Miért nevezted be az autódat a "legmenőbb verda" versenyre?
Ennek az autónak múltja van! Azt hiszem, eredetileg 1987-es, csontszínű darab, majd közel húsz éve, 2003-ban készült el ebben a formájában, egy régi, összetartó baráti társaság munkájának eredményeként. Sedan volt, de levágtuk a tetejét, és át is lett fényezve. A színe korábban is zöld és kék volt, de a minta más volt. Az autó versenyzésre készült, 2009-ig rendszeresen állt rajthoz vele Gombos Róbert barátunk, aki több országos és megyei megmérettetésen is indult.
Az átalakítások nagy részét is ő végezte el az autón, de segített még benne Lőrincz Csaba, Tőke Tamás, Farkas Zoltán és jómagam.
2009-ben aztán levágtuk az autó hátulját is, kombivá alakítottuk, és már nemcsak alacsonyabb, hanem rövidebb is lett, mint amilyen eredetileg volt.
2009 után mi volt a Trabant sorsa?
Elkerült Nagykanizsára, ahol egy garázsban állt, nem is nagyon használták.
Múlt évben vettük újra vissza, amikor egyik barátunktól, Farkas Zoltántól búcsúztunk, aki a Covid-járványban vesztette életét.
Úgy döntöttünk közösen, hogy nem is visszük vissza az autót, inkább megvásároljuk. A Trabant ekkor hozzám került, és idén áprilisban álltam neki, hogy ismét felújítsam. Már voltak rajta kisebb-nagyobb hibák, modernizáltam is.
Mi minden történt vele? Elmesélnéd?
Karbon műszerfalat, valamint új kárpitot és öveket kapott, újak a felnik, és a festés is. A motor sem a régi benne, egy 50 lóerősre tuningolt, három felömlős Trabant-motor került bele. Van rajta egy rezonátoros kipufogó és egy Mini Morris-karburátor. Sok helyen ki van könnyítve, polikarbonát ablakok vannak benne, ettől az 50 lóerő is jobban érezhető! Éppen néhány héttel ezelőtt készült el az autó baráti segítséggel, és amikor megláttam a játék hirdetését, úgy gondoltam, jó alkalom arra, hogy benevezzem a mi Trabantunkat.
Ez az első "szépségverseny", ahol indult?
Ami azt illeti, igen, bár más kategóriában, szlalomversenyen már több díjat is nyert az autó.
Használjátok is?
2011-ig versenyeztek vele, utána pihent a járgány. Azóta nem fut közúton, bár magyar próbarendszámmal elvileg nem lenne akadálya.
Téged milyen viszony fűz hozzá, és mi a terved vele?
Fontos számomra, hogy a baráti társaságunk együtt építette, majd az elhunyt barátunk emlékére újítottuk fel.
Szeretnék eljárni vele a jövőben találkozókra, hogy lássák: még mindig létezik az autó! Sokan emlékeznek rá régről, 10-20 év távlatából, még az sem kizárt, hogy versenyre megy. Majd kiderül!
Mi szól a retro mellett? Mi a régi, de felújított verdák varázsa?
Mindig trabantos voltam, 1997 óta van ilyen autóm, és már akkor is retrónak számított a Trabant. Annak idején országos találkozót is szerveztem, ami 2001-ben volt Szombathelyen. Ennek a verdának mindig az volt a varázsa, hogy le lett vágva a teteje. Találgatni szokták, hogy mitől ilyen alacsony, de nem az ültetés, hanem a teteje miatt. Ez már régen is nagy szám volt!
Milyen a hangulat egy ilyen találkozón? Mi tartja össze a trabantosokat?
A retro feeling! A régi autók komoly értéket is képviselnek, tudjuk, hogy
például egy pedálos Moszkvics aranyárban van, ahogy a Trabantnak is nagyon felment az ára, ha jó állapotban van. Nem beszélve az ilyen tuningverdákról, mint ez is.
A német gyűjtők sokszor mifelénk keresgélnek, mert tudják, hogy Magyarországon még mindig akad egy-egy eldugott sufniban olyan autó, amit érdemes megmenteni, felújítani.