A Peloton szobabiciklihez vagy a Zoom videókommunikációs rendszerhez hasonlóan a Crocs is a koronavírus-járvány elején érzékelte leginkább az üzlet fellendülését - írja a vg.hu. A Crocs pacskerek esztétikai szempontból sokak számára megkérdőjelezhetők, de a könnyen fel-le vehető lábbelik tökéletesnek bizonyultak az amerikaiak számára, akik
a karantén alatt többnyire a kertjük és a konyhájuk között mozogtak csupán.
A világjárvány elmúltával a legtöbben leszálltak a szobakerékpárjukról (ami meg is látszik a Peloton eladásain), már nem töltöttek annyi időt a járvány alatt kitalált unaloműző projektjeikkel (szakadt a Zoom árfolyama), és lassan visszatértek az élet normális kerékvágásába. Egyvalami viszont megmaradt, ez pedig a Crocs cipő, amely
szinte hozzánőtt a lábukhoz.
Ráadásul egy csomó, nálunk kevésbé ismert, ám az USA-ban nagy népszerűségnek örvendő sztár is ráállt a márkára,
még komoly díjátadókon is Crocs papucsban tolták az ellenkultúrát.
A járvány alatt megismert vagy elterjedt márkák, mint a szobakerékpárokat gyártó Peloton vagy az online piactér, az Etsy, valamint a Zoom részvényárfolyama és eladásai csökkentek a világjárvány óta, de a Crocs részvényei 2020 januárja óta csak szárnyalnak – 167 százalékkal nőttek –, 2019 óta 200 százalékos árbevétel-növekedés mellett.
Crocs-hegyek egy floridai outletben. Fotó: Jeff Greenberg
Az elemzőkben megfogalmazódnak ugyan kétségek a Crocs sikereinek tartósságával kapcsolatban, a 2009-ben még csődközeli helyzettel küzdő vállalat azonban ennek ellenére további eladási rekordra számít. Ezt a prognózist igazolja, hogy az elmúlt év utolsó negyedében az eladások értéke több mint 60 százalékkal nőtt. A társaság tavaly novemberben jelentette be, hogy
a következő három év során – csak a névadó papucsokból – ötmilliárd dolláros bevételre számít, ez 90 százalékos növekedés lenne.
A divatról jól tudjuk, hogy kiszámíthatatlan, az agyafúrt marketing viszont többnyire be szokott jönni. Ami ebben az esetben is alátámaszthatja az eladások növekedésével kapcsolatos optimista hozzáállást. A közösségi média ereje megkérdőjelezhetetlen, hiszen a Twitter, a TikTok vagy a Facebook is a hangulatjelekkel, a mémekkel és a sok millió követővel képes fenntartani és egyre erősíteni az új termékek áramlását a közösségi térben. Ennek szellemében a Crocs ügyesen aknáz ki például olyan eseményeket, mint amikor Questlove fekete Crocs lábbelit viselt az Oscar-gálán. Imádta a Twitter.
Questlove at the #Oscars. https://t.co/i5wEon5eiV pic.twitter.com/25j7F5R97O
— Variety (@Variety) March 12, 2023
A legtöbb kiskereskedelmi márka áhított demográfiai célcsoportja a Z generáció. A közösségi média elsődleges felhasználói és a márkák elsődleges célcsoportja a tinédzser és a fiatal felnőtt korosztály.
Ezenkívül léteznek megszállott Crocs-gyűjtők, akik akár több tucat lábbelivel is rendelkeznek, és különböző kiegészítőkkel teszik őket egyedivé.
A gyűjtési szenvedélyen túl a Crocs Facebook rajongói oldalán is sok millió követő találkozhat, így a márkának nem csekély közösségformáló ereje van.
A márkahűség egészen extrém példákkal is előrukkol olykor.
A világrekorder Doogie Lish Sandtiger igazi megszállottja a Crocsnak, állítólag 2100 pár Crocs papucsa van.
A hozzá hasonló fanatikusok bizonyára még többet fognak vásárolni. Az ehhez hasonló rajongói attitűd kétségtelenül segíti a marketinget, és jót tesz a márkának is.
A Crocs legfontosabb terméke, a klumpa mellett szandálokat és könnyű cipőket is gyárt. Ezeken ugyan nincs akkora haszna, mint a papucsokon, viszont az emberek általában gyakrabban vásárolnak szandált, mint más típusú lábbelit. Andrew Rees, a világmárka vezérigazgatója azt mondja, hogy ha valaki vásárol egy pár Crocs szandált, az idővel klumpát is fog.
A Crocs szandáleladásainak értéke 310 millió dollár volt 2022-ben, az idén ezt megdupláznák.
Rees szerint az Egyesült Államok után Európában a legnépszerűbb a márka, és remélik, hogy növelni tudják az értékesítést Indiában és Délkelet-Ázsia országaiban is, ahol sokan egész évben szandált viselnek.
A társaság több mint 200 millió dollárt költ marketingre, ezenkívül influenszerekre, digitális hirdetési kampányokra is tetemes összegeket áldoz – még a gazdasági bizonytalanság idején is. A marketingben részt vesznek olyan hírességek, mint Post Malone, Zooey Deschanel és Bad Bunny.
Nyitókép: Getty Images