Benzines és dízeles autók betiltása az EU-ban: Ursula von der Leyen megtört – teljes fordulat jöhet a 2035-ös dátumban

• 2025. április 03., csütörtök •
Egyre erősödik a nyomás Brüsszelre. A belső égésű motorok betiltásának 2035-ös határideje egyelőre érvényes, de vannak biztató jelek.
Benzines és dízeles autók betiltása az EU-ban: Ursula von der Leyen megtört – teljes fordulat jöhet a 2035-ös dátumban

Az Európai Bizottság engedhet az autógyártóknak, és beleegyezhet abba, hogy 2035-ben mégse tiltsák be a belső égésű motorokat. Bár Brüsszel egyelőre nyilvánosan még nem kötelezte el magát, a lépés némileg közelebbinek tűnik, és erre utal egy új dokumentum is.

A Handelsblatt német gazdasági napilap előzetesen megszerezte a gépjárművek károsanyag-kibocsátási szabályozásáról szóló javaslatot, amelyet kedden mutatott be az Európai Bizottság. Egy eredeti változat még egyértelmű kötelezettségvállalást tartalmazott a belső égésű motorok fokozatos kivonására – ez azonban a legújabb változatban már nem szerepel, és a lap értesülése szerint Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke és Stéphane Séjourné belső piacért felelős biztos nyomására került ki belőle.

Az engedékenységnek már korábban is voltak előjelei.

 A Bizottság március elején mutatta be a mestertervét az európai autógyártás támogatására, és abban már szerepelt a kibocsátási szabályok rugalmasabbá tétele. Az autógyártók megérezték a vérszagot, és még többet akarnak azóta is kicsikarni.

A német lap szerint a belsőégésű motorok betiltásának kimaradása a a „Rendelet a szén-dioxid flotta-határértékek kiigazításáról” című dokumentumból azt jelzi, hogy a Bizottság kész eltérni a korábbi megállapodástól.

Az Európai Bizottság egyelőre kitart

Nyilvánosan azonban a Bizottság egyelőre kitart a betiltás határideje mellett, amely az érvelése szerint 

  • kulcsfontosságú a zöldcélok eléréséhez 
  • és kiszámítható befektetési környezetet teremt.

Az uniós politikát még az idén felülvizsgálják, és a Reuters tudósítása szerint is egyre erősödik a nyomás Brüsszelre a tagállamok és az Európai Parlament egyes képviselői részéről a betiltás visszafordítására, ami szerintük további károkat okozna az egyébként is szenvedő európai autógyártóknak.

A most nyilvánosságra hozott bizottsági javaslat azonban a hírügynökség tudósítása szerint csak a kibocsátási szabályok enyhítését tartalmazza, amely szerint az autógyártóknak nem az eredetileg tervezet egy, hanem három évük lenne az előírások teljesítésére. Konkrétan az idei évre előírt kibocsátási célokat 2025 és 2027 között teljesíthetik.

A Bizottság elnöke egyébként erre már a hónap elején, az autóiparral folytatott megbeszéléseket követően ígéretet tett, mivel 

a kibocsátási célok el nem érése miatt az autógyártókat akár 15 milliárd eurós bírság fenyegette.

 Németországban csak a Volkswagen 1,5 milliárd eurós bírsággal nézett volna szembe. (Egy euró 401 forint.)

Van esély a első égésű motorok túlélésére

A Handelsblatt értesülése szerint dokumentum eredeti változata szerint „alapvető fontosságú”, hogy a megállapított szén-dioxid-csökkentési célok változatlanok maradjanak; ehhez képest annyi maradt benne, hogy a Bizottság új javaslata „nem változtat a csökkentési célokon”. Ez lehet kukacoskodás, de arra is utalhat, hogy Brüsszel előbb-utóbb enged majd.

A német lap is elismeri, hogy a passzus törlése egyelőre nem változtat a jogi helyzeten. Megfigyelők azonban annak jelenként értelmezik, hogy 

Brüsszel újragondolja a belső égésű motorok 2035-ös kivonásának rögzített határidejét.

Az úgynevezett „belső égésű motorok fokozatos kivonása” előírja, hogy 2035-től kezdődően az EU-ban nem lehet új, belső égésű motorral felszerelt járműveket nyilvántartásba venni. Addigra a járműgyártóknak fokozatosan növelniük kell az elektromos járművek arányát a teljes értékesítésben. 

Fotó: AFP
Forrás: vg.hu

TOP

közösség

további frisss

lap tetejére