A lap hozzáteszi: Védelmi Bizottság van, a rendkívüli jogrendben ez jár el. Helyi és megyei védelmi bizottságok vannak, utóbbi vezetője a kormánymegbízott. Ha megalakul, akkor minden polgármesternek – pártállásra való tekintet nélkül – be kell állnia a sorba. Ezt ugyanakkor elég jól kell tudnia a szombathelyi jogász polgármesternek is.
Egyértelmű, hogy a szombathelyi városvezetés – a baloldali ellenzékre egyébként országosan jellemző módon – politikai terméket csinál a vírus terjedésével kapcsolatos problémából. Láthatóan a „Szombathelyi Védelmi Tanács” létrehozásával a polgármester azt kívánja hangsúlyozni, hogy a központi kormányzat nem figyel a helyi polgárokra és képtelen kezelni a helyzetet.
A jogász végzettségű dr. Nemény András polgármester és dr. László Győző alpolgármester természetesen tisztában van azzal, hogy a törvényi felhatalmazás nélkül kreált látszatszervezet – „Szombathelyi Védelmi Tanács” – megalakítása első blikkre is alkotmányellenes.
A polgármesterek feladatát a hatályos jogszabályok pontosan rögzítik. Ezek a jogszabályok világossá teszik azt is, hogy az ország egy és oszthatatlan, és annak minden sarkában a Kormány viseli a felelősséget minden polgár egészségéért, biztonságáért.
Mindenki köteles a Kormány intézkedéseit híven és fegyelmezetten végrehajtani, mert csak így kerülhetjük el a még nagyobb bajt. A kivételes jogrend keretei közt az önkormányzati vezetőknek nem népszerűséghajhászással kell foglalkozniuk, nem hatáskör nélküli testületek létrehozásával kell fontoskodniuk. Sem mód, sem szükség nincs arra, hogy egyes szoci polgármesterek – ne feledjük: Nemény az MSZP Vas megyei elnöke – magukat a nép jóságos, gondoskodó atyjaként feltüntetve önjáró botcsinálta járványügyi főnökösdit játszanak. Ha ezt mégis megteszik, azzal önmaguk alkalmatlanságáról állítanak ki bizonyítványt.
Bizony, Neménynek le kell mondania. Olyan vezető, aki az országos vész idején saját kis politikai pecsenyéjét sütögeti a jóhiszemű lakosság megtévesztésével, nem méltó egy város vezetésére.
Egy ilyen a kormánnyal, vagy az operatív törzzsel – helyi szinten – párhuzamos szerv működtetése egyértelműen megtévesztő a szombathelyi polgárok számára, még akkor is, ha konkrét esetben ez a szerv nem hoz tényleges döntéseket, vagy nem fogalmaz meg a Kormánytól, illetve az Operatív Törzstől eltérő ajánlásokat. A „Szombathelyi Védelmi Tanács” pontosan ilyen: egyrészben megismétli a Kormány döntéseit és ajánlásait, másrészben ugyanakkor szembemegy velük. Ilyen „döntések” például, hogy az időseknél és más nappali ellátást igénybe vevőknél javasolta, hogy amennyiben az ellátottak napközbeni ellátása másként is megoldható, úgy ne vegyék igénybe az ellátást. A szombathelyi polgármester által megalakított „Szombathelyi Védelmi Tanács” azonban egy olyan jogi legitimáció nélküli szerveződés, amely a helyzet kezeléséhez semmilyen formában nem járul hozzá. Illetve egy dologra mégis alkalmas: tömeghisztéria keltésére, a polgárok biztonságérzetének csökkentésére, mert létezése kérdésessé teszi a helyiek körében azt, hogy a Kormány (állam) országos jelleggel képes-e kezelni a helyzetet, ezért a helyi politikusoknak kell a kezükbe fogni a „gyeplőt”.
Alkotmányosan ugyanis a Kormány – illetve felelősként a miniszterelnök – az, aki a veszélyhelyzet elhárítása érdekében a szükséges intézkedéseket elrendelheti. Ebben a munkában a rendelet szerint a Koronavírus-járvány Elleni Védekezésért Felelős Operatív Törzs segíti. Minden más szervezet, entitás, aki magát hivatalosnak feltüntetve a veszélyhelyzet kezelésére vonatkozó intézkedést tesz, az jogalap nélkül jár el. A különleges jogrendi helyzet elrendelésére pontosan annak érdekében kerül sor, hogy a helyzet kezelése egycsatornás és így kellően hatékony legyen.
A veszélyhelyzetre vonatkozó részletes rendelkezéseket a katasztrófák elleni védekezésről szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 45-51. §-ai tartalmazzák, egyértelműen kizárva a párhuzamos hatásköri vitákat. Minden intézkedést a Kormány, illetve annak szakminisztere tehetnek meg ezen időszak alatt. Ezek a rendelkezések tehát nem teszik lehetővé, hogy a veszélyhelyzet elkülönült kezelésére a polgármesterek egyedi szervezeteket hozzanak létre.
A „Szombathelyi Védelmi Tanács” egy olyan látszatszervezet, amely egyes „intézkedéseivel” megzavarja a védekezésben részt vevő szakemberek központilag koordinált tevékenységét és felkészülését is. A „Szombathelyi Védelmi Tanács” azt tervezi, hogy soron kívül egyeztet a háziorvosok képviselőivel. A háziorvosok tevékenységét a vírusfertőzés kezelése során központilag az Operatív Törzs – illetve már a Kormány – irányítja jogszabályok alapján, tehát más nem utasíthatja őket.
Talán jó lenne összefogni ilyen időkben és nem létrehozni mindenféle áltestületeket, gittegyleteket politikai haszonszerzés érdekében.