Itt a magyarázat: így lesz fizetős a Facebook és az Instagram

borsonline.hu • 2023. január 15., vasárnap •
A napokban jelent meg a hír, hogy fizetőssé válik a Facebook és az Instagram, több más alkalmazással együtt. Az új szabályozást az Európai Unió vezetteti be, ám közel sem azt jelenti, amit sokan gondolnak.
Itt a magyarázat: így lesz fizetős a Facebook és az Instagram

Tavasztól minden magyarországi mobilszolgáltatónál megszűnik a nullás díjszabás - erről döntött nemrég az Európai Unió. Ez azt jelenti, hogy a korábban ingyenesen - azaz adatforgalmat nem fogyasztva - elérhető

Facebook, Instagram, Facebook Messenger és WattsApp, sőt még néhány navigációs applikáció és a Spotify is pénzbe fog kerülni a mobilszolgáltatóknál. 

Eddig talán sokaknak fel sem tűnt, hogy míg a mobilinternetet használva, böngészve fogy az adatkeretünk, addig, ha a Facebook-ot, vagy az Instagrammot pörgetjük az ingyenes. Ez szűnik most meg, tehát minden közösségi médián eltöltött percünk végül meg fog jelenni a hónap végi telefonszámlánkon, ha a mobilinternetünket használtuk. 

Mit jelent ez számokban?

A döntést érintő applikációk óránként eltérő mennyiségű adatot fogyasztanak. 

A Facebook 90 Megabyte (MB), az Instagram 1080 MB, a Spotify 144 MB, a Waze pedig 0,4 MB-ot fogyaszt. Ez a szám a Facebook Messengernél a legkedvezőbb: ott 0,001 MB adatmennyiség fogy egy óra alatt, ami kb. 100 üzenetet jelent.

Ezek után mindenkinek érdemes lesz kiszámolnia, hogy mennyibe kerül a böngészése ezeken a platformokon. 

"Én használom ezeket az oldalakat, de ha túl sok lesz így a számla, akkor inkább leszokok róla. Nekem ennyit nem ér."

- mondta a lapunknak Kristóf, aki azt is hozzátette, hogy bár hiába használja keveset a telefonját, nem örül a döntésnek, és nem is érzi jogosnak, hiszen mindenki megszokta már, hogy ezekért nem számolnak fel adatot a szolgáltatók.

Frieder Martin viszont, fiatalkora ellenére jogosnak tartja a szabályt, és úgy gondolja, hogy aki akarja az meg tudja majd oldani, hogy korlátlan mobilnetet, vagy Wi-Fi-t használjon. 

- Legalább majd jobban meggondolják az emberek, hogy mire akarnak pénzt kiadni és mivel töltik az idejüket

- tette hozzá Martin. 

Nem csak böngészésre használják

Vannak azonban olyanok is, akik nem csak böngészésre és szórakozásra használják a felületeket. Mátrai József egy Facebook-csoportot működtet és elképzelni sem tudja, hogy máshol tartsa a kapcsolatot a tagokkal. 

"Nem tetszik ez a döntés. Tavasztól figyelni fogok rá, hogy Wi-Fi-ről megoldjam a csoportom kezelését és ne kelljen mobilinternetet használnom."

- mondta lapunknak József. 

A döntés mögött az az Európai Uniós irányelv áll, miszerint nem jó, ha a mobilszoláltatók ingyenessé teszik a közösségi médiás alkalmazásokat azzal a céllal, hogy a díjcsomagokat népszerűsítsék.  Tavaly júniusban az uniós tagállamok szakhatóságait egyesítő BEREC új iránymutatást adott ki arra vonatkozóan,  hogy a testület a jövőben semmilyen, egyes platformokat vagy alkalmazástípusokat megkülönböztető, úgynevezett "zero rate" konstrukciót nem tekint alkalmazhatónak.

Ez alapján a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 2022 őszén határozatban kötelezte mindhárom mobilszolgáltatót arra, hogy

2022. november 15-ig fejezzék be a nullás adatkeretű csomagok értékesítését.

Továbbá 2023. március 31-ig meg is kell szüntetniük vagy módosítaniuk azokat a szerződéseket, amelyeknél volt valamilyen "zero rating" opció.

 

közösség

további frisss

lap tetejére