Nemrég így nyilatkozott Klaus Rosenfeld, a Schaeffler AG Igazgatótanácsának elnöke: - Az OEM-ek és a beszállítók előtt álló kihívások egyértelműek: a villamosítás kiterjesztése, a károsanyag-kibocsátás csökkentése, valamint intelligens megoldások fejlesztése az automatizálás és a digitalizáció területén. Innovatív hajtás- és futóműtermékeinket a fenntartható logisztika támogatására használjuk fel – mondta . A szállítási és logisztikai ágazat megbízható partnereként több mint 75 éve a Schaeffler évente több mint 80 millió csapágyat gyárt haszongépjárművek számára szerte a világon - teszi hozzá közleményében a cég.
A holnap haszonjárművei elektromosak lesznek
A haszongépjárművek hajtásláncainak piacán a legnagyobb növekedést a villamosítás jelenti. „A Schaeffler az elektromos hajtásokhoz megoldások széles skáláját kínálja, és itt jelentős növekedésre törekszünk” – mondta Matthias Zink, a Schaeffler AG Autóipari Technológiák vezérigazgatója. Ezek a megoldások magukban foglalják a teherkerékpárok elektromos hajtásait és a legfeljebb 7,5 tonna tömegű pick-up teherautók elektromos tengelyeit, valamint a nagy teherautók villamosítására szolgáló rendszereket és alkatrészeket. Jövőre már sorozatgyártásba kerülnek a Schaeffer első nagy teljesítményű, haszongépjárművekhez készült elektromos motorjai. Ezzel párhuzamosan a Schaeffler már fejleszti az olajhűtéses villanymotorok új generációját, amelyek teljesítményátalakítási hatásfoka meghaladja a 97 százalékot. Ezeknek az elektromos motoroknak számos egyedi alkatrésze házon belül készül. Például a Schaeffler egyike azon néhány vállalatnak, amelyek elsajátították az olyan rendkívül speciális állórész-tekercselési technológiákat, mint a hajtűtekercselés és a hullámtekercselés. Ezek a technológiák lehetővé teszik a vállalat számára, hogy egyre nagyobb teljesítményű motorokat állítson elő.
A Schaeffler arra számít, hogy 2030-ban az összes haszongépjármű körülbelül 60 százaléka továbbra is belső égésű motorral fog működni, körülbelül 20 százaléka hibrid meghajtású és körülbelül 20 százaléka teljesen elektromos meghajtású lesz. A Schaeffler előrejelzései szerint azonban 2035-re – mindössze öt évvel később – a belsőégésű motorok részesedése a felére, 60-ról 30 százalékra csökken. Ekkor a teljesen elektromos és üzemanyagcellás járművek együttesen a piac mintegy 40 százalékát teszik majd ki.
Üzemanyagcellás hajtások
A Schaeffler megoldásai között szerepel a haszongépjárművek hajtásláncainak területén a hidrogén is. A vállalat úgy véli, hogy a távolsági fuvarozási szektor lesz az üzemanyagcellás hajtások első területe. Azonban a kisteherautók is profitálnak majd ebből a technológiából, hiszen rendszeresen nagyobb távolságokat is megtesznek. Az IAA Transportation rendezvényen a Schaeffler egy üzemanyagcellás furgont mutat be. A jármű elektromos tengelyét és üzemanyagcellás kötegét, valamint energiagazdálkodási rendszerét házon belül fejlesztették ki – és a fejlesztések során a vállalatcsoport bővítette a üzemanyagcellás hajtásláncokkal kapcsolatos rendszerismeretét.
A Schaeffler az „Innoplate” nevű vegyesvállalaton keresztül iparosítja a bipoláris lemezek gyártását, amelyek stratégiai üzemanyagcella-komponensek. E közös vállalkozás keretében a Schaeffler a Forvia és a Michelin egyenrangú tulajdonában lévő Symbióval társul, hogy nagy mennyiségben képes legyen gyártani ezeket a lemezeket. Az Innoplat létrehozását a Schaeffler és a Symbio idén júniusban jelentette be. A partnerek közös tevékenységüket a franciaországi Haguenauban kezdik meg, amint a hatósági jóváhagyások elkészülnek. A nagy teljesítménysűrűségű bipoláris lemezek gyártása várhatóan 2024-ben kezdődik meg.
A Schaeffler rendszereket és alkatrészeket fejleszt a könnyű és nehéz haszongépjárművek minden típusú hajtásláncához, hogy még tovább csökkentse az áruszállítás költségeit. Ezért a Schaeffler olyan technológiákat is kínál, amelyek javítják az üzemanyag-befecskendező rendszerek hatékonyságát. Ezek közé tartozik a kifejezetten haszongépjárművekhez tervezett változó szeleprendszer, amely csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. Ezenkívül a beszállító alternatív üzemanyagokhoz való innovatív motortechnológiákon dolgozik. Ez vonatkozik a hidrogén közvetlen égetésére speciálisan átalakított belső égésű motorokra is. Ebben fontos szerepet játszik a Schaeffler változtatható szeleplánc-rendszere, amely lehetővé teszi a levegő útjának precíz szabályozását, mely független az üzemanyag-keverék képzési módjától, ezáltal nagyobb hatékonyságot biztosít.
Megoldások haszongépjárművek automatizálására
A Schaeffler haszongépjárművekhez kialakított termékportfóliója futóműmegoldásokat is tartalmaz olyan alkalmazásokhoz, mint például az automatizált vezetés. „Itt is egy olyan növekvő piacra készülünk, amely a következő néhány évben tovább fog élénkülni” – mondta Matthias Zink. A Schaeffler Paravan Technologies vegyesvállalat fejleszti a Space Drive-ot, egy vezetékes kormányzási rendszert, amely nem mechanikus kapcsolatot létesít a jármű kormánya és a kormánymű között. Ez jelentős új tervezési lehetőségeket nyit meg a járműgyártók számára. A Schaeffler fejleszti ezt a technológiát nagy szériás, sorozatgyártású járművekben való használatra is, azzal a céllal, hogy lehetővé tegye a teherautók, buszok, teherszállító és logisztikai járművek automatizálását és távvezérlését, ezáltal hatékonyabbá, gazdaságosabbá és biztonságosabbá téve azokat.
Képek: schaeffler.com