Jelentős szigorítást javasol az uniós országokban az európai közlekedésbiztonsági szervezet (ETSC), miután jelentősen nőtt az e-rollerrel elszenvedett balesetekben elhunytak száma – írja a Magyar Nemzet.
Számos ponton beavatkozást, szigorítást sürgetnek
Az ETSC azt javasolja az Európai Uniónak és a tagállamoknak, hogy az ezekkel az eszközökkel szemben támasztott új követelményekről mielőbb készüljön egységes szabályrendszer, amelynek megalkotása során:
- maximálják ezen eszközök sebességét 20 km/órában
- maximális gyorsulásuk ne lehessen nagyobb 2 m/s²-nál
- minimális lassulási képességüket 3,5 m/s²-ban állapítsák meg
- írjanak elő dupla fékrendszert: az elektromos fékezés mellett mechanikus fékeket is alkalmazni kelljen
- legyen kötelező első és hátsó világítás
- kötelezzék a gyártókat/forgalmazókat rá, hogy a ma általánosnak mondható méretűnél nagyobb kerekekkel szereljék fel az elektromos rollereiket
- írják elő kötelezően valamilyen irányjelző használatát
- legyen kötelező tartozék valamilyen hangjelző eszköz (csengő, elektromos duda)
- írják elő továbbá olyan manipulációellenes mechanizmusok beépítését, amelyek megakadályozzák például a leszabályozás megszüntetését.
A szervezet az eszközök használatára is javaslatot tett, melyben arra kérik a tagállamokat, hogy:
- 16. betöltött életév legyen az alsó korhatára ezen eszközök használatának a közlekedésben
- tegyék kötelezővé sisak használat
- tiltsák meg kategorikusan utas(ok) szállítását az e-rollereken és a hasonló eszközökön
- írják elő, hogy ezen eszközök sem használhatók ittasan és kábítószer hatása alatt
- szabályozzák a járdán való közlekedésüket
- indítsanak kampányokat az elektromos rollerek biztonságos használatának oktatására, megismertetésére
- Az ETSC ajánlásai számos ponton egybecsengenek a már formálódó hazai közlekedési szabályrendszerben eddig körvonalazódott elképzelésekkel: jelenleg is tilos Magyarországon ittasan és bódult állapotban e-rollerezni, amely megszegésének szabálysértési és/vagy büntetőjogi következményei is lehetnek, és egyre gyakrabban vannak is.
Egyre több az e-rolleres baleset
A jelentésben emlékeztetnek, hogy bár az e-rollerek csak 2018–2019-ben jelentek meg az európai piacon, ma már bejáratott és népszerű eszközei a városi közlekedésnek. Feltűnésük és tömeges használatuk azonban bizonyos fokú kockázattal is jár, amit a jelenleginél hatékonyabban kell kezelni. Az elérhető adatok szerint 2021 és 2022 között 81-ről 119-re nőtt az e-rolleres közlekedési balesetben elhunytak száma és több ezren sérültek meg.
A szakértők szerint ez a szám viszont jóval magasabb lehet, lévén, hogy számos uniós tagállamban egyáltalán nem gyűjtenek adatokat az elektromos rolleresek által elszenvedett és okozott balesetekről.
Magyarországon az ORFK és a KSH által közösen kidolgozott módszertan alapján kiderült, hogy hazánkban kétszer annyi e-rolleres okozója van a baleseteknek, mint ahány vétlen áldozata. Az év első hat hónapjában már 320 olyan személyi sérüléses baleset történt országszerte, amelyekben valamilyen formában mikromobilitási eszközök is érintettek voltak – hívta fel a figyelmet korábban Óberling József ezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetője.
Forrás: magyarnemzet.hu
Fotó: illusztráció: Forrás: Pexels