GoldenPass Express: 120 éves problémát oldottak meg a mérnökök - már luxusvonattal is bejárható Európa legfestőibb tája

vg.hu • 2024. szeptember 01., vasárnap •
Egy 15 éven keresztül fejlesztett technológia forradalmasítja a vasúti közlekedést. Kidolgozták változó nyomtávú forgóvázat, ami lehetővé teszi, hogy átszállás nélkül lehessen vonatozni eltérő kialakítású sínpályákon keresztül. A megoldással először a svájci GoldenPass Express luxusvonatot szerelték fel. A GPX egy majdnem 120 éves problémát jelentett a vonatközlekedésben.
GoldenPass Express: 120 éves problémát oldottak meg a mérnökök - már luxusvonattal is bejárható Európa legfestőibb tája

A svájci Alpokon és völgyeken, egy középkori kereskedelmi útvonal vonalát követi a GoldenPass Express vasútvonal. Ezt tartják a világ egyik legszebb vonatútjának, ami mindezek mellett egy mérnöki csodának is számít - írja a vg.hu.

A GoldenPass Expresst (GPX) 2022 decemberében adták át, majd egy vágánykapcsolással kapcsolatos probléma megoldása után 2023 júniusában végül tényleg útjára indult – írt beszámolót a BBC. A GPX számít Európa egyik legfiatalabb vasútvonalának, ami ráadásul a legmodernebb technológiákkal van felszerelve. A vonat ráadásul Európa talán legfestőibb tájain vezet keresztül 115 kilométeren át. A vonal Interlaken gleccsereitől indul és egészen Montreux szőlőültetvényeiig tart. Ezt az utat ráadásul átszállás nélkül lehet megtenni.

A GPX a legújabb tagja a Swiss Travel System ötprémium panorámavonatának. A jegyek 56-145 svájci frank (körülbelül 23-60 ezer forint) között mozognak, de a Swiss Travel Pass-szel korlátlanul lehet használni. 

Ennek a bérletnek az ár 244 svájci franktól (nagyjából 100 ezer forint) kezdődik és korlátlan hozzáférést biztosít az ország összes tömegközlekedési eszközéhez, valamint  hegyi vasutakhoz és több mint 500 múzeumhoz biztosít 50 százalékos kedvezményt. Svájcban egyébként a tömegközlekedés 16 év alatt ingyenes.

Így fest a GoldenPass Express

A GoldenPass Express dizájnját az Orient Express ihlette. Így lett egy klasszikus stílusú, éjkék vagonokból álló vonat. Az üléseket a Ferrari karosszériatervező cége, a Pininfarina tervezte. Ilyen ülések kizárólag a GPX vagonjaiban kaptak helyet. Az ülés háttámlája természetesen állítható, illetve egy gombnyomásra a lábtartó is előhívható. A székeket ülésmelegítővel is felszerelték, valamint forgathatóak is, így könnyen meg lehet velük találni a tökéletes kilátáshoz illő szöget.

A GPX igazi úttörő megoldás viszont olyasmi, amit az utasok észre sem vesznek az út során. Még más luxusvonatokat is felülmúl azzal, hogy képes feltűnés nélkül, menet közben váltani a különböző nyomtávú és feszültségű vágányok között.

A GoldenPass Express útvonala

A GoldenPass Expresst a Montreux-Oberland-Bernois Railway (MOB) a berni BLS AG-vel (BLS) együttműködve építette. A vonat a Berni-Alpok magaslatából indul, kanyarogva halad lefelé. Átrobog Gstaad városon, valamint érinti a hőlégballon fesztiváljáról híressé vált Château d'Oex-t is. A hegyről leérve szőlőültetvények mellett halad el, Majd eléri Montreux várost a Genfi-tó partján.

A GoldanPass Express vasútvonalat eredetileg 1905-ben kezdték el építeni. A cél az volt, hogy egyetlen vonattal össze kössék Interlakent és Montreux-t, melyek egyaránt fontos turisztikai és gazdasági csomópontok. A munkálatok során viszont kiderült, hogy a két város sínhálózata nem egyforma, különböző technológiával készült. A mérnököknek 120 évébe telt, mire megtalálták a megoldást egy olyan vonat megépítéséhez, ami a különböző nyomtávú és feszültségű vágányok között képes áthaladást biztosítani.

Európában a 19. századi vasútfejlesztések korában még nem voltak szabványosított vasúti vágányok. Ma a széles, szabványos és keskeny nyomvonalat használják, de korábban az egyes országok nem egységesítették a megoldásokat. Ez a fő oka annak, hogy a nemzetközi vonatközlekedés során gyakoriak az átszállások, mivel két város között eltérő sínpályák húzódhatnak.

A Train magazin főszerkesztője, David Lassen a BBC-nek azt mondta, hogy azok az országok, melyek nagyon korán kiépítették a vasúti hálózatukat, általában egy nyomtávra rendezkedtek be, ami ma problémákat jelent számukra. Ilyen ország Svájc is. Az Interlaken-Montreux útvonal már az 1800-as évek óta létezett, de a GoldanPass Express előtt a Luzern-Interlaken-Zweisimmen-Montreux útvonal részeként, két átszállással lehetett megtenni. Felmerült ugyan egy harmadik sínpár kiépítésének gondolata 1928-ban, azonban ehhez alagutakat kellett volna vájni a hegyekbe, ami gyakorlatilag lehetetlen vállalkozás lett volna. Az igény viszont mindig megvolt egy átszállás nélküli útvonalra, így évtizedeken keresztül keresték ennek a megoldását.

Forradalmi technológia a vasút történetében a GoldenPass Express

A GoldenPass Expresshez fejlesztették ki a "változó nyomtávú forgóvázat" ami lehetővé teszi, hogy a vonat gond nélkül közlekedjen a különböző sípályák között. A technológián 15 évig dolgoztak és 89 millió svájci frankot (37 milliárd forint) költöttek rá. A technológiát végül 2022-ben sikerült tökéletesre csiszolni. Ilyen megoldás a világon még sehol sincsen, szóval globálisan megreformálhatja a vasúti közlekedést. Mindezek mellett a vonat arra is képes, hogy a magasságát is szabályozza, így a különböző magasságú peronokhoz is képes igazodni.

Nagy csalódás ez számunkra, hiszen miként marketingeljünk egy olyan megoldást, amit az utasok észre sem vesznek? 

Azt hiszem a mérnökök túl jó munkát végeztek. Talán tehettek volna bele egy is turbulenciát, hogy az utasok érzékeljék a szelvényváltást. Amit mi tehetünk, az az, hogy a vagonok belső képernyőin jelezzük az utasoknak, hogy éppen szelvényváltás történt – mondta viccesen a Montreux-Oberland-Bernois Railway (MOB) marketing igazgatója, Frédéric Delachaux.

közösség

további frisss

lap tetejére