Mint ismert, a Schaeffler Savaria Kft. a Szombathely északi iparterületén vásárolt telephelyen - jelentős kormányzati támogatással, 23,5 milliárd forint összegű beruházással - nemzetgazdasági szempontból is kiemelt szereppel bíró, új üzemet épít, ami a tervek szerint 2021 májusára készül el. A korábbi városvezetés és Hende Csaba kitartó lobbitevékenysége nyomán ez a beruházás 2 milliárd forintot hozott a városnak, és azért volt nagy szerepe ebben a kormánynak, mert ha nem támogatja a cég fejlesztését mintegy 5 milliárd forinttal, nem biztos, hogy létrejött volna az adásvétel. A beruházással új lendületet vehet Szombathely gazdasága, amely hosszú távon meghatározhatja a város jövőjét.
Gazdaságfejlesztési célzattal építették át a Zanati úti csomópontot is, ez kifejezetten az ipari területen székelő cégek kérése volt, csakúgy, mint a mérnökképzés, ami ebben az esztendőben komoly megpróbáltatások elé nézett. Az ügy szeptember végén került nyugvópontra egy többoldalú egyeztetés keretében, amelyen Hende Csaba is részt vett. Szombathely országgyűlési képviselője elmondta: mind a város, mind az egyetem, mind pedig az érintett nagyvállalatok képviselői egyetértettek abban, hogy ez egy sikeres és szükséges képzés, amely nélkül Szombathely iparának további fejlődése nem képzelhető el.
December elején jelentették be, hogy a TDK szombathelyi leányvállalata 4,1 milliárd forint értékű beruházást hajt végre, amit a kormány közel 1,8 milliárd forinttal támogat. Ennek jelentőségéről Hende Csaba adott bővebb felvilágosítást. Szombathely országgyűlési képviselője érdeklődésünkre elmondta: kettős szorításban vagyunk, az egyik a koronavírus okozta gazdasági nehézségek. Ez önmagában nagy probléma, hiszen rövid távon elvezethet a munkahelyek elveszítéséhez, piacképes termékeket gyártó, jól működő cégek csődbe jutásához, hiszen az ő megrendelőik is csődbe mehetnek. A másik egy strukturális probléma, tudniillik a magyar gazdaság közel egyharmada, a szombathelyi gazdaságnak pedig még talán ennél is nagyobb része a járműiparra épül.
- Szombathelyen alapvetően alkatrészgyártás, illetve fődarab-beszállítói tevékenység folyik. A világban pillanatnyilag egy, a vártnál is gyorsabban végbemenő változás bontakozik ki a szemünk előtt. Ez arról szól, hogy az elektromobilitás egyre gyorsuló ütemben tör előre. Azok a beruházások, amelyekre a kormány a Schaefflernek adott több mint 5 milliárdot, és most a TDK-nak 1,8 milliárdot, ezek kifejezetten elektromos autóalkatrész gyártásra épülő új üzem, illetve új gyártósorok felállítását szolgálják. Így az érintett cégekkel összefogva előremenekülünk. Tehát felkészülünk a válság utáni időszakra. Most a pénzt nem arra költjük, hogy emeljük a munkanélküli járadékot, vagy meghosszabbítsuk annak időtartamát. Arra is el lehetne költeni, ezt követeli tőlünk folyamatosan az ellenzék, hogy a munkanélküliséget finanszírozza a kormány. Miért nem a munkanélküliek kapnak több pénzt? Bár a munkanélküliség most még nem tömeges, de a jelenlegi folyamatok, úgymint a koronavírus-járvány vagy a most zajló járműipari korszakváltás, tömeges munkanélküliséggel fenyegeti mindazokat, akik nem lépnek időben. Mert akik nem tudnak fejleszteni a válság kellős közepén, azok számára a világgazdaság történetéből ismert módon szomorú pusztulás következhet be a válság elmúltával, amikor egy új korszakba lépünk. Ilyeneket láttunk Angliában, Amerikában, a lepusztult nehéz- és bányaipari területeken tömeges munkanélküliség van, mert egyszerre veszíti el mindenki a munkáját. Mi ezzel ellentétben azt mondjuk, hogy inkább invesztálunk a jövőnkbe azokkal a cégekkel közösen, amelyek talpon tudnak maradni. Ez alapvető érdeke kell, hogy legyen mindenkinek, hiszen nem jótékonysági intézményekről beszélünk, hanem a gazdaság szereplőiről. Ha pedig talpon tudnak maradni, akkor meg tudják őrizni a munkahelyeket, mert ez egyébként feltétele a kormányzati támogatásnak, azaz hogy nem csökkentheti a cég dolgozói létszámát, sőt, adott esetben növelnie kell - hangsúlyozta Hende Csaba.
Ezek a cégek képesek lesznek iparűzési adót fizetni a városnak, így lesz miből fenntartani az óvodákat, bölcsődéket, lesz miből javítani az utakat, járdákat, gondozni a parkokat. - Erre mondta Wayne Gretzky, a híres kanadai jégkorongozó, hogy nem oda kell korcsolyázni, ahol a korong van, hanem oda, ahol majd lesz! - érzékeltette a kormány jelenlegi gazdaságpolitikai irányvonalát Szombathely országgyűlési képviselője.