül kapja vissza, aki jegypénztáron keresztül, az a pénztárostól kapja vissza. De a bérletesekre is vonatkozik ezt, akinek öt alkalommal késik a vonata 20 percet, annak 10 százalékát elengedik.
  2. A MÁV-Csoport összes mosdóját egytől egyik felújítják 2026 január elsejéig. Jelenleg 1000 mosdó van, ebből 300 esett át felújításon, de ezeket is renoválják a maradék, felújítatlan 700 mellett. A Molhoz hasonló rendszert alakítanak ki, a nagyobb pályaudvarokon fizetéses lesz a mosdók használata, emellett applikáción keresztül is igénybe lehet venni. 
  3.  Takarítószemélyzet lesz minden állomáson, illetve az IC-ken.
  4. 2026 április 30-ig ezer db új autóbuszt vásárolnak az idei 500 után. Most tíz év az átlagéletkor, ezt le fogják nyomni 7-8 évre.
  5. Jelenleg 50 db korszerű villanymozdonyunk van, további 150 elöregedett. Azt vállalják, hogy 2025-ben 40 db új villanymozdony és 15 újszerű dízelüzemű áll hadrendbe. Ezek bérletek, a szerződéseket megkötötték, a szállításuk folyamatban van. Összesen 70 db-ot szereztek be.
  6. Az IC-kocsik felújítása, jelenleg 100 van használaton kívül, ezeket felújítják, továbbá 285 IC-t szereznek be, erre a fedezet biztosítani fogják.
  7.  A  GYSEV kapacitását beforgatják a MÁV-hoz, összesen 500 km-t a GYSEV vesz át a MÁV-tól, ez főleg a Balaton nyugati régióját érinti. De GYSEV-es mozdonyt átvisznek Keletre, az a tervük, hogy a Budapest-Belgrád vasútvonalon is részben azok a járművek fognak teljesíteni, amelyeket a GYSEV-nek beszereztek. 
  8. Lázár szerint a nyári szezon jelenti a legnagyobb kihívást, nem győzték klímával és emberrel kiszolgálni a megnövekedett igényt. Ebből a tanulságot levonták, ezért új szolgáltatást alakítanak ki, ez pedig a MÁV-busz. Több száz buszt bocsátanak a MÁV rendelkezésére, sőt magántársaságoktól is bérelnek, hogy ki tudják szolgálni az utasokat. Hangsúlyozta, hogy ami tavaly megtörtént, az nem történhet újra. Ez praktikusan azt jelenti, hogy ha egy osztálycsoport a déliből indulna, de nincs elég hely, azokat busszal viszik el.
  9. A jegy vásárlásából korábban nem derült ki, hogy van-e klíma a buszokon vagy a vonatokon. Aki jegyet vásárol, ezután viszont tudni fogja, hogy van-e rajta klíma vagy nincs.
  10.  Új applikációt indítanak el májustól MÁV plusz néven, ami az év második felére lesz teljesen kész. A legfontosabb új funkció a késési funkció lesz. 

Közlekedési alkotmány készül

Jelezte azt is, hogy a parlament előtt van a közlekedési alkotmány, amely radikális változást hozhat bizonyos térségekben, ahol eddig nem volt biztosítva a közösségi közlekedés. Összesen 1000 településen fognak bővülni a szolgáltatások. 

 Kedden a Nemzetközi Beruházási Bank arról tájékoztatott minket, hogy a hiteltárgyalások újabb szakaszba léptek

- mondta a miniszter, hozzátéve, hogy 1 milliárd euró hitelt kíván felvenni a magyar állam vasútfejlesztésre.

Ez beavatkozás a szuverenitásba

Szerbia és Magyarország között egy új négysávos gyorsforgalmi kapcsolatot létesítünk - ezzel indokolta, hogy miért esett a kormány választása a mohácsi Duna-híd megépítésére, miközben a gubacsi vasúti hídon sebességkorlátozás van érvényben.  A miniszter szerint Magyarországnak kedvező irányba alakulnak a kereskedelmi kapcsolatok, amit a szerbek közlekedésfejlesztése is alátámaszt. "A gubacsi híd felújítása uniós blokk alatt áll", utalt arra, hogy az IKOP Plusz forrásait blokkolja az EU. Ez azt jelenti, hogy hazai forrásból kell megvalósítani a beruházást.

Ez a magyar szuverenitásba való durva beavatkozás, ami rombolja a két ország kapcsolatait

- mondta Rogán Antal szankcionálásáról. Szerinte kizárólag a magyar igazságszolgáltatás döntheti el, hogy ki bűnös és ki nem. " Ez egy szemenszedett hazugság, feltételezett állításokra vonatkozik, amiből egy szó sem igaz" - mondta Pressman állításairól, miszerint a kabinetirodát vezető miniszter egy korrupciós hálózatot működtet. "Jobban teszi, ha nagyban elkerüli ezt az országot Pressmann, amit ő képvisel, arra nincs szüksége ennek az országnak", mondta, hozzátette:

a magyar kormány nem készül válaszlépésre, azért sem, mert egy bukott kormányzat döntéséről van szó. Az új kormány január 20-án életbe lép, és minden kérdést átbeszélnek.

Szerinte ez nem más, mint egy politikai provokáció, egy politikai ügy, aminek a komolyságát megkérdőjelezi, hogy egy köztörvényes bűncselekménnyel vádolt ember (Hunter Bidennek) kegyelmet ad és Soros Györgyöt kitünteti.

A pályaudvarok bevásárlóközpontokká alakulnak át

A magyar államnak nincs annyi pénze, hogy a négy nagy budapesti pályaudvart, illetve a szegedit vagy a debrecenit felújítsa - ezzel indokolta, hogy miért döntöttek arról, hogy hasznosítják ezeket az állomásokat. Ugyanakkor hangsúlyozta, nem kótyavetyélnek el semmit, a MÁV ugyanúgy tulajdonos marad. Az eredményből, a profitból részesülni fognak, ez egy win-win szituáció szerinte, ráadásul dollármilliárdokról van szó. Úgy tudná legegyszerűbben leírni, hogy a pályaudvarok bevásárlóközpontokká alakulnak át. A nyugati pályaudvar esetében speciális a helyzet, nem akarják kizárni a hatodik kerületet, később minden érintett kerületet meg fognak keresni.

Lázár szerint minden ingatlanfejlesztő jelentkezett a pályázatra, aki a top tízben van, ami komoly érdeklődésre vall.

Visszatérve a MÁV átalakítására, szerinte a mostani kihívásokkal teli időszak is azt igazolja, hogy szükség van az állami kapacitások fenntartására. Ezért meg kell őrizni, de át kell alakítani, hogy egy piachoz közel álló szolgáltatóvállalatként működjön. Hangsúlyozta, meg kell törni a régi lobbikat. "Volt egy idióta tarifarendszer, ezt meg kellett szüntetni és egyszerűbbet csinálni."

Gigantikus áruszállítás lesz a BYD miatt

Lázár szerint gigantikus áruszállítás lesz Budapest és Szeged között a BYD miatt, ha beváltja az ígéretét és 350 ezer autót fog évente gyártani. Többek között ezzel indokolta, hogy miért volt szükség a jó állapotú szegedi vasútállomás ingatlanhasznosítására. 

A miniszter elmondta, csak zárt pályán lehet 200 km/-es sebességet biztosítani a vasútvonalakon, erre a magyar hálózat nem alkalmas. A 160-as tempót bírja majd a Budapest-Belgrád vasútvonal is.

1200 milliárd forint értékű tendert fogunk kiírni vasútfelújításra 2025-ben

- mondja Lázár, ebben EIB hitel és IKOP Plusz forrás is lesz.

Forrás: origo.hu
Fotó: MTI/Soós Lajos 

közösség

további frisss

lap tetejére