Magyarország így készül a műanyagmentes-életre

• 2020. december 11., péntek •
Július 1-től szigorítások lépnek életbe Magyarországon és megkezdődik az egyszer-használatos műanyagok kivezetése a piacról. Az ipari komposztálókapacitások kiépültek az országban, környezetbarát-csomagólóanyagok beszerezhetők, egyes éttermek már részben átálltak, de a szakemberek szerint idő kell, hogy eltűnjenek a pet-palacok és az alumínium dobozok az éttermekből és a fesztiválokról.
Magyarország így készül a műanyagmentes-életre

Nyáron életbe lépnek azok a változtatások, amelyek az egyszerhasználatos műanyagok betiltásáról vagy korlátozásáról szólnak. A kereskedők még nem feltétlenül tudják, hogy pontosan mire számítsanak. A gödöllői Profikomp Környezettechnika Zrt. - akik az országban egyedüliként fogadják és komposztálják a hulladékká vált komposztálható ételcsomagolásokat és éttermi eszközöket -, egyelőre várakozással tekintenek a következő időszakra, hiszen nem tudni, hogy az éretlen magyar piacon az egyes szereplők hogyan reagálnak a változásokra.

„Fel vagyunk készülve a komposztálható ételcsomagolási és éttermi hulladékok fogadására, akár nagyságrendi kapacitásnövekedést is elbírunk. Inkább az a kérdés, hogy az ország készen áll-e a váltásra?” - jegyezte meg Jenei Csaba projektmenedzser, aki szerint az olaszországi Lombardia Tartomány (Milánó) követendő példa lehet. Mint mondta, ott kiválóan megoldották a feladatot: kialakították saját, jól működő rendszerüket a lakossági biohulladékok szelektív gyűjtésére, beleértve a konyhai hulladékot és a komposztálható ételcsomagolásokat is.

Magyarországon évente nagyjából 1000 rendezvény valósul meg. Ha kijön a rendelet és az infrastruktúra is adottá válik, évente 80.000 köbméternyi hulladék kerülhet vissza a természetbe, ami nagyságrendileg annyi, mint a Gellérthegy tiszta ivóvízkészlete.

Dominus Ákos, a Sziget fesztiválok fenntarthatósági menedzsere pesszimista a járvány okozta helyzet miatt, és tart tőle, a műanyagmentesség nem képez majd prioritást jövőre. Egyébként ők már a rendezvényeiken többnyire átálltak: Re-poharakat használnak és már kíséreti programként mini kompsztálót is telepítettek a Szigetre, de a pet-palackok vagy az alumínium-dobozok még mindig problémát jelentenek.

 „Szerintem reálisan 2025-re lehet teljesen kivezetni a rendszerből ezeket a hulladékokat és átállni a bio-műanyagokra. Addigra talán az infrastrukturális háttér is adott lesz az elszállításhoz, valamint a komposztáláshoz. Bár a járványhelyzet viszontagságai erre a területre is kihatnak” – vázolta a jövőképet.

A Food Truck Show már 6 éve töretlenül dolgozik a műanyagmentes rendezvények megvalósításán.

„Óriási eredmény, hogy a hulladékok 60 százalékát meg tudjuk menteni minden alkalommal, de a cél a 100 százalék. Szeretnénk egy átlagos rendezvény 30 köbméternyi hulladékának minden részét újrahasznosítani – mondta a főszervező, Vad-Horváth Zoltán.

Az Auchan Korzókat üzemeltető Ceetrus Hungary Kft. is évek óta dolgozik azon, hogy az üzemeltetésükben lévő bevásárló központok működése fenntartható legyen. Ezen transzformáció egyik elemeként a maglódi Auchan Korzó ételudvarán egy olyan projektet valósítottak meg teszt jelleggel, melynek keretében az éttermek kizárólag lebomló műanyagokat használtak a vásárlók kiszolgálására. Ennek a finanszírozását az első fél évben a Ceetrus vállalta.

„Fél évig mi biztosítottuk a környezetbarát terítékeket, csomagolóanyagokat és azt látjuk, hogy a teszt befejezése után az éttermek 70 százalékban átálltak: a helyben fogyasztott ételeket önerőből azóta is bio-műanyagban értékesítik. Mindenképpen ez az irány, amit képviselünk és erre ösztönözzük üzleti partnereinket is” – osztotta meg tapasztalatait Gábosy Balázs, a 18 Korzót működtető Ceetrus Hungary Kft. operatív igazgatója.

A világ legsikeresebb növényi alapú csomagolóanyag-gyártó cége, a Vegware magyarországi forgalmazója 10 éve pont azért alakult, hogy a piacot megelőzve környezetbarát alternatívát adjon az éttermeknek, fesztiváloknak.

„A kormány részéről ez az első lépes azért is fontos, mert egy egyértelmű üzenet fogalmaz meg a lakosság és a piac felé, mégpedig, hogy a jelenlegi csomagolási kultúránk nem fenntartható és a költségeket, ha mi még nem is, de gyerekeink biztosan meg fogják fizetni.” – mondta a Szunyog Ágota, Doremi értékesítési vezetője, akik több mint 200 féle termékkel minden gasztronómia koncepciót ki tudnak szolgálni, és szinte minden műanyag típusú csomagoláshoz tudnak komposztálható alternatívát adni.

közösség

további frisss

lap tetejére