- A pészach egy egyhetes ünnep, amely ebben az évben március 27-én, szombaton este köszöntött ránk. Ez a zsidóság szabadulásának ünnepe, amikor arra emlékezünk, hogy a hosszú rabság után a népünk kivonult Egyiptomból – mesélte a Frisss.hu-nak Sugár Judit, a Szombathelyi Zsidó Hitközség alelnöke. – Az ünnepet két széder este vezeti be. Ezek olyan alkalmak, amelyeknek megvannak a szabályai, és amelyeket egy szertartásvezető irányít: családban a családfő, nagyobb közösségekben pedig általában a vallási vezető – részletezte a szokásokat. Az ünnepet többnyire
a helyi zsidó közösség együtt is megüli, illetve ki-ki saját otthonában is ünnepel,
idén ez természetesen másképp történt.
A Hágádá leírása szerint megtartott szertartás elmaradhatatlan kelléke a szédertál, ami minden ünneplő előtt megtalálható, míg a legdíszesebb darab a vallási vezető előtt kap helyet. Így volt ez most is, de a járványhelyzet miatt nem tudtunk összejönni a Batthyány téri székházunkban, csak online tartottuk meg a széder estét, de így is nagyon különleges volt. A széder egyébként rendet jelent, aminek azért van jelentősége, mert e szerint a megadott rend szerint haladunk végig a szertartáson. Otthon, a számítógép mellett mi is összeállítottuk a magunk szédertálát, amelyen
csupa szimbolikus étel kapott helyet.
A zöldséget sós vízbe mártjuk, ami arra emlékeztet, hogy az elnyomás alatt is volt élet, igaz, könnyekkel teli. Az édes gyümölcsök, diófélék és fűszerek keveréke, a malter arra utal, hogy Egyiptomban a téglavetés volt a rabszolgasorban tartott zsidóság fáradságos munkája. A keserűséget a keserűfű, azaz a torma jelképezi, hasonló a szerepe a salátának is. Furcsának tűnhet, de ott van a szédertálon az égetett csirkenyak, amely ugyan a pészachi áldozati bárányra emlékeztet, de szándékosan csirke, hogy ne lehessen vele összetéveszteni. Ezt nem fogyasztjuk el, csak az a szerepe, hogy emlékeztessen.
Van még a tálon tojás, ami az élet körforgásának szimbóluma, illetve sós víz egy kis tálkában.
Ez utóbbi a könny, a szomorúság jelképe, amelybe mindig bemártjuk az ujjunkat, majd lecsepegtetjük, amikor a szertartásvezető felsorolja a tíz csapást. Továbbá az ünneplésnek része a bor is, amelyből az este meghatározott pontjain iszunk – részletezte a szabályos széder este menetét Sugár Judit. Hozzátette, hogy a hagyományokhoz, a szigorú szabályokhoz való ragaszkodás azt a célt szolgálja, hogy az utódok is megismerjék, továbbvigyék a tudást, a múlt ismeretét, és emlékezzenek.
A pészach egyébként mozgóünnep, a hold járásához igazodik, idén március 27-én estétől április 4-éig tart. Természetesen böjt előzi meg, szigorúan tiltott a kovászos étel, ettől teljesen megtisztítja a zsidó ember az otthonát ünnep előtt. Ide kapcsolódik a kenyérmorzsák összegyűjtése és kiszórása is. A nyolcnapos ünnepet bevezető széder este szertartása után egy nagy lakoma következik, amelynek főszereplője a maceszgombócos húsleves, illetve a teljes ünnepre jellemző pászka. Sugár Juditék is ezeket fogyasztották idén. – Sajnos a hitközség tagjai ebben az évben nem tudnak együtt ünnepelni, de a korábbi években mindig ez volt a szokás. Általában hívtunk egy rabbit, aki a szertartást vezette, most azonban ez úgy történt, hogy
Vasadi Péter vallástanár Düsseldorfból, online irányította a széder estét. Négy ország több városából vettünk részt az alkalmon
– fűzte hozzá.
A többi napon úgynevezett félünnepek vannak kevésbé szigorú munkatilalommal, gyertyagyújtással, imával, az utolsó napon pedig szintén egy jelképes étkezéssel. A helyi zsidó közösség reménykedik benne, hogy a következő alkalommal már együtt ünnepelhetnek.