Több mozgás, kevesebb beszédhiba – logopédusok cseréltek tapasztalatot

há • 2020. március 06., péntek •
Minden gyógypedagógus csodát tud tenni a sérült gyerekekkel, de a logopédusoknak kitüntetett szerepük van. Egy selypítő, pösze vagy dadogó kisgyereket arra tudnak megtanítani, ami sokszor a legfontosabb: érthetően, magabiztosan kommunikálni. Ennek a szakterületnek európai napja is van, ez alkalomból tartottak tanácskozást pénteken.
Több mozgás, kevesebb beszédhiba – logopédusok cseréltek tapasztalatot

Az esemény résztvevőit Vass Péterné logopédus köszöntötte a Pelikán Hotelben, majd Fodor István, a Szombathelyi Tankerületi Központ igazgatója mondott beszédet. Mint mondta, ez a szakma kissé magányos, az óvodákban, iskolákban dolgozva kevés visszajelzést kapnak a logopédusok a kollégáktól, ezért is jó alkalom egy ilyen konferencia, ahol tapasztalatot lehet cserélni, egymást lehet bátorítani – fogalmazott. Kihangsúlyozta: a szakemberek hatalmas dolgot visznek véghez, amikor elérik, hogy egy beszédhibás gyermek többé ne szenvedjen hátrányt. Köszöntőt mondott a szervező Vas Megyei Pedagógiai Szakszolgálat nevében Szakály Gerda főigazgató-helyettes is. Lapunk kérdéseire válaszolva elmondta, hogy a logopédia európai napjához kapcsolódóan országszerte szakmai programokat szerveznek ilyenkor.  A cél ezzel az, hogy a logopédia tudományának, illetve a munkának a sokszínűségét is bemutassák széles körben. Megtudtuk: Vas megyében jó a helyzet ellátás tekintetében, az érintett gyerekeknek mintegy 90 százaléka - döntő többségében ráadásul teljesen időben – megkapja ezt a fejlesztést. Tavaly összesen 2000-2200 gyermek fordult meg a szakszolgálat logopédusainak foglalkozásain. Hozzá kell tenni azonban, hogy mindenféle gyógypedagógusból, így logopédusból is nagy hiány van, az utánpótlás tehát nem teljesen megoldott. A szakemberek azt is szeretnék tehát elérni, hogy mind több fiatal figyelmét felkeltsék e terület iránt.

A konferencián a beszédhibákról, a megoldásokról tanácskoztak a logopédusok, és egy különleges módszerről is szó volt. Kaszner Éva nyugdíjas logopédus azt mutatta be, hogy munkája során hogyan ötvözte a klasszikus eszközöket a kötélugrással, miként ért el váratlan eredményt ezzel olyan gyerekeknél, akik sem beszélni, sem megnyilvánulni, sem mozogni nem nagyon akartak előtte. Kérdésünkre elmondta, hogy mindennek az alapja a mozgás, így a beszéd fejlődésének is. Amíg az iskolai élet a bal agyféltekét fejleszti inkább, a jobb oldalira kevesebb feladat, tevékenység hat ilyenkor, és ez hátrányosan befolyásolja a beszédet. Ebben segít tapasztalatai szerint a kötélugrás, amely nemcsak a mozgást, hanem a figyelmet, a koncentrációt, az emlékezetet, és a beszédet is fejleszti. – A mese, a mozgás, a játék a mai gyerekek életéből sokszor hiányzik, pedig ezek mind szükségesek ahhoz, hogy a beszéd is megfelelően fejlődjön. Már alig ismerik a kicsik a népi játékokat, amelyek ritmust adtak, egyszerre mozgatták a testet, az agyat, mára inkább az ülő helyzetben használt játékok vették át ennek a szerepét – jegyezte meg, utalva ezek hátrányára. A szakemberek később előadást hallgathattak meg még a szűrőeljárásokról, a nyelvi fejlettség diagnosztikájáról és az olvasástechnikai hibákról.

 

kép:hetnap 

TOP

közösség

további frisss

lap tetejére