Ezért kerülnek ennyibe most a repülőjegyek

mandiner.hu • 2023. április 23., vasárnap •
Számos tényező együttes hatása okozza, hogy jóval magasabbak a repülőjegy árak, mint korábban.
Ezért kerülnek ennyibe most a repülőjegyek

Ha valaki repülővel tervezi az idei nyaralást, könnyen kikerekedhet a szeme a jegyárak láttán. Míg korábban el-el lehetett csípni (term. fapados légitársasággal – a szerk.) egy Budapest-Róma odavissza utat 4500 forintért nem csúcsidőszakban, mostanra ez lehetetlen. Ezt 2019 decemberének végén sikerült végrehajtanom, a legolcsóbb két időpontot összevetve sem lehetne ezt most kihozni 35 ezer forint alatt - írja a mandiner.hu.

Miért lettek drágábbak a repülőjegyek?

Hayley Berg, a Hopper nevű amerikai repjegykereső portál közgazdásza szerint világszerte várható az áremelkedés. A szakértő szerint átlagosan a repülőjegy árak 

egy év alatt 32 százalékot emelkedtek.

Hayley Berg szerint egy nemzetközi járat a legnagyobb kereskedelmi légitársaságoknál már meghaladja átszámítva a 342 ezer forintot. Ráadásul a premium economy, valamint a business-osztályú helyek után is megnőtt a kereslet, mely ezeknek az árait is csak feljebb vitte.

A szakértő egy példát is közölt: az Egyesült Államokból Athénba repülni jelenleg 1100 dollárba kerül átlagosan, ami 45 százalékos emelkedés a tavalyi árhoz képest, míg a barcelonai vagy a római árak 40 százalékkal nőttek a tengerentúlról. 

Milyen tényezők járulnak hozzá a magas repülőjegy árakhoz?

Piacági szakértők szerint a drasztikus drágulás mögött elsősorban az áll, hogy több árfelhajtó tényező egyszerre ütött be az idei évben. Az egyik és legsúlyosabb ok az orosz-ukrán háború következtében megugró infláció, mely globálisan is súlyos károkat okoz a gazdaságban. 

Az infláció a legtöbb alapvető cikk árát megnöveli. Ez jelentkezik a légitársaságok költségeinél is, kezdve a pilóták fizetésétől a felszolgált ételek bekerülési összegéig”

– szögezte le Berg.

Hogyan hat az ukrán háború a repülőjegy árakra?

Részben a szomszédunkban kirobbant háború miatt, de az üzemanyagárak meredeken felfelé tartanak az elmúlt másfél évben. A munkaerő bére után a társaságoknak a legnagyobb kiadása értelemszerűen a repülőgépekbe való kerozin ára. Az Egyesült Államokban két évvel ezelőtt egy hordó olaj 65 dollár körül mozgott, ez tavaly bőven 100 dollár fölé emelkedett, ezt a különbözetet pedig a társaságok átterhelik a vásárlókra. 

A német Lufthansa az év elején jelentette be, hogy súlyos is személyzethiánnyal küzdenek, ezért 34 ezer járatot töröl március végétől október végéig,

köztük a budapesti útvonalon is lesznek ritkítások. 

Bár néha ránézve a Flightradar24 képére a következő megállapítás meglepő lehet, de az árfelhajtó tényezők egyike,

hogy nincs elég repülőgép.

A legnagyobb repülőgépgyártók, mint az amerikai Boeing vagy a francia Airbus nem tudják olyan ütemben leszállítani az újabb, kevesebb üzemanyagot fogyasztó repülőgépeiket, mint ahogy azt előzetesen várták a társaságok. 

Hogyan változott az ipar a Covid alatt?

A járvány 2020-as kirobbanásakor fekete napjait élte a légi közlekedés, a legtöbb társaság különböző nagyobb, például a ferihegyi repülőtéren tárolta a járműveit, azonban ez egy jó alkalom volt számukra, hogy a régebbi, sokkal inkább környezetszennyező darabokat selejtezzék vagy eladják. 

Arra számítottak, hogy majd a korábbiakban megszokott ütemben fogják tudni a nagyobb gyártók szállítani a repülőket, ám a háború és az egyéb külső tényezők miatt a Boeing és az Airbus folyamatosan késéssel tudott csak teljesíteni. Ráadásul a járvány alatt több pilótát és iparági dolgozót és a személyzet más tagjait elbocsátották. 

A légitársaságok jelenleg is építik vissza a covid alatt leépült útvonalhálózatukat, több helyen már a járvány előtti szinten tudnak járatokat üzemeltetni, de most egy másik problémával állnak szemben: nincs elég kapacitás a járatok teljesítéséhez. 

A repülőjegyek árait alapvetően a kereslet és a kínálat függvénye árazza be. Az utazási kedv visszatért, de meghaladta a társaságok képességeit”

– mondta Gary Leff szakújságíró egy interjúban, majd kiemelte, az Egyesült Államokban az amerikai légitársaságok tízmilliárd dollárnyi támogatást kaptak kifejezetten azzal a céllal, hogy ne küldjék el a koronavírus-járvány alatt a munkavállalókat. 

Hogyan lehet olcsóbban repülőjegyet vásárolni?

A legtöbb társaság az év eleje óta arról számolt be, hogy az emelkedő árak ellenére is kimagasló kereslettel találkoznak, melyet nem tudnak lassan kiszolgálni. Michael Derchin elemző szerint két tényező tudja a jövőben mérsékelni az árakat: ha a beüt a recesszió, ami visszafogná a keresletet, a másik pedig, ha a Boeing képes lenne fokozni az új repülőgépek gyártását. 

A légitársaságok már alig várják, hogy beüzemeljék az új gépeket”

– jelentette ki.

Amíg azonban ilyen magasan vannak az árak, nincs mit tenni, mint versenyeztetni az ajánlatokat. Ehhez több oldal is a segítségünkre lehet: a legnépszerűbb a SkyScanner, a Kayak és a Google Flights. Szakértők szerint az olcsó repjegy legnagyobb titka az időzítés, a legjobb minél hamarabb lefoglalni a jegyeket. 

A piacon megjelentek többek között az ultra low-cost légitársaságok, melyek a korábbi fapados járatoknál is fapadosabbak, ilyen a norvég Norse Atlantic például, mely transzatlanti járatokat biztosít jutányos áron. 

Tippek a legolcsóbb repülőjegy vásárláshoz

Érdemes feliratkozni a légitársaságok húségprogramjaira, körleveleire, így elsőként lehet értesülni, ha egy rövid idő keretéig promóciós áron lehet foglalni náluk. A fentebb már említett repjegyeket versenyeztető oldalakon be lehet állítani, ha az általunk kiválasztott jegy ára csökkenni kezd, akkor küldjön figyelmeztetést valamilyen módon. 

Bár jelenleg igen vaskos áron adják a repülőjegyeket, ha közeli úti célról beszélünk, mindenképp érdemes kiszámolni, hogy autóval mennyibe kerülnek, ugyanis egy négytagú családnál sokszor olcsóbban jön ki az autós út. 

Kép: MTI
 

közösség

további frisss

lap tetejére