Íratlan szabályok erejével ér fel a jelenség: nem sokan mernek az autójukból kiszállni, a díszletet elhordani, majd beállni. Mindenki hallott már arról a városi legendáról, hogy aki erre vetemedik, reggelre megnézheti magát. Pontosabban a járművét, annak kerekeit, szélvédőjét vagy bármi mást. És kinek hiányzik a baj, ugye.
Annak ellenére szokványos ez az önkényes területfoglalás, hogy – bejelentés nélkül – szinte köztudottan szabálytalan. Mivel nem fizetőparkolóról van szó, a városgazdálkodási cég nem illetékes az ügyben. Megkerestük hát a nemrég a polgármesteri hivatalba beolvasztott közterület-felügyeletet, ahol elmondták, hogy a közterület használatát rendelet szabályozza. Az esetek többségében szerződést kell kötni, és díjat is kell fizetni, de vannak persze kivételek, ilyen az, amikor javítják a járdát, vagy közműveket építenek, javítanak. Ha valahol tüzelőt, építőanyagot tárolnak, rakodnak, egy hónapon belül összesen két napig erre is lehetőség van, ám ezt be kell jelenteni, erről igazolással kell rendelkezni, és feltétel, hogy ne akadályozza a közlekedést. Más a helyzet a vödrös úttestfoglalás: ezzel az illető akadályt létesít, és mások testi épségét veszélyezteti, így pedig már a rendőrség hatáskörébe tartozik. Kérdésünkre elmondták még, hogy
a közterület-felügyelők ismerik a jelenséget, és bizony van rá példa, hogy egyesek az ingatlanuk előtti útszakaszra vödröt, hulladéktárolót raknak ki, ám ez a magatartás jogszabályellenes.
S hogy mit tehetnek ilyenkor a felügyelők? Ha jogszerűtlen a területfoglalás, intézkednek: először figyelmeztetnek, és tájékoztatják az illetőt a szabályokról. Aki visszaeső, annak viszont 50 ezer forintja is bánhatja, ennyi a helyszíni bírság felső határa.
Egy hete újra fizetőssé vált a belvárosi autós várakozás, így a Fő tértől kissé távolabb eső helyek hamar megtelnek reggelente. Itt-ott még hézagosak a parkolók, ám feltehetően ősztől ismét többen ülnek autóba, és hagyják járműveiket a centrum közelében.
Kincset érnek majd a fizetős övezeteken kívüli utcák, amelyek még gyalogszerrel is könnyen elérhetőek, ha valaki egész napra a városba igyekszik. Tegyük hozzá, augusztus elsejétől tovább bonyolítja a helyzetet, hogy Szombathelyen drasztikusan emelkednek a parkolódíjak.
Az I. díjzónában 400 forintba kerül majd egy óra. A II. zónában 240 forint lesz a díj, igaz, itt egy legalább egyórás jeggyel plusz egyórányi várakozási lehetőséget kap az autós. A III. övezetben 120 forint lesz a jegy óránként, amiért további két óra parkolás jár. A díjemelést a képviselők azzal magyarázták a legutóbbi közgyűlésen, hogy annak forgalomszabályozó hatása van, azaz a cél az, hogy az embereknek minél inkább menjen el a kedve attól, hogy autóval érkezzenek a belvárosba. Megállnak akkor majd kicsit távolabb…
Ismét azok az utcák telnek majd meg autóval, ahol egyébként a lakóknak sem könnyű megállni, mert a sorházakhoz nem tartozik udvari beállóhely vagy garázs, ráadásul egy háztartásban többnyire már nem csupán egy gépjármű van, az út melletti helyigény is jóval nagyobb tehát, mint a telek szélessége. Nos, ők harcolnak majd egy talpalatnyi helyért a külvárosból érkezőkkel, ha kell, vödörrel, deszkával…