Végre szabályozzák az elektromos rollereket, de hogyan?

• 2022. szeptember 21., szerda •
Elkészült az elektromos rollerek közlekedését is szabályozó javaslatcsomag, a parlament akár még idén elfogadhatja a KRESZ módosítását – erről Révész Máriusz beszélt az Infostartnak. Az aktív Magyarországért felelős államtitkár szerint társadalmi vita is lesz a kérdéskörben.
Végre szabályozzák az elektromos rollereket, de hogyan?

Révész arról beszélt, hogy a szabálycsomag egybevág a nyugat-európai KRESZ-változásokkal. A módosítások célja, hogy visszaszorítsák a balesetek számát, mert míg a 2019-es adatok szerint Oslóban egy, Helsinkiben három halálos közlekedési baleset történt, addig Budapesten 51. E tekintetben jelentős az elmaradás.

Emellett az új közlekedési eszközök megjelenése is indokolja, hogy változtassanak a KRESZ-en. Az elmúlt években ugyanis elkezdtek terjedni az elektromos rollerek és gördeszkák, valamint segwayek is. A politikus elmondta, sok megkeresést kapott, amelyekben a jogosítványukat elvesztő rolleresek panaszkodnak arra, hogy a rendőrségi gyakorlat sokszor segédmotoros kerékpárként tekint ezekre a járművekre.

A beszélgetésben Révész úgy fogalmazott, meg kell mondani, ezek az eszközök minek számítanak, hol közlekedhetnek és milyen sebességgel. A javaslat a 25 km/h-s sebességet tekinti választóvonalnak: azok az elektromos rollerek, amelyek végsebessége ez alatt marad, a kerékpárokhoz hasonló szabályozás alá tartozhatnak, míg a 25 km/h-nál gyorsabb haladásra képesek, a segédmotoros előírásokhoz igazodnának.

Elhangzott még, hogy rossz helyzet, hogy a segédmotornak minősítés esetén mindenkitől meg kellene követelni a bukósisakot – itt azért azt sem szabad elfelejteni, hogy a 25 km/h-nál lassabban haladó rollerekkel is lehet akkorát zakózni, hogy súlyos sérülés legyen a vége, aligha lenne ördögtől való ezeken is előírni a bukósisakot. Továbbá ez a megkülönböztetés az ellenőrizhetőséget sem segítené elő túlzottan.

A tervek szerint a javaslatcsomag megvitatását már szeptemberben vagy októberben elindítanák, a parlament társadalmi vitát követően hozna döntést. Így a változások elfogadása akár már év végén, de legkésőbb 2023 első felében megtörténhetne.

Forrás: Infostart, totalcar.hu

közösség

további frisss

lap tetejére