A korszerű dízelmotorok néhány alapvető sajátossága
A dízelmotorok fejlesztésén dolgozó mérnökök értelemszerűen folyamatos jelleggel munkálkodnak a teljesítmény optimalizálásán. Ennek a megvalósítása végett a manapság használatos erőforrásokban egészen bonyolult elektronika szabályozza az üzemanyag bejuttatását.
Azzal együtt, hogy a teljesítmény és hatékonyság fokozása végett a befecskendezést több szakaszra is bontották. Ez egy olyan innovatív megoldás, amit a Dubnicz autószerviz dízelmotorok témakörében jártas szakemberei most tökéletesen elmondanak nekük.
A menet közbeni működés egyik sajátossága, hogy az elektronika kisebb dózisokban juttatja az üzemanyagot a hengerekbe. Akár öt befecskendezés is könnyen elképzelhető egy munkaciklusban, ami a másodperc töredéke alatt történik meg. Ezzel meg is érkeztünk az injektor szerepéhez.
Milyen szerepet tölt be az injektor a modern dízelmotorok funkcionalitását tekintve?
Talán a fentiekből is összeállhat a kép, hogy az injektor nem más, mint egy korszerű befecskendező szelep. Vagyis a dízel üzemanyag adagolásának a gyors vezérlését hivatott elősegíteni.
Ennek jegyében a működésének egyik sajátja, hogy a szelepek elektromágneses vagy piezo meghajtásúak. Hasonló elven működve, mint amit az űrtechnológiában is szokás alkalmazni. Nem is a véletlen műve, hogy a szelepek olyannyira precíziós kialakítást igényelnek.
Akad viszont egy faktor, amit nem lehet figyelmen kívül hagyni. Mégpedig az, hogy az injektor az élettartama során több mint egymilliárd nyitást/zárást visz véghez. Akaratlanul is eljöhet az a pont, amikor meghibásodik.
Mit lehet tenni, ha meghibásodott az injektor?
Az injektornak bizony működés közben el kell viselnie a gyors nyitás és zárás okozta lökéseket, ráadásul rendkívül magas hőmérsékleten is kell dolgoznia. Ha pedig ez nem volna elég, az alapjárat és a csúcsteljesítmény között lehet, hogy 50-szeres mennyiségi különbség is van, ami szintén extra terheléssel ér fel.
Innentől kezdve egy idő után eljöhet az a pont, amikor az injektor bemondja az unalmast. Sokszor ilyen helyzetekben jön csak a nem várt meglepetés, amikor a diagnózist követően a csere kapcsán az ember hét számjegyű ajánlatot kap.
Hogy ne feltétlenül kelljen kapásból az autó eladását is fontolóra venni, inkább megéri előre gondolkodni egy kicsit. Egész pontosan a cserealkatrész kedvező áron történő beszerzése bizonyulhat kedvező megoldásnak. Így megoldható az injektor problémája, miközben az autó rendberakására sem kell egy vagyont elkölteni.