Megvan mi történik azokkal, akik megfeledkeznek az Ügyfélkapu+ regisztrációról

• 2025. január 15., szerda •
Január tizenhatodika után sincs minden veszve.
Megvan mi történik azokkal, akik megfeledkeznek az Ügyfélkapu+ regisztrációról

Január közepén megszűnik az Ügyfélkapu, helyét az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgárság alkalmazás (DÁP) veszi át. Az átállás már 2024 szeptembere óta tart, de még a véghajrában is nagyon sok a kérdés, elsősorban amiatt, hogy mi mindent kell tudni az új rendszerekről, az átállásról és a használatukról. A legfontosabb kérdés mostanra azonban már az, hogy mi történik azokkal, akik lecsúsznak a kijelölt határidőkről - írja a Magyar Nemzet.

Aki ugyanis elfelejtett regisztrálni a DÁP alkalmazásra, vagy az Ügyfélkapu+ oldalra, az a határidő után ugyan a régi Ügyfélkapuval már nem tud ügyeket intézni, de segítségével bármikor regisztrálhat az új felületre.

Azonban azoknak sem kell megijedni, akik mostanáig személyesen intézték az ügyeiket, ugyanis hazánkban az elektronikus ügyintézés magánszemélyek számára továbbra sem kötelező, hanem lehetőség, így a kormányablakok továbbra is várják az ügyintézőket.

Mint arról már lapunk beszámolt, január 15-től megszűnik a magyarországi állampolgárok online ügyintézéséhez használt Ügyfélkapu. A szolgáltatás ugyanúgy elérhető lesz, csak ezentúl nem az eddig megszokott módon tudunk belejelentkezni a jól ismert felületre.

A megszűnés oka egyszerű, a mostani bejelentkezési mód már nem felel meg az Európai Unió által előírt szabályozásnak, vagyis biztonsági okok miatt van szükség a változásra. Az EU ugyanis az ilyen jellegű személyes adatok kezeléséhez megköveteli a kétlépcsős azonosítást.

Ez nem ismeretlen azoknak a felhasználóknak, akik online intézik banki ügyeiket. Az Ügyfélkapu+ lényegében nem más, mint az eddigi Ügyfélkapu kétlépcsős azonosítással.

Az ügyfélkapus bejelentkezés január 15-ig elérhető, 16-tól azonban már csak az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgár alkalmazás segítségével tudunk bejelentkezni.

A kétlépcsős azonosítás úgy működik, hogy bejelentkezéskor egy számsort küld a rendszer a felhasználó telefonjára, melynek megadásával tud bejelentkezni a kliens. Ehhez szükség van egy hitelesítő alkalmazásra. Erre többféle megoldás is létezik.

Ha valaki nem bízik saját digitális készségeiben, akkor természetesen személyesen is felkeresheti valamelyik kormányablakot, ahol segítenek neki beállítani.

A többség azonban valószínűleg az online beállítást preferálja. Ehhez először is be kell lépnünk a korábban megszokott módon az Ügyfélkapura (tehát január 15. előtt meg kell tennünk), és ott igényelni az Ügyfélkapu+-t. Ez egy ingyenes művelet, semmilyen papírt nem kell kitölteni hozzá. Viszont itt már szükségünk lesz a hitelesítő alkalmazásra.

A hitelesítő alkalmazások (más néven authenticator) skálája igen széles. A hivatalos tájékoztató oldal az androidosoknak a Google Authenticatort vagy a Microsoft Authenticatort, az iOS eszközzel rendelkezőknek pedig a Microsoft Authenticatort ajánlja, de jó erre a célra a mindkét platformon elérhető Authy is. Az okoseszközzel nem rendelkezők a Totp.app weboldali alkalmazást használhatják.

Ha megvan az alkalmazásunk, valamint a gépünk és a telefon is online van, akkor indulhat a folyamat. Az Ügyfélkapu+ igénylésekor megjelenik egy QR-kód, ezt kell beolvasunk a hitelesítő alkalmazással, ami generál nekünk egy kódot, ezt beírva tudunk regisztrálni.

Fontos tudni, hogy a hitelesítő alkalmazások biztonsági okokból bizonyos időközönként új kódot generálnak, így figyelni kell rá, hogy a kód beírása és elmentése azelőtt megtörténjen, hogy új kódot kapunk.

Ha elsőre nem sikerül, ne szegje kedvünket, gyakran előforduló jelenségről van szó, a hitelesítő alkalmazások velejárója, hogy egy kis kényelmet feláldozunk a biztonság oltárán.

A regisztráció után kapunk egy törlőkódot is, ezt mindenképpen mentsük le valahova arra az esetre, ha később valamikor törölnünk kellene az Ügyfélkapu+ szolgáltatását.

Ha a regisztráció sikeres volt, akkor lényegében ugyanúgy léphetünk be, mint korábban, csak a bejelentkezési felületen immár az Ügyfélkapu+ gombra kell kattintanunk. A felhasználónév és a jelszó beírása maradt a régiben, csak plusz funkcióként a hitelesítő alkalmazást is meg kell nyitni, és az alkalmazás által generált kódot meg kell adni.

Innentől pedig a már jól ismert felületen találjuk magunkat. A kormányablakok és kormányhivatali ügyfélszolgálatok ügyfélfogadási rendje a téli szünetben változik, az aktuális helyzetről a Kormányhivatalok.hu oldalon tájékozódhatnak.

Forrás: magyarnemzet.hu

közösség

további frisss

lap tetejére