Hogy mire kell figyelni azért, hogy mind másokat, mind pedig magunkat a lehető legnagyobb biztonságban tudjuk ezen eszközök bármelyikének használatakor? Ezt járjuk az alábbiakban körül. Alighanem ezek az - összefoglaló nevükön - mikromobilitási eszközök kényelmesebbek, mint a tömegközlekedés, és gyorsabban lehet velük haladni a zsúfolt belvárosokban, mint autóval. További előnyeik:
- nem kell hozzájuk jogosítvány,
- kiválthatjuk velük a tömegközlekedést,
- egyszerű a parkolás,
- környezetbarátak.
Sok mindenre érdemes figyelni
Ám hiába a számos előny, van pár alapszabály – vagy inkább megszívlelendő javaslat -, amit fontos betartani a balesetmentes közlekedés érdekében. Szinte napról napra növekszik világszerte a mikromobilitási eszközök népszerűsége, csakhogy egyelőre még várat magára a törvényi tisztázása annak, hogy hová tartoznak, és milyen szabályok vonatkozzanak rájuk. Mi lehet hát az irányadó? Ahogy a szakértők javasolják: a józan ész, a körültekintés, nem utolsósorban pedig egymás tisztelete.
Saját, és természetesen mások testi épségének megőrzése érdekében fontos ezt észben tartani. Nézzük most, hogy hogy mi jellemzi elsősorban ezeket az eszközöket!
- Rendkívül sebesek, akár 20-25 km/órával is haladhatnak,
- nagyon jól gyorsulnak,
- halkak (azaz nehéz őket észrevenni).
Sajnos leggyakrabban éppen ezekből az előnyökből fakadnak a problémák is. Főleg úgy, hogy bármelyik elektromos eszközről is van szó, legyen az elektromos roller, segway vagy hoverboard (az elektromos kerékpárt most nem soroljuk ide), a járdán kell velük közlekedni, nem pedig a kijelölt bicikliúton.
Érdemes annak is utánanézni, hogy abban a városban, ahol használjuk, vannak-e helyi előírások, például az elektromos rollerrel kapcsolatban. Ugyanis például Budapesten több olyan terület is akad, ahol önkormányzati rendeleteket hoztak a szabályozás érdekében. Mégis mit tartsunk a leginkább észben a balesetmentes közlekedés érdekében? Vegyük sorra a legfontosabbakat!
Elektromos roller és társai: a védőfelszerelés
Az e-járművek közül az elektromos roller hódít a leginkább. Ahogyan a többi eszköz, úgy ennek használatához sincs kötelező felszerelés. Ezért aztán nem ritka látvány a fedetlen fővel rollerező egyén. Ugyan nem előírás, de szakemberek mégis erősen ajánlják a bukósisak használatát. S nemcsak a roller, hanem minden olyan elektromos eszköz esetében, amely viszonylag gyorsan képes haladni, mert túlzás nélkül állítható, hogy életet menthet. A bukósisak mellett praktikus lehet még a térd- és a könyökvédő, valamint rossz látási viszonyok mellett a láthatósági mellény viselése is.
Közlekedj okosan!
A rollereseknek fontos úgy közlekedniük, hogy a gyalogosok, az autósok, az elektromos eszközöket használók számára is a lehető legjobban felmérhető legyen a mozgásuk. Ezért nem szabad hirtelen fékezni, cikázni, és száguldozni sem. Mindig jelezni kell, hogy merre szeretnének kanyarodni. Azt is tartsák szem előtt, hogy a járda elsősorban a gyalogosoké. Ezeken kívül figyelembe kell venni a közlekedés során az útviszonyokat is. Egyrészt ügyeljünk az esetleges úthibákra, egy-egy alattomosabb kátyúval szemben az elektromos roller kis kerekei például feltehetően alulmaradnak majd az ütközetben, de számoljunk az időjárási körülményekkel is!
Az e-rollerek kategória besorolása vitathatatlanul égető kérdés, hisz felmérések alapján motorkerékpárhoz képest az elektromos roller estében 44-szer nagyobb a balesetveszély! Amíg a KRESZ másképp nem rendelkezik, addig a témában a parlament honlapján a belügyminiszter által aláírt értelmezés a legfőbb iránymutatás. Eszerint pedig az elektromos rollerek segédmotoros kerékpárnak minősülnek.
Megkérdeztünk két - naponta rollerező - szombathelyi fiatalt, hogy mik a tapasztalataik.
Puskás Enikő szerint megtérülő befektetés és praktikus a roller:
- Egy éve vettem a rolleremet, s nyugodtan mondhatom, hogy remek befektetés volt, főként az üzemanyagárak drasztikus emelkedése miatt, bár az árstop ezt mérsékelte. Az én rollerszezonom márciustól októberig tart, ebben az időszakban tudok ezzel a járgánnyal munkába járni. Oladról belvárosi munkahelyemig kb. tíz perc az út, ez köszönhető a jó kerékpárutaknak is. Amikor pedig beérek, nem kell parkolóhelyet keresnem, egyszerűen összehajtom a rolleremet, és felviszem az irodába. Ha pedig úgy gondolom, akkor egy kerékpártárolónál lezárom. 45 kilométert tudok megtenni egy töltéssel, általában hetente kétszer töltöm fel. Sokszor este is ezzel jövök be valamilyen programra a városba, természetesen – ha hivatalosan nem is számít járműnek – ezzel közlekedve sem ajánlott alkoholt fogyasztani.
Szabó Christopher szigorúan betartja a KRESZ előírásait. - Hogy miért éppen a rollert választottam a többféle új elektromos eszköz közül? Én ezt tartom a legbiztonságosabbnak, sok mindenben hasonlít a biciklihez, ráadásul megfizethető áron lehet beszerezni. Míg egy elektromos kerékpár ára egymillió forintba kerül, addig 200.000 forintért már egy megbízható rollert lehet kapni. Ami a közlekedési tapasztalataimat illeti, elmondhatom, miután a kerékpárúton közlekedem, így nem zavarom a gyalogosokat. Szigorúan betartom a közlekedési szabályokat. Gyakran felhozzák a rollerrel szemben, hogy halk működése miatt szinte észrevétlen. Ez igaz is, de a rollereken is van csengő, amivel tudok másokat figyelmeztetni, ugyanúgy, mint egy kerékpár esetében. Az autósokkal kicsit nehezebb a helyzet, nekem is volt két kisebb balestem, de mindkétszer az autó vezetője volt figyelmetlen. Összességében nagyon elégedett vagyok a rollerrel, és jó szívvel ajánlom mindazoknak, akik olyan munkahelyen dolgoznak, amely 15 kilométeren belül van, és annak környékén problémás a parkolás. Nagy előnye még a járgánynak, hogy különösebb gondozást nem igényel, ha pedig mégis felmerül valamilyen gond, akkor bármelyik kerékpárüzletben tudnak segíteni.