Donald Trump számos vámot jelentett be, amelyek közül néhány már hatályba is lépett. A döntés következtében egyfelől az importőrök költségeiket nagy valószínűséggel áthárítják a vásárlókra, de úgy is dönthetnek, hogy csökkentik a behozatalt, ezzel pedig a kínálatot, ami szintén áremelkedést von maga után. Az amerikai piacon drágulásra lehet számítani a termékek egészen széles skáláján - írja az Index.
Az Egyesült Államok tavaly nyolcmillió autót importált, csaknem 240 milliárd dollár értékben. Számos amerikai autógyár a két szomszédnál, Kanadában és Mexikóban működik – a régóta fennálló szabadkereskedelmi megállapodással összhangban. Az alkatrészek jellemzően többször is átlépik a határokat a jármű teljes összeszerelése előtt.
A csak Kanadából és Mexikóból származó alkatrészekre kivetett vámok az autótól függően nagyjából 4-10.000 dollárral növelhetik a költségeket – idézte a BBC az Anderson Economic Group becslését.
Szakértők szerint a költségeket valószínűleg áthárítják a vásárlókra. Donald Trump kijelentette, „ez a legkevésbé sem érdekli”. Szerinte inkább arra ösztönzi honfitársait, hogy hazai autókat vásároljanak.
Az Egyesült Államokban népszerű mexikói sörök is drágulhatnak, ha a nagykereskedők áthárítják a megemelt vámot.
Az amerikai, kanadai és mexikói szeszipar képviselői közös nyilatkozatban érveltek amellett, hogy nemzeti jellegű italok – a bourbon, a Tennessee whiskey, a tequila és a kanadai whisky – „csak a kijelölt országokban állíthatók elő”. Ezek az italok licenc alapján nem gyárthatók, így vélhetően csökken a kínálat, ami szintén áremelkedést vált ki.
Trump emellett 200 százalékos vámmal fenyegette meg az unióból származó alkoholt, ami a spanyol, olasz vagy magyar bort, a francia pezsgőt vagy a német sört drágíthatja az Egyesült Államokban. Ennek a részletei nem ismeretesek.
Többe kerül az üzemanyag és az építkezés
Az Egyesült Államok fűrészáruigényének csaknem egyharmadát Kanadából importálja.
A kulcsfontosságú építőanyagot is sújthatják Trump vámjai.
Trump azzal érvelt, hogy országában „több faanyag van, mint amennyit valaha is felhasználunk”.
A lakásépítők szövetsége, a NAHB ezzel szemben „komoly aggodalmakat” fogalmazott meg arra hivatkozva, hogy a kanadai fűrészárura kivetett vámok növelhetik az építési költségeket, másrészt elriasztják az ingatlanfejlesztőket. Köztudott, hogy az amerikai otthonok zöme fából készül.
A fogyasztók végül magasabb házárak formájában fizetik meg a vámokat
– figyelmeztetett a NAHB.
A faáru mellett Kanada az Egyesült Államok legnagyobb külföldi nyersolaj-beszállítója.
A tavaly január és november között Amerikába importált olaj 61 százaléka az északi szomszédtól származott. Ennek ismeretében az amerikai elnök a 25 százalékos kanadai importvámot az olaj esetében 10 százalékra csökkentette.
Az Egyesült Államok ugyan kellő olajkészlettel rendelkezik, finomítóinak nagy részét azonban a „nehezebb” nyersolaj feldolgozására tervezték, amit jobbára Kanadából, részben pedig Mexikóból hoznak be.
„Sok finomítónak szüksége van a »nehezebb« nyersolajra, hogy maximalizálja a benzin-, a dízel- és a kerozingyártás rugalmasságát” – hívta fel a figyelmet az amerikai üzemanyaggyártók szövetsége.
Amennyiben Kanada megtorlásul csökkentené olajexportját, drágulást generálna az amerikai piacon.
Amerika elveszti vezető szerepét
Trump szerint a „felszabadulás napján” kihirdetett kereskedelmi háború olyan következményekkel jár, amelyeket az elnök nem ver nagy dobra – jegyezte meg a The Wall Street Journal vezércikkében.
A lap biztosra veszi, hogy az amerikai fogyasztók magasabb árakkal szembesülnek, ami idővel rontja az ország versenyképességét, visszaveti az innovációt és hátrányosan befolyásolja a kivitelt.
Következésképpen az Egyesült Államok iránt meginog a bizalom, elveszti a gazdasági vezető szerepét, Kína pedig átveheti a helyét.
Az amerikai szabadságharc jegyében bevezetett vámok az uniós országok közül a leginkább Írországot sújtják. Az ír export csaknem egyharmada ugyanis Amerikába irányul, értéke pedig tavaly elérte a 73 milliárd eurót.
„Nagyon komoly és súlyos” fenyegetésnek nevezte Micheál Martin ír miniszterelnök az amerikai vámok emelését. A pénzügyminisztérium elemzése szerint az importadó több mint 18 milliárd euró veszteséget okozhat Írországnak.
(Borítókép: A járművek a charlestoni kikötőben várakoznak, mielőtt járműszállító hajókra kerülnek Charlestonban, Dél-Karolinában 2016. október 4-én. Fotó: Luke Sharrett / Bloomberg / Getty Images)
Forrás: index.hu