Ebben az európai országban lehet hamarosan díjmentes az állami autópályák használata

• 2023. június 22., csütörtök •
Az ellenzéki szenátus már jóváhagyta azt a törvényt, amely júliustól ingyenessé tenné az állami autópályák használatát Lengyelországban. Az elnök aláírása után lehet több száz kilométeren ingyenesen közlekedni az országban 3,5 tonna alatti járművekkel.
Ebben az európai országban lehet hamarosan díjmentes az állami autópályák használata

Az államfő elé kerülő jogszabályban foglaltak a lengyel kormánykoalíciót vezető Jog és Igazságosság (PiS) őszi parlamenti választásokra szóló programjának egyik pontját teljesítik - írja az Index.

Az alsóházban (szejm) pénteken megszavazott törvényt a 100 fős szenátusban 73 szenátor támogatta, senki sem adott le ellenszavazatot, nyolc szenátor tartózkodott a voksolástól.

Amennyiben a lengyel elnök aláírja a törvényt, az Országos Közúti és Autópálya Főigazgatóság által felügyelt szakaszokon az autópályadíjakat július 1-jével szüntetik meg a 3,5 tonnánál kisebb tömegű járművek, vagyis a személyautók és motorkerékpárok számára.

AZ EMLÍTETT SZAKASZOK A LENGYELORSZÁG NYUGATI ÉS KELETI HATÁRÁT ÖSSZEKÖTŐ A2-ES ÉS A4-ES AUTÓPÁLYÁN A KONIN ÉS STRYKÓW KÖZÖTTI MINTEGY 100 KILOMÉTERES, ILLETVE A WROCLAW ÉS SOSNICA KÖZÖTTI 164 KILOMÉTERES ÚTSZAKASZ.

A lengyelországi sztrádák együttes hossza 4900 kilométer, ezen belül az autópályák mintegy 1800 kilométert, a gyorsforgalmi utak pedig 3100 kilométert tesznek ki – írja az MTI. 

Ami az összesen 465 kilométer hosszú koncessziós szakaszokat illeti, ott korábbi bejelentések szerint a díjmentességről a kormány egy éven belül szeretne megegyezésre jutni a magántulajdonosokkal és módosítani a vonatkozó törvényeken. Az említett koncessziós szakaszok szintén az A2-es és az A4-es, valamint az északról délre haladó A1-es autópályán találhatók.

A szerdán megszavazott törvény értelmében betiltják továbbá a 3,5 tonnánál nagyobb tömegű járművek sofőrjeinek, hogy előzzenek az autópályák, illetve gyorsforgalmi utak azon szakaszain, amelyeknek adott irányban csak két sávjuk van. Kivételt képez az olyan járművek megelőzése, amelyek a megengedettnél „jelentősen alacsonyabb” sebességgel haladnak.

Jön az egynapos matrica az EU-ban

Mint kedden megírtuk, az Európai Unió összes tagállamában 2024. március 25-ig be fogják vezetni az egynapos autópálya-matrica használatát. Az Európai Parlament azért döntött a rövid idejű jogosultság bevezetése mellett, mert úgy gondolták, értelmetlen az autósokkal megvetetni a hetes vagy akár havi matricát, ha nincs rá szükségük. Az uniós iránymutatók szerint „a szennyező fizet” elve alapján a díjakat attól tennék majd függővé, hogy mennyire környezetbarát a jármű. Egyelőre nem tudni, hogy ez milyen díjakat fog jelenteni, ugyanis a részletszabályozás még kidolgozás alatt áll, az infláció alakulásából kiindulva nagyjából ötezer forintos költséggel lehet majd számolni itthon.

Magyarországon az idei évtől a személygépkocsik esetében a havi matrica ára 8900 forint, a tíz napig érvényes matrica 5500 forintba kerül, az éves autópálya-matrica pedig 49 190 forint. A megyei matricák 5720 forintba kerülnek.

Kovács Kázmér ügyvéd, a Magyar Autóklub jogi bizottságának vezetője korábban az Indexnek elmondta: bár az autópályát ritkán használó autósok számára vonzó lehetőség az egynapos e-matrica, ez valójában visszalépést jelenthet a megtett úttal arányos rendszer felé.

Minden uniós országban más az ára

Az idei körképből az OTS szerint kiderül: tulajdonképpen nincs két olyan ország, ahol ugyanannyit kellene fizetnünk az autópályák használatáért, ám korántsem a hazai úthasználati jogosultság a legdrágább. A díjak beszedését alapvetően két módon oldják meg: matricás (időalapú) és kapus rendszerrel. Ez utóbbi általában drágább, és csúcsidőszakokban, például nyáron a népszerű üdülőövezetekhez vezető szakaszokon torlódásokat okoz.

  • Ausztria: Időalapú matricás rendszer van érvényben. A 10 napra szóló autópálya-matrica ára 9,90 euró, a 2 hónaposé 29 euró, az éves pedig 96,9 euróba kerül. A 10 napos matricánál a lyukasztás napja az első nap. A lakókocsi, utánfutó nem matricaköteles.
  • Bosznia-Hercegovina: Kapus rendszer van érvényben, azonban 20 százalék kedvezményre jogosító elektronikus autópálya-kártya is váltható (az ára kb. 7400 Ft), amely lehetővé teszi az automatikus fizetést is.
  • Bulgária: Matricás rendszer van érvényben. A hétvégi jogosultság ára 9 leva (kb. 1700 Ft), a heti 13, a havi 27, a negyedéves 48, míg az éves matrica 87 levába kerül.
  • Csehország: E-matricás rendszer van érvényben. A 10 napos matrica ára 310 korona, az 1 hónapig érvényes 440 koronába kerül, az éves pedig 1500 korona. Motorkerékpárral az autópályák használata ingyenes.
  • Franciaország: Fizetőkapus rendszer működik, személyautós használattal az egyes szakaszokért 6 és 80 euró közötti összeget kell kifizetnünk. A felhajtó előtt a „PÉAGE” felirat jelzik, ha fizetős a szakasz.
  • Horvátország: Kapus rendszer működik. A kapuknál készpénzzel (euró) és bankkártyával is fizethetünk, továbbá egy ENC nevű fedélzeti eszköz segítségével megállás nélkül, lelassítva, az eszköz használóinak kialakított külön sávon haladhatunk tovább a kapukon. A szakaszok hosszától függően 5,8–30,6 euró közötti összeggel kell kalkulálni.
  • Lengyelország is kapus rendszerrel szedi az útdíjat, a júliustól várhatóan ingyenes szakaszok kivételével az A1, A2 és A4 jelű autópályákon kell fizetni. Járműkategóriától függően 0,2–0,5 zlotyi a tarifa kilométerenként.
  • Montenegró: egészen 2022. július 13-ig nem voltak az országban autópályák, akkor nyitották meg a Podgorica-Kolašin autópálya első, Smokovac-Mateševo közötti, 41,5 kilométer hosszú szakaszát, aminek használati díja 3,5 euró. Montenegróban a következő helyeken kell még útdíjjal számolni: a Sozina alagúton való áthaladás 2,5 euró autónként, a 13 km-es Trebinje–Herceg Novi kétsávos útért 3 eurót kell kifizetnünk.
  • Olaszországban is kapuknál kell fizetni. Az autópályára történő felhajtáskor egy jegyet kapunk, a díjat az autópálya elhagyásakor kell kifizetni. A szakaszok díja 10 és 64,4 euró között alakul. Négy alagúton (Grand St. Bernard, Monte Bianco, Munt La Schera, Frejus) való áthaladásért is fizetnünk kell, 15 és 47,4 euró közötti összeget.
  • Románia teljes úthálózatán matricás fizető rendszer van használatban. Az 1 hétig érvényes matrica ára 3 euró, az 1 hónapig érvényes változat ára 7 euró.
  • Spanyolország: Fizetőkapus rendszer van érvényben, száz kilométeren 9-10 euróval kell számolnunk átlagosan.
  • Svájc: Az autópályák és autóutak használatához éves matricát kell vásárolni, mert nincs annál rövidebb ideig érvényes változat. Az éves díj 40 svájci frank.
  • Szerbia: Kapus rendszerben az egyes szakaszokért 1,5 és 6,5 euró közötti összeget kell fizetni.
  • Szlovákia: Matricás fizetőrendszer van érvényben. A 10 napig érvényes matrica ára 12 euró, az 1 hónapig érvényesé 17 euró. Motorkerékpárral az autópályák használata ingyenes.
  • Szlovénia: Időalapú matricás rendszer van. Az 1 hetes matrica ára személygépkocsira 15 euró, az 1 hónapos matrica ára 30 euró. A matricák beszerezhetők benzinkutaknál, akár Magyarországon is a Mol-kutaknál.
  • Indulás előtt érdemes az adott országban érvényes díjszabásokról tájékozódni, a körkép a márciusig elérhető adatokra vonatkozik. A tavalyi összesítésből kiderül, hogy idén nem mindegyik országban emelkedtek a sztrádák használatának költségei.

Ingyenes az autóút használata

Bizonyos országokban egyes szakaszokon nem kell útdíjat fizetni, más államokban pedig egyáltalán nem:

Németországban az autópályák használata személyautóval és motorkerékpárral minden szakaszon ingyenes.

  • Andorra,
  • Ciprus,
  • Észtország,
  • Finnország,
  • Izland,
  • Liechtenstein,
  • Luxembourg,
  • Málta,
  • Monaco,
  • Ukrajna
  • és a Vatikán: a személygépkocsik számára nincs útdíj.

Forrás: index.hu

közösség

további frisss

lap tetejére