400 ezer kilométernyi elektromosautó-vezetéssel a háta mögött Árpád tapasztaltnak számít. Szerinte megéri villanyatót vásárolni, de érdemes számolni: - Mondhatjuk, hogy átlagosan 100 forintban van egy kilométer a hagyományos autók esetében, amibe beleszámoltuk az üzemanyagot, a szervizköltséget, parkolási díjakat, mindent. Ez ezer kilométeren 100 ezer forint. Úgy gondolom, annak éri meg elektromos autóval járni, aki havonta legalább kétezer kilométert megy, vagy nagyon környezettudatos - véli Nagy Árpád Viktor. Aki havi 8-10 ezer kilométert autózik, annak már nagyon megéri, így több százezer forintot lehet spórolni, tudtuk meg.
Tény, hogy elektromos autót venni komoly egyszeri beruházást jelent. - Arra is vannak már nagyon jó modellek, hogy valaki csak napi 20-30 kilométert menjen a városban, és ezek már 2 millió forintért megvásárolhatóak. Igaz, ezekkel csak 60 kilométert tudunk egy töltéssel menni. Összességében azt mondhatom, hogy megéri váltani, persze aki Teslában gondolkodik, mélyebben a pénztárcájába kell nyúlnia, mivel ennek az ára 20-25 millió forintnál kezdődik - fogalmazott az e-autó-tulajdonos. Újonnan egy jó e-autót már 10-12 millió forint körül lehet vásárolni - tette hozzá.
Amit a töltésről érdemes tudni: át kell gondolni, hogy hányszor megy hosszú útra az ember, és mennyire hosszú az az út. - Egy átlagos e-autó ma már 300-400 kilométert is elmegy egy töltéssel, ez a Tesla akár 450-et is. Szinte meg tudok fordulni Budapesten vele, ami teljes mértékben elég szerintem. Fontos megjegyezni, hogy a főváros környékén rengeteg töltési lehetőség van, bármit intézek, mindig úgy választok parkolót, hogy közben tölteni tudjak - mondta interjúalanyunk. - Szombathely érdekes város, vannak ingyenes töltőhelyek a bevásárlóközpontok parkolóiban, ők úgy gondolkodnak, hogy ha náluk vásárolok, akkor biztosítják nekem ezt a lehetőséget. Ha az autó jól fel tudja venni az áramot, jó esetben egy óra alatt fel is tölt az akkumulátor teljesen, ez persze a kisebb járművekre igaz - fűzte hozzá.
A legtöbben otthon is tudnak tölteni, ami úgy működik, mint egy hajszárító esetében, és alapesetben semmilyen más előkészületet nem igényel a művelet. - A tulajdonos csak bedugja a csatlakozót a falba, és 1-3 fázisról tölt, de tény, hogy ez nem lesz túl gyors. Az áruház parkolójában egy applikáció indításával tudok tölteni, a fizetős helyeken szintén, most 120 forintba kerül 1 kilowattóra. Jelenleg 8-9 ezer forintomba kerül felölteni az autót, ha ilyen helyen veszem igénybe a szolgáltatást, de az áruházak az áramköltséget átvállalják, ne felejtsük el! - hangsúlyozta Nagy Árpád Viktor.
Megtudtuk: külföldön már teljesen kialakult kultúrája van az e-autó-töltésnek, itthon erre még meg kell érnünk, amihez idő kell. Nem lenne rossz, ha nem hagynák ott a tulajdonosok a járművüket fél-egy napra olyan helyen, ahol más is tölteni szeretne. Összességében elmondható, hogy ha valakinek már van e-autója, nem jár rosszul, mert szinte nincs szervizigénye. Kilométerenként 60-70 forint megspórolható vele, aki tehát ezer kilométert autózik havonta, az akár 70 ezer forintot is megtakaríthat így. Ha valaki előre gondolkodik, és hosszú távra kalkulál, bizony megéri megvenni a villanyautót.