Idén szeptemberben a legtöbb gólyát az Eötvös Lóránd Tudományegyetem fogadja, szám szerint 9918-at. A szombathelyi képzési adatokból kiderül, hogy a vidéki egyetemi központkoart sújtó, az első helyes jelentkezésekben megnyilvánult jelentős 20-25 százalékos visszaesés a Savaria Egyetemi Központot elkerülte, sőt mi több a tavalyi 591 fővel szemben idén 642-en nyertek felvételt az intézménybe, ami több mint 8 százalékos emelkedést jelent.
Alap- és osztatlan képzések esetében nőtt a bekerülési ponthatár, amelynek átlaga 2020-ban 359 pont volt. Emlékeztetőül: ez az érték az ELTÉ-hez csatlakozás óta folyamatosan emelkedik, - 2017-ben 338, 2018-ban 351, 2019-ben pedig 353 pont volt - ami azt jelenti, hogy egyre magasabb szintet kell megütniük az ide jelentkezőknek.
- A ponthatár azért fontos, mert ez mutatja, hogy milyen anyagból dolgozunk. Ezek a hallgatók, akik most bekerültek hozzánk, nagyon jó minőségűek, reméljük, hogy velünk is maradnak, így kevesebb lesz talán a lemorzsolódás mértéke.
Mindenki számára nyílt titok, hogy első évben nem mindenki megy át a rostán, de ennek mértéke fokozatosan csökken annak fényében, minél jobb hallgatókat nyerünk meg magunknak - ismertette Németh István, az ELTE SEK koordinációs rektorhelyettese.
Fontos kiemelni azt is, hogy a 2018-ban megalakult szombathelyi székhelyű ELTE Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központban a pedagógusképzés területét országosan érintő 40 százalékos visszaesés egyáltalán nem tapasztalható, sőt az itt működő tanárszakok esetében 5 százalékos hallgatói létszámnövekedés mutatkozik. - Ez a siker két okra vezethető vissza: olyan kampányt folytattunk, ami példa nélküli a magyar felsőoktatásban, gyakorlatilag mindenhol jelen voltunk, folyamatosan küldtük az üzenetet, miszerint pedagógusra mindig szükség lesz. Az üzenet másik része pedig a digitális pedagógusképzést hangsúlyozta. A COVID rámutatott arra, hogy pedagógusaink nagyon gyenge lábakon állnak a digitális oktatás vonatkozásában. Legyünk önkritikusak: sajnos a pedagógusképzésben a módszertan oktatása nagyon rossz irányba fejlődött az elmúlt időszakban. Pedagógiai pszichológia helyett szakmai módszertani modulokat kellett volna tanítani. A történelem, magyar, matematika tanári képzéseknek mind külön módszertana van, ami megadja, hogyan juttassuk célba az adott ismereteket. Ezt mi elhanyagoltuk. 1,5-2 évvel ezelőtt mi ezzel kívántunk szakítani és el akartunk indulni egy olyan úton, ahol a digitális eszközök által biztosított lehetőségekre építünk egy szakmódszertani fejlesztést.
A fiatalok megkapták az üzenetet, megértették és minket választottak
- fogalmazott a rektorhelyettes.
A 2020/2021-es tanévre felvételt nyert hallgatók eloszlásánál megőrizte vezető szerepét a pedagógusképzési terület (a felvettek 31,77%). Az ELTE Savaria Egyetemi Központjában idén 74 képzést indul az általános felvételi eljárás eredményei alapján, ebből a Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központ 58 képzést indít.
A második legjelentősebb képzési portfólióval Szombathelyen az ELTE Társadalomtudományi Kara rendelkezik, az idén felvettek 21,8 százaléka lesz a Kar hallgatója. Fontos megemlíteni, hogy 2020-ban vált teljessé a Kar szombathelyi képzési portfóliója is a turizmus-vendéglátás alapszak elindulásával. A jelen és az elmúlt évek adatai alapján a Kar felvételi létszámai 150 fő körül stabilizálódnak. A harmadik legjelentősebb képzési portfólióval Szombathelyen az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kara rendelkezik. A Kar szombathelyi képzéseire idén 125 fő jutott be, mely jelentős előrelépés a tavalyi 62 fő létszámhoz képest. A növekedés a pszichológia alapszak szombathelyi indításának köszönhető, ahol idén szeptembertől 52 fő kezdheti meg tanulmányait.
Az ELTE Informatikai Karának szombathelyi képzéseire idén a tavalyihoz hasonlóan 78 fő jutott be. A gépészmérnöki képzés létszáma tovább csökkent az alapképzés esetében a tavalyi 31 fő létszámról 26 fő-re, továbbá idén nem tudott elindulni gépészmérnöki mesterképzés. A most említett csökkenést a programtervező informatikus alapképzés és felsőoktatási szakképzés létszámának növekedése kompenzálta. - Az itteni gépészmérnökképzés elsősorban állami, egyetemi és városi támogatásból valósult meg. Győrben az Audi egy külön tanszéket hozott létre az ottani egyetemen, ami nálunk az elmúlt években nem tudott kialakulni. Pedig ez lett volna nálunk a megállapodás harmadik pontja. Ugyanis az ebben vállalt kötelezettségeit az egyetem maradéktalanul teljesítette, ahogy a város is, a cégekre vonatkozó vállalások esetében azonban már kicsit más a helyzet. A duális hallgatókat természetesen fogadták és ösztöndíjat fizettek nekik, ami leírható az ő iparűzési adójukból, viszont az egyetemen semmiféle fejlesztést nem vittek véghez, aminek eredményeként létrejöhetett volna egy ipari tanszék. Pedig a hosszútávú fenntarthatóságot csak ez szavatolná, hiszen a hallgatók azt az egyetemet választják, ahol megfelelő infrastruktúra várja őket - hangsúlyozta Németh István.
Immár tényként kezelendő, hogy
az idei pótfelvételi eljárásban állami ösztöndíjas helyekre is lehet pályázni.
A korábbi években csak önköltséges képzéseket lehetett megjelölni. Mivel azonban idén rendkívül alacsony volt a jelentkezői létszám, új konstrukciót készítenek elő. Németh Péter, az ELTE BDPK Tanulmányi Hivatalának vezetője a sajtó képviselőinek elmondta: a héten válik világossá a pótfelvételi pontos menete. Ebben az ELTE SEK minden szakát meghirdeti, ami a normál felvételi eljárásban elindult.