Az önkormányzati választás kampányában a baloldali frakció politikusai még azt ígérték: megválasztásuk esetén a sárga és a zöld zónában az első két órában ingyenesen parkolhatnának a szombathelyiek. A rendszer bevezetéséhez pedig központilag gyártott órákat használnának. Ehhez képest ebben az önkormányzati ciklusban immár másodszor módosíthatja a fizető parkolási díjakat a városvezetés. Ismeretes: legutóbb 2020. júniusában döntött a közgyűlés baloldali többsége arról, emeli a díjtételeket. Akkor az első díjzónában óránként 320-ról 400 forintra, a másodikban 200-ról 240 forintra, míg a harmadik övezetben 100-ról 120 forintra emelkedtek a parkolási díjak.
Igaz, utóbbi két zónában hosszabb ideig is tartózkodhatunk, ha egy órára megvesszük a parkolójegyet: a második zónában egy órával, míg a harmadikban két órával több időt tölthetünk a parkolóban. Az akkori drágítás a bérleteket is érintette: azok díját 20 százalékkal növelték. Két év telt el, és most újabb díjemelés-tervezetet terjesztett a közgyűlés elé Nemény András polgármester. Az előterjesztésből megtudtuk: a szombathelyi fizetőparkolási rendszer üzemeltetője, a Szova Nonprofit Zrt. felülvizsgálta a rendszert, és a növekvő költségek ellensúlyozására, továbbá a bevételek növelése érdekében a következő díjemelést javasolta: az első (piros) díjövezetben óránként 400-ról újabb 200 forinttal emelkedne a parkolás díja, így ott 60 percre már csak 600 forintért állhatnánk meg. A második díjövezetben (sárga) óránként 80 forinttal növekedne a parkolási díj, vagyis óránként itt 320 forintért várakozhatnánk. Míg a harmadik (zöld) zónában óránként 120-ról 160 forintra emelkedhetnek a díjak.
Utóbbi két díjövezetben ugyanakkor továbbra is megmarad annak a lehetősége, hogy ha 60 percre vásárolunk parkolójegyet, akkor 60, illetve 120 perces díjmentes várakozási idővel meghosszabbodik parkolójegyünk érvényessége. A bérletárak újabb 20–30 százalékos emelését ugyancsak indokoltnak tartja a Szova Nzrt., az előterjesztésben úgy fogalmaztak: „(…) hogy a fizetőparkolási rendszer a jogszabályban előírt forgalomszabályozási funkcióját hatékonyabban tölthesse be.” A tervezett díjemelés miatt az összes parkolóra érvényes kombinált bérletjegy havi díja 35 100 forintra növekedhet. A javaslat szerint ugyanakkor a helyben lakók kedvezményes éves és féléves bérletének (az úgy nevezett szürkebérlet) díja nem változna.
Megnéztük: Győrben 2022. január 1-jétől óránként az első övezetben 480, a második övezetben 320, míg a harmadik és negyedik övezetben 200 forintért parkolhatunk. A rendszámhoz kötött havi bérlet díja itt 34 600 forintba kerül. Veszprémben a piros zónában óránként 360 forintért, a zöld zónában 240 forintért, míg a sárgában 160 forintért állhatunk meg. A teljes kombinált bérlet havi díja itt 11 000 forintba kerül most. Zalaegerszegen óránként a belvárosban 380 forintért, a második díjövezetben 300 forintért, a harmadikban 260 forintért, a negyedik zónában pedig 180 forintért parkolhatunk. Az önkormányzat által működtetett parkolóházban a parkolási díj óránként 300 forintba kerül.
A második, harmadik és negyedik díjövezetekben és a parkolóházban egyaránt érvényes összevont nappali havi bérlet ára Zalaegerszegen 15 000 forint. Megnéztünk Balaton-parti települést is: Tihanyban a legmagasabb parkolási tarifa 500 forintba kerül óránként, míg Balatonfüreden ennek díja 300 forint. Itt több helyen is megállhatunk 2500 forintért egy teljes napra szóló parkolójegy megváltásával. 2020 júniusában a Fidesz–KDNP-frakció nem támogatta a fizető parkolási díjak emelését. A mostani javaslatot június 27-én, hétfőn tárgyalhatja meg a közgyűlés. Az pedig már csak érdekesség, hogy a javaslatot előkészítő Szova NZrt. éléről a vezérigazgató a Fidesz legutóbbi közleménye szerint 28 millió forinttal a „zsebében” távozott a közelmúltban.
Forrás: vaol.hu