Komoly szigorítások jönnek a rollerek használatában

• 2024. november 26., kedd •
Jelentősen nőtt az e-rollerrel elszenvedett balesetekben elhunytak száma.
Komoly szigorítások jönnek a rollerek használatában

Jelentős szigorítást javasol az uniós országokban az európai közlekedésbiztonsági szervezet (ETSC), miután jelentősen nőtt az e-rollerrel elszenvedett balesetekben elhunytak száma – írja a Magyar Nemzet.

Számos ponton beavatkozást, szigorítást sürgetnek

Az ETSC azt javasolja az Európai Uniónak és a tagállamoknak, hogy az ezekkel az eszközökkel szemben támasztott új követelményekről mielőbb készüljön egységes szabályrendszer, amelynek megalkotása során:

  • maximálják ezen eszközök sebességét 20 km/órában
  • maximális gyorsulásuk ne lehessen nagyobb 2 m/s²-nál
  • minimális lassulási képességüket 3,5 m/s²-ban állapítsák meg
  • írjanak elő dupla fékrendszert: az elektromos fékezés mellett mechanikus fékeket is alkalmazni kelljen
  • legyen kötelező első és hátsó világítás
  • kötelezzék a gyártókat/forgalmazókat rá, hogy a ma általánosnak mondható méretűnél nagyobb kerekekkel szereljék fel az elektromos rollereiket
  • írják elő kötelezően valamilyen irányjelző használatát
  • legyen kötelező tartozék valamilyen hangjelző eszköz (csengő, elektromos duda)
  • írják elő továbbá olyan manipulációellenes mechanizmusok beépítését, amelyek megakadályozzák például a leszabályozás megszüntetését.

A szervezet az eszközök használatára is javaslatot tett, melyben arra kérik a tagállamokat, hogy:

  • 16. betöltött életév legyen az alsó korhatára ezen eszközök használatának a közlekedésben
  • tegyék kötelezővé sisak használat
  • tiltsák meg kategorikusan utas(ok) szállítását az e-rollereken és a hasonló eszközökön
  • írják elő, hogy ezen eszközök sem használhatók ittasan és kábítószer hatása alatt
  • szabályozzák a járdán való közlekedésüket
  • indítsanak kampányokat az elektromos rollerek biztonságos használatának oktatására, megismertetésére
  • Az ETSC ajánlásai számos ponton egybecsengenek a már formálódó hazai közlekedési szabályrendszerben eddig körvonalazódott elképzelésekkel: jelenleg is tilos Magyarországon ittasan és bódult állapotban e-rollerezni, amely megszegésének szabálysértési és/vagy büntetőjogi következményei is lehetnek, és egyre gyakrabban vannak is.

Egyre több az e-rolleres baleset

A jelentésben emlékeztetnek, hogy bár az e-rollerek csak 2018–2019-ben jelentek meg az európai piacon, ma már bejáratott és népszerű eszközei a városi közlekedésnek. Feltűnésük és tömeges használatuk azonban bizonyos fokú kockázattal is jár, amit a jelenleginél hatékonyabban kell kezelni. Az elérhető adatok szerint 2021 és 2022 között 81-ről 119-re nőtt az e-rolleres közlekedési balesetben elhunytak száma és több ezren sérültek meg. 

A szakértők szerint ez a szám viszont jóval magasabb lehet, lévén, hogy számos uniós tagállamban egyáltalán nem gyűjtenek adatokat az elektromos rolleresek által elszenvedett és okozott balesetekről.

Magyarországon az ORFK és a KSH által közösen kidolgozott módszertan alapján kiderült, hogy hazánkban kétszer annyi e-rolleres okozója van a baleseteknek, mint ahány vétlen áldozata. Az év első hat hónapjában már 320 olyan személyi sérüléses baleset történt országszerte, amelyekben valamilyen formában mikromobilitási eszközök is érintettek voltak – hívta fel a figyelmet korábban Óberling József ezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetője.

Forrás: magyarnemzet.hu
Fotó: illusztráció: Forrás: Pexels

közösség

további frisss

lap tetejére