James Cameron Titanic című Oscar díjas filmje élethűen mutatta be, vajon mi is történhetett azon a balszerencsés áprilisi éjszakán az Atlanti óceán közepén, 1914 április 14-én. Az addig elsüllyeszthetetlennek hitt monstum, a fényűzés jelképe, ellenálhatatlan erővel tört ketté, hogy örökre beírja magát a katasztrófák könyvébe, és ezáltal lezárjon egy korszakot. A XIX. század feleslegesen fényűző, nagyzási hóbortoktól sem mentes korszakát, és megnyitotta a XX. század, háborús, nélkülöző, sebezhető világát.
Miért építették a Titanicot?
A Titanicot, két testvérével együtt 1909-ben kezdték építeni a White Star Line hajótársaság megbízásából. Az Olympic és a később Britannicra keresztelt Gigantic nevű hajókat nem övezte akkora média figyelem, ugyanis az abszolút rekorder, Titanic minden eddigi csúcsot megdöntött, ami a méretét illeti. A burkolatát alkotó acéllapokat 3 milllió szegeccsel rögzítették, Magassága a kéményeknél 58 méter volt, ami egy 18 emeletes ház méretének felel meg. Hosszúsága 296 méteres volt, ami elképesztően nagy volt abban az időben, de ma sem gyártanak ekkora hajókat. A Titanic rekord listájáról csak egyetlen adat hiányzott, az pedig a gyorsaság. Tán ennek köszönhető, hogy az óceánjárót irányító Smith kapitány annak ellenére sem lassított, hogy tisztában volt a jéghegyek jelenlétével.
Az a végzetes éjszaka
1912 április 10-én indult útjára a Titanic Southampton kikötőjéből, hogy egy hét leforgása alatt eljusson New York kikötőjébe, amit előre feldíszítettek a fogadásra. A Titanic a katasztrófa előestéjén több jégjelentést is kapott, hasonló útvonalon haladó hajóktól. A távírászok túlterheltsége miatt azonban ezek egy része nem jutott fel a hídra az ütközés előtt.
Április 14-én 23.40-kor Frederick Fleet az őrszem úszó jéghegyet vett észre, és meghúzta a vészharangot. A szolgálatos tiszt (William Murdoch első tiszt) utasítást adott a hajó balra fordítására, és a bal oldali hajócsavar hátramenetbe kapcsolásra. Mai hajózási szakértők szerint a két parancs külön-külön helyes volt, együtt azonban katasztrofális következménnyel jártak. A hatalmas Titanicnak hosszú időbe telt, míg megkezdte a lassú fordulást, így a jéghegy végigsúrolta a hajó jobb oldalát. Régebben a szakértők úgy vélték, hogy egyetlen óriási – 90 méteres hosszúságú – lék miatt süllyedt el a Titanic. A legújabb vizsgálatok szerint viszont hat kisebb nyílás – együttes felületük még az 1,2 négyzetmétert sem haladta meg – elég volt a hajó elsüllyedéséhez. A tisztek előtt nyilvánvalóvá vált, hogy a hajó el fog süllyedni. A fedélzeten lévők enyhe rázkódást éreztek.
A rádiószobából a kapitány utasítására S. O. S. jeleket küldtek, valamint megkezdték az utasok mentőcsónakba helyezését és a mentőmellények kiosztását. A parancs értelmében először csak a nők és a gyermekek szállhattak be, később már a férfiak is, ha maradt még hely. Összesen kb. az utasok felének jutott volna hely (1178), ez akkoriban kivételesen jó aránynak számított. Ennek ellenére a csónakok nagy részét félig üresen engedték le. 0 óra 45 perckor leeresztették az első csónakot, a 7-es számút, 28 emberrel. Sokan még mindig a fedélzeten akartak maradni. Ugyanebben az időpontban vészjelző rakétákat is fellőttek, amit a közeli Californian gőzösnek észlelnie kellett volna. De mint később kiderült, a rádiósa aludt, az őrszemek pedig nem értették, hogy mi történik. A csónakokat sorra engedték le, miközben az utolsó óráit élő gigászi hajóról fellőtték a rakétákat. A bal oldali csónakoknál csak nőket és gyerekeket engedtek beszállni, a másik oldalon már férfiak is mehettek. A hatalmas hajót képtelenség volt elhagyni eleinte az utasoknak, ezért erőszakos módszerekkel „lökték” be a csónakba a nőket és a gyerekeket. A hajó fedélzeteit ütemes tempóban öntötte el a víz, végül már egyre gyorsabb ütemben süllyedt el a hajó. Akik féltek beugrani a csónakfedélzetről himbálózó csónakba, azokat az alsóbb sétányokról tessékelték be, mivel úgy biztonságosabbnak látszott, a fedélzetek meg úgyis közelebb kerültek a vízhez. Az utolsó csónakot, a D jelzésűt 2.05-kor bocsátották le. Az utolsó fehér vészjelző rakéta 1.40-kor röppent fel.
A Carpathia jött segíteni