Horror pénz - így emlegetik a jogosítvány megszerzésére költött összeget azok, akik mostanában adják erre a fejüket. Az orvosi alkalmasságot 7200 forintért állapítják meg, a KRESZ-tanfolyam 40-50 ezer forint körül van, a vizsga 4600 forint. Igaz, ezek árából a 20 év alattiak 25 ezer forintot visszaigényelhetnek. A gyakorlati órák ára 5-6 ezer forint körül mozog, és legalább 30 órával számolni kell. A gyakorlati vizsga díja 11 ezer forint, az elsősegélynyújtó tanfolyam 9 ezer, az ehhez kapcsolódó vizsga 8200 forint. Ha némi pótórával, netán pótvizsgával és némi adminisztrációs díjjal is számolunk,
könnyen ott találhatja magát a friss jogsira áhítozó, hogy 250 ezer forintba kerül az egész.
Megkérdeztünk néhány érintettet, akik szintén ekkora összeget említettek, amikor a költségeikről faggattuk őket. Volt olyan is, aki 300 ezer forintot költött, valószínűleg ez sem ritka. De vajon mitől ment fel ennyire az autóvezetői tanfolyam díja?
Sokan a szakmában úgy vélik, hogy eleve nyomottak voltak az árak, most van helyén a dolog. Mások a benzinárra fogják, és olyan is akad, aki szerint az iskolák emeltek sokat. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint
tíz év alatt 60 százalékkal emelkedett a tarifa, hogy a húsz évvel ezelőtti árakhoz már ne is viszonyítsunk!
Az adatokból kitűnik, hogy amíg 2010-ben átlagosan 132 ezer forint volt a tanfolyam és a vizsga, addig 2020-ra az átlagár 210 ezer forintra kúszott fel.
Egy szakcikk szerint az üzemanyag ára csak nagyon kis hányadát teszi ki az egésznek, bár tény, hogy az oktatónak gyakran kell tankolnia, sokat költ benzinre. A KSH adatai rámutatnak azonban, hogy az üzemanyag átlagára tíz év alatt közel 7 százalékkal nőtt, a gázolaj ára pedig ugyanennyi idő alatt 16 százalékkal.
Drágább lett a kötelező biztosítás is, ráadásul nem is kis mértékben, több mint 50 százalékkal
- emelik ki szakértők a nagyobb alkuszcégek árindexeire alapozva. Hozzáteszik, hogy nagy eltérések mutatkoznak a fővárosi és a vidéki díjak között, az árnövekedés Budapesten volt jelentősebb.
Kevesen tudják, hogy a gyakorlati vizsga előtt legalább 580 kilométert kell vezetni. Vannak városok, ahol ezt a távot nehéz teljesíteni a kötelező 30 óra alatt, így ez is megdobhatja a vezetési órák számát, nem csupán a tudás és a kellő rutin hiánya.
Érdekes adat, hogy Magyarországon a forgalmi vizsgákon nagyjából 50 százalékos a bukási arány, az elméleti részen pedig körülbelül a próbálkozók harmada hasal el. Az újabb és újabb vizsgadíjak csak növelik az összköltséget, ahogy az ilyenkor erősen ajánlott plusz órák is. Ezekből már látszik, hogyan jön össze a 250-300 ezer forintos végösszeg, amire ahhoz van szükség, hogy valaki jogosítványt szerezzen.
Egy szakmai berkekben szokásos számítás szerint már évtizedek óta igaz, hogy vezetői engedélyhez jutni egyhavi átlagos nettó bérbe kerül.
Ha a KSH adataira támaszkodunk, ez ma is igaz, hiszen év elején ez 275 ezer forint volt.
Forrás: penzcentrum.hu, autósiskolák, kép: boon.hu.