Nagyon lassan, fokozatosan állhat helyre a következő hónapokban a fogyasztás Magyarországon, de egy folyamat elindult, ami nyáron hozhatja el a valódi áttörést – erre lehet következni azokból a válaszokból, amelyeket a legnagyobb hazai kiskerláncoktól kaptunk. A Világgazdaság azzal a kérdéssel fordult a Lidl, a Tesco, a Penny és a SPAR kiskereskedelmi lánchoz, hogy valóban bekövetkezett-e a fordulat a boltokban, amelyre hónapok óta várnak az elemzők és a gazdaságpolitikusok. Eddig ugyanis egyértelműen az óvatoskodás jellemezte a magyarokat, ami az infláció nagyságát és a reálbércsökkenést tekintve sokáig érthető volt, ám szeptember óta folyamatosan emelkedik a fizetések vásárlóereje. Ennek ellenére még idén januárban is mindössze 0,6 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom - írja a Világgazdaság.
Érdemes visszatekinteni: a lefelé vásárlás jelensége 2022 nyarán ütötte fel a fejét, amikor az infláció emelkedésével párhuzamosan egyre inkább az ár-érték arány határozta meg a fogyasztói döntéseket. Iparági forrásból úgy tudjuk, hogy ez azóta sem szűnt meg, de az élelmiszereknél már határozottan érzékelhető a kereslet erősödése. Bár, mint azt látni fogjuk, nagyon eltérő lehet az egyes láncoknál a forgalomról alkotott kép.
Volumennövekedést tapasztal a Tesco
„Továbbra is erős a saját márkás termékek iránti kereslet, ugyanakkor az is látható, hogy a brandtermékek iránt egy-egy promóció során nagyobb érdeklődést tapasztalunk” – válaszolta a Világgazdaság érdeklődésére a Tesco, hozzátéve: hasonló a tapasztalatuk a nonfood termékek iránti kereslettel kapcsolatban is, ahol ugyancsak azt látják, hogy a saját márkás áruk iránt élénkebb az érdeklődés.
Volumenben már látható egy folyamatos erősödés, melyet a közelgő sportesemények tovább erősíthetnek
– utalt az angol tulajdonú vállalat a nyáron megrendezésre kerülő labdarúgó-Európa-bajnokságra, illetve az olimpiára.
A húsvétban és a sporteseményekben bízik a Penny
Korábban a lapunknak nyilatkozó elemző is arra hívta fel a figyelmet, hogy a nyári sportesemények lendületet adhatnak a kiskereskedelmi forgalomnak. Ezt támasztja alá a Penny Market válasza is: „A húsvét mindig kiemelkedő forgalomnövekedést jelent, ahogy a sportesemények is. Elsősorban a foci-Eb, amely várhatóan pozitív hatással lesz néhány termékkategóriában a fogyasztásra. Ilyenek
- a sörök,
- az üdítők,
- a sós snack és
- grilltermékek.
Az olimpia hatása várhatóan kevésbé erőteljes lesz.”
Ők is azt tapasztalják, hogy erős a kereslet a saját márkás termékek iránt, vásárlóik szívesen választják a jó ár-érték arányú alternatívákat.
A lefelé vásárlás elért egy szintet, majd lelassult, mostanra pedig megállt a váltási folyamat
– árulta el a Penny Market. Hozzátették: a nonfood termékek esetén látni a fejlődést, a textil (párna, paplan), konyhai gépek, sport, kerékpározás, kert kategóriák esetében is élénkülést tapasztalnak.
Optimista a Lidl, de még mindig a saját márkás termékeket keresik a vásárlói
A Lidl tapasztalatai szerint a kereslet elsősorban továbbra is a kedvező ár-érték arányú és az akciós áron kínált termékek irányába tolódik. Az erősen megnövekedett árérzékenységére reagálva a vállalat változatos akciókkal és kedvezményekkel segíti a vásárlásokat. A Lidl tartós árcsökkentési programjának köszönhetően több mint 600 terméket kínál akár 50 százalékkal olcsóbban az előző év azonos időszakához viszonyítva.
Mindezeknek köszönhetően a bevásárlás végösszege is alacsonyabb lehet a tavalyihoz képest.
A Lidl optimistán tekint a következő hónapok elé, és bízik a forgalom bővülésében, a fogyasztás növekedésében, amihez a szezonális termékek iránti keresletnövekedés, valamint a különböző sportesemények, mint például a labdarúgó-Európa-bajnokság és az olimpia nagymértékben hozzájárulhatnak.
A SPAR nem érzékel változást
A kormánnyal épp vitában álló és az elmúlt években veszteséges SPAR azt emelte ki válaszában, hogy szupermarketeiknek elsősorban a napi friss élelmiszert és egyéb élelmiszert vásárlók a célközönsége – itt nem változott a kereslet az elmúlt egy-két hónapban a nonfood termékek iránt.
Az Interspar hipermarketeiben az állandó választék iránti kereslet szintén nem változott a nonfood cikkeket tekintve az utóbbi időben. Ami a jövőt illeti, mérsékelt és fokozatos emelkedésre számítanak, amihez a nyári szezon és akár a sportesemények is hozzájárulhatnak.
Forrás: vg.hu
Fotó: Móricz Sabján Simon / Világgazdaság