Sőt, az IRA, az amerikai támogatási program, amely nagyon bőkezű, ha arról van szó, hogy gyárakat csalogasson Amerikába, hatalmas elszívó erővel bírt az elmúlt időszakban. A protekcionista lépések kapcsán számos gyártó gondolta meg magát utolsó pillanatban, és az eredetileg máshová, -jellemzően Európába- tervezett új kapacitásiakat végül az Egyesült Államok területén fogják megvalósítani.
Aki nem tud "lekötni" ilyen beruházásokat, aki nem tudja "kapun belül" ezeket, az le fog maradni a következő autóipari hullámról, ami minimum két, de inkább három évtizedre meghatározó gazdasági trend lesz. Aki időben csatlakozik, biztosítja a foglalkoztatottságot és az adóbevételeket, többszörös kihatással a teljes iparágra, aki pedig képtelen attraktív feltételeket biztosítani, az a meglévő autóipari cégeinek is búcsút inthet középtávon.
Természetesen ez sem egy fekete/fehér téma, környezetvédelmi, ipari, munkavállalói, adózási kérdések merülnek fel, amelyekről széleskörű társadalmi vitát kellene folytatni, felvilágosult érvekkel. Az újonnan kialakuló függőségekről, a nagyon egy irányba húzó ágazatokról nem beszélve.
https://www.reuters.com/.../france-rolls-out-red-carpet.../
Ajánlom mindenki figyelmébe a tegnapi fejleményeket Franciaországból. Ázsiai befektetőkért harcoltak, hatalmas állami támogatásokkal, óriási adókedvezményekkel, gyorsított engedélyeztetési eljárásokkal. Minden olyan dologgal, amit a magyar eljárás esetében kritizálnak. Pedig az akku gyártáshoz ott is kell víz, a "profitot meg onnan is kiviszik az ázsiaiak", hogy a leggyakoribb ellenérveket idézzem.
A Reuters cikkben meg van említve hazánk is, mint a kontinens második száma akku gyártási "hatalma", Németország után. 545 GWh a német kapacitás, 215 GWh a magyar. Ezek megvalósult/tervezett kapacitások. Franciaország a dunkirk-i 48 GWh-s új gyárral is "csak" 169 GWh-nál tart, de további gyárak odacsábításáért küzd, amiért hajlandó mélyen zsebbe nyúlni. Euró milliárdos nagyságrendben, ahogy a témával foglalkozó források említik. Pontos számokat nem tett közzé a francia kormányzat.
A spanyol király személyesen, és a spanyol kormányzat is óriási lobbi tevékenységet végzett közben annak érdekében, hogy a déli ország a térség akkugyártási "hub"-ja legyen.
Most osztják újra a lapokat, európai és világszinten is. Mi jól állunk.
Forrás: Várkonyi Gébor Facebook