Szinte soha nem érinti jól a felhasználókat, ha egy cég egyik napról a másikra valami olyanért kezd el pénzt kérni, amelyhez korábban mindenki ingyenesen hozzáférhetett – a Spotify azonban pontosan ezt csinálta az elmúlt napokban. A Reddithez és X-hez hasonló közösségi oldalakat szinte elárasztották a felhasználói beszámolók, hogy a legnépszerűbb zenestreaming-szolgáltató, a Spotify a Prémium előfizetési szint mögé zárta a dalszövegek megtekintését bizonyos felhasználók esetében - írja az Index.
Mint ismeretes, ezekhez korábban bárki hozzáférhetett, aki letöltötte az alkalmazást és regisztrált, mostantól azonban csak egy „Enjoy lyrics on Spotify Premium” azaz egy „Élvezd a dalszövegeket a Spotify Premiumon” szöveg fogadja az előfizetéssel nem rendelkező felhasználókat. Az ügyet persze hamar felkapta a média, így CJ Stanley, a Spotify globális kommunikációért felelős társvezetője kénytelen volt megszólalni a korlátozással kapcsolatban.
A Spotifynál rutinszerűen végzünk különböző teszteket, melyek közül néhányat a széles felhasználói körökre is kiterjesztünk, hogy a lehető legtöbb visszajelzést tudjuk begyűjteni – jelenleg azonban nem tudok további híreket megosztani
– magyarázta Stanley, később azért még hozzátéve, hogy jelenleg korlátozott számú felhasználóval tesztelik a funkciót, azt azonban nem pontosította, hogy mely piacokon teszik ezt, illetve hogy meddig tart a tesztidőszak.
Pénz, pénz, pénz
Bár lehetséges, hogy a Spotify az utolsó pillanatban mégsem terjeszti ki minden felhasználóra a korlátozást, nem nehéz kitalálni, hogy ennek esélye egészen csekély, ez ugyanis egy tökéletes lehetőség a svéd vállalat számára, hogy még több pénzt csikarjanak ki a felhasználókból. Arra ugyan nincsenek adatok, hogy hány felhasználó fizetne elő a Spotify Prémiumra azért, hogy olvashasson dalszövegeket is – az azonban biztos, hogy ennek köszönhetően egy funkcióval még többet tudna kínálni az előfizetéses szolgáltatás, amely egyeseket már rávehet a pénzköltésre.
A Spotify egyébként számos tervébe belebukott az elmúlt hónapokban – töméntelen mennyiségű pénzt fektettek például a podcastekbe és a hangoskönyvekbe, amelyek még véletlenül sem hozták meg a tőlük várt sikert –, az egyetlen felkapott újítás az a mesterséges intelligencián alapuló DJ nevezetű fejlesztés volt, amely személyre szabott rádióállomást állít össze, és úgy kommentálja a zeneszámokat, mint egy jó reggeli rádiós műsorvezető.
Más is próbálkozott már hasonlóval
Nem a Spotify egyébként az egyetlen, amely ezt a stratégiát követi az új fejlesztések bevezetését illetően. Mint arról korábban az Index is beszámolt, az év elején még a Google, pontosabban a YouTube került az internetezők kereszttüzébe – nem is egyszer. Elsőként az akasztotta ki a felhasználókat, hogy a 4K-felbontású videók csakis kizárólag a Prémium-előfizetők számára lettek elérhetők, míg a második esetben az keltett nagyobb médiavisszhangot, hogy az előfizetők nagyobb bitrátával nézhetnek FullHD-tartalmakat.
ELŐBBI ESETÉBEN AKKORA LETT A FELHÁBORODÁS, HOGY A GOOGLE SZINTE AZONNAL VISSZAVONTA AZ ÚJÍTÁST, A MÁSODIKAT AZONBAN AZÓTA MÁR SZÉLESEBB KÖRBEN IS BEVEZETTÉK.
A Google-höz és a Spotifyhoz hasonló techóriások egyébként gyakran választanak ilyen és ehhez hasonló stratégiákat, amikor szűk felhasználói kör számára tesznek elérhetővé egy bizonyos funkciót (jelen esetben korlátozást), hogy élesben is megnézzék, az milyen reakciót vált ki. Ha túl nagy a felháborodás, visszahívják a fejlesztést, ha azonban úgy látják, csak egy kis réteg számára jelent problémát a korlátozás, és üzletileg egyébként megtérül, akkor véglegesen bevezetik minden felhasználó számára – kíváncsian várjuk, hogy a Spotify esetében mindez hogyan alakul.
Forrás: index.hu
Fotó: Tiffany Hagler-Geard / Bloomberg / Getty Images Hungary