Telefonos segítség krízisben – laikusok beszélgetnek a bajban lévőkkel

há • 2020. július 16., csütörtök •
Laikus segítőket keres a szombathelyi telefonos lelki elsősegély szolgálat, amely idén már – a járvány miatt – rekord számú hívást fogadott. Csak ebben az évben 4200-an tárcsázták a 116-123-as számot, és alig nyolcan várják a bajba jutottak hívásait. A 34 éve működő ügyelet létszámhiánnyal küzd, és most először fordult elő, hogy a heti hét napból egyet ki kell hagyniuk. Pedig nagy szükség van rájuk.
Telefonos segítség krízisben – laikusok beszélgetnek a bajban lévőkkel

A Telehumanitas Szombathelyi Mentalhygienes Egyesület elnöke a legutóbbi civil sajtóreggelin kérte a média segítségét a toborzásban. – Állj be közénk, hogy a segítés városában te is segítő lehess! Ez a felhívásunk mottója, amellyel telefonos önkéntes segítőket szeretnénk megnyerni ennek az ügynek. 34 éve működik ez a szolgáltatás a városban, de most először fordul elő, hogy nem tudjuk biztosítani mindennap az ügyeletet, csak heti hat napon este 7-től reggel 7-ig állunk a telefonálók rendelkezésére – mondta el a Frisss.hu-nak Szabó Katalin egyesületi elnök.

Érettségivel rendelkező, 24 és 65 év közötti férfiakat és nőket várnak a soraikba, akik aktív munka mellett, szabadidejükben vállalnák ezt az önkéntes segítő tevékenységet a szakmák legkülönbözőbb területeiről.

– Működésünk elején pszichológusok és más szakemberek vették fel a telefont, de ez idővel megváltozott. A szakemberek kikoptak a szolgálatból, ami nem baj, hiszen túlságosan szakmai szemmel tekintettek egy-egy problémára. Kiderült számunkra, hogy sokkal hatékonyabb lehet a támogatás, ha laikus nyújtja – fogalmazott Szabó Katalin. Hozzátette, hogy így mindenki a saját élettapasztalatait felhasználva tud elbeszélgetni a betelefonálóval, és bár konkrét tanácsot nem adnak, segítenek rávezetni az illetőt a problémája megoldására. – Sokat lendít az ügyön az, ha a szolgálatban lévő segítő már átment hasonló krízisen, emlékszik rá, hogy ő hogyan oldotta meg az adott helyzetet, stratégiát tud vázolni a bajban lévő embernek.  Az elmúlt 34 évben a történelem eseményei hatással voltak a telefonbeszélgetésekre is. A rendszerváltás környékén az egzisztenciális gondok vezették a sort, és főként középkorú férfiak telefonáltak. Most is ők vannak többségben, de már bővült a kör, nők és fiatalok is felemelik a kagylót gondjaikkal. A szolgálat nagy szerepet tölt be a krízis- és szuicid prevencióban - hallottuk. Van, hogy gyerekek szórakoznak, „csak úgy” poénból telefonálnak, de időnként kiderül, hogy mégis valós probléma húzódik a háttérben. A felelősség tehát nagy.

És egy aktualitás:

- A koronavírus-járvány idején megszaporodtak azok a hívások, amelyeknek a pandémia miatti szorongás állt a középpontjukban, és most, a járvány lecsengése után is megmaradt ez a probléma.

Az emberekben nyomot hagyott ez – tudtuk meg az elnöktől. Elmondta azt is, hogy az idők során megváltozott a családokon belüli kommunikáció, a családtagok az online térben chat-elnek, beszélgetnek, egymást pedig hanyagolják. Ez érezhető a hívásokon is, nem tudják kifejezni magukat az emberek, sokszor azt is nehéz kideríteni, hogy mi a probléma.

Szabó Katalin rámutatott: nemcsak ad, aki segítőnek jelentkezik, hanem kap is. Egy önismereti utat tud bejárni, hiszen a munka egy tréninggel kezdődik, amely időről időre ismétlődik. Folyamatos tanulás ez a tevékenység, amely személyiségváltozással is járhat végül.  Sajnos mindig kevesen vannak, ezért folyamatosan várják az önkéntesek jelentkezését a telehumanitas@gmail.com e-mail-címen vagy a 20-2285-006-os telefonszámon.
A szervezet jövőre lesz 35 éves, és nagyszabású figyelemfelhívó eseményre készülnek, karöltve a 112-es segélyhívó központtal.
 

közösség

további frisss

lap tetejére