A keresőoptimalizálás története az 1990-es évek eleji kezdetektől egybeforrt a legnagyobb keresőóriás, a Google történetével. A kereső algoritmus változásai mindig is hatással voltak a SEO-ra, és egyre inkább a mobilra optimalizált keresőoptimalizálás jövője látszik kirajzolódni.
Az adatok, adathalmazok gyűjtésére, kategorizálására, további információk kinyerésére vonatkozó igény hívta életre az első keresőmotorokat, majd az üzleti szemlélet formálta azokká, amilyeneknek ma ismerjük a Google-t és társait.
A keresők és a SEO kezdetei
A keresőoptimalizálás hosszú utat járt be, mire a ma is ismert, de azóta már múlttá lett AltaVista és Yahoo 1994-ben megszületett. Néhány keresőmotor kijárta az utat előttük, hogy a töméntelen információtömegből, robotokat használva, a tartalmakat vizsgálva kézzelfogható eredményeket jelenítsen meg a felhasználók számára. Aztán 1996-ban az ismeretlenből színpadra lépett a Google is, hogy azóta óriássá nőve vezesse a keresőmotorok toplistáját.
A Bing csak 2009-ben tűnt fel, de vele együtt jelent meg maga a keresőoptimalizálás, amelyet a keresőmotorok népszerűsége, a bennük rejlő üzleti potenciál hívott életre.
Az online jelenlét főszereplői, a keresőmotorok
Az internet elérhetőségének terjedésével ugyan egyre könnyebbé vált az információszerzés, azonban az információk minősége kifogásolható volt. A keresésre adott találatok sokszor nem vezettek eredményre, mert a tartalmak, a minél jobb helyezés elérése érdekében manipulatív módon, kulcsszóhalmozással, spam jellegű visszamutató linkekkel kerültek kialakításra.
A kavarodásra, a reklám vs. minőségi tartalom problematikájára a Google alapítói találtak megoldást. Ebből született meg a PageRank technológia, amely már nemcsak a kulcsszavakat vette figyelembe a rangsorolásnál, hanem egyéb tényezőket is. Irányelveik kidolgozásával a jóindulatú keresőoptimalizálás célját tűzték ki a zászlójukra, majd a következő években átvették a hatalmat a keresőmotorok felett.
A Google algoritmusok fejlődése
A szépnek ható elvek ellenére a kezdet nem volt tökéletes annak ellenére, hogy a világhálót egy nagy egészként kezelő Google már nem szavak összességeként kezelte azt, hanem a szavak jelentését közelebbről vizsgálta az algoritmusok segítségével. Ezzel terelte abba a mederbe a keresőoptimalizálást, amelyben ma is folyik tovább.
Persze az algoritmusok változásai a SEO-ra is kihatottak, de mindvégig megőrizték céljukat, hogy a felhasználók számára legrelevánsabb tartalmat nyújtsák. Az algoritmusok hatással vannak a keresési eredményekre, lépésről lépésre finomítják a kereséseket. Az időről időre megjelenő változásokat, frissítéseket a black hat taktikákkal szembeni fellépés - a Google büntet -, valamint a felhasználók változó internetezési szokásai hívják életre.
Ma a szemantikus keresés korszakát éljük, a Google a felhasználók szándékait igyekszik kitalálni, és a Mobile-first jegyében mindinkább a mobileszközökön indított, valamint a helyi keresésekre koncentrál.