(Fotó: f1blog.com)
A pénteki ausztráliai szabadedzéssel megkezdődik a 2012-es Forma1-es szezon, amit a szombati időmérő edzés, majd vasárnap a futam követ. Érdekesség, hogy egyedül Monacóban szokott már csütörtökön kezdődni a verseny, csak azért, hogy négy napig tartsák a hercegségben az érdeklődőket, igazából ez csak 'biznisz'.
Milyen változások vannak az idei évben csapat fronton?
A két legnagyobb újítás a csapatoknál az idei évben, hogy a csapat, amely tavaly még Lotus néven indult, de idén Catarhamként láthatjuk majd őket. Persze a Lotus nem szállt ki az F1 világából, idén a Renault csapattal karöltve Lotus-Renault néven idnulnak, Kimi Raikkönennel kiegészülve, világbajnoki reményekkel. Az előszezoni tesztek alapján azt mondon, hogy talán van rá esélyük. Ha nem is a világbajnoki címre, de futamgyőzelemre mindenképp. A másik változás, a tavaly még Virgin néven indult csapatot orosz befektető vette meg így idén Marussia néven próbálnak helyt állni.
Pilóták?
Két 'nagy öreg' Rubens Barichello és Jarno Tulli kiszállt a száguldó cirkuszból, viszont, mint már említettem Kimi Raikkönen visszatért. Ez már csak azért is érdekes, mert a visszatéréssel, immár hat világbajnok startol az idei mezőnnyel. Szép kis csatáknak lehetünk így szem és fül tanúi, a rádió, illetve tv közvetítések által.
Raikkönennek jelent az hátrány, hogy két évre elment rallizni, vagy könnyeben belerázódik mint az öreg Schumacher?
Schumacher három évre vonult vissza, amikor is nagy átalakuláson ment át a F1, mint technikai, mint szabálymódosításokban. A finnek nem lesz minden szokatlan. Neki a KERS, illetve a DRS rendszer és azok kormányról történő elsajátítása okozhat csak gondot, de a tesztek alapján úgy tűnik, hogy gyorsan ment. Az időeredményei erről árulkodnak, a nyitó és záró teszten is a Lotus-Renault bizonyult a leggyorsabbnak. Kimivel inkább a kötelező PR rendezvényeken lehet probléma, mint ismert nem rajong a nyilatkozásokért.
Milyen szabályváltoztatások történtek?
Az előszezon rendszerint azzal kezdődik, hogy minden rajongó megtanulja az új szabályokat. A verseny lefolyását érintő és technikai szabálymódosítások is érvénybe léptek. Technikailag a legnagyobb változás, hogy azokat a difusorokat, melyek a kipufogógázt vezették rá a hátsó difusorokra, ez egy aero-dinamikai elem, ami az autó leszorító erejét hivatott növelni. Az utóbbi 2-3 évben ez domináló alkatrész volt, melynek a RedBull volt a mestere, talán ennek is köszönhette a csapat, illetve Vettel az elsőségét. Így talán kicsit összerázódik a mezőny. A másik változás, hogy az autók orrát alacsonyabbra kell építeni, biztonság-technikai szempontból, a ráfutásos balesetek megelőzése érdekében. Ebből kifolyólag a McLaren-en kívül szinte mindenkinek át kellett tervezni az autóját, így elég csúnyácskák lesznek az idén. Nem hiába mondják, hogy idén 'kacsa-csőrű' autókkal indulnak, laposabbak az autók.
Igaz, hogy a gumik még az eddiginél is gyorsabban fognak kopni?
Igen, a Pirelli új abroncsaival azt szeretné elérni, hogy még izgalmasabb legyen a verseny. Az olasz cég is tavaly tért vissza a versenybe és volt problémájuk a gumi kopással, valamint, hogy a két keverék kopása között óriási volt a különbség. Ezáltal kicsit megölték a csapatok stratégiáját. Próbálják ezeket a problémákat kiküszöbölni és várhatóan 10-15 körönként kell majd kereket cserélni, egy-egy szett abronccsal.
Most a személyes véleményedre vagyok kíváncsi. Az előzetes tesztek alapján, kit tartasz esélyesnek? Schumacher magára talál, Kimi meglepi a mezőnyt, vagy folytatódik a Vettel mizéria, esetleg egy új befutó?
Az előszezoni tesztek alapján már nem is lesz akkora meglepetés, de mindenképp számítok Raikkönenre. A csapatok rutinosak, próbálják titkolni javarészt az igazi teljesítményüket. Azt gondolom, hogy a RedBull ott marad az élen, a kérdés, hogy a többiek mennyire tudnak melléjük felzárkózni. Idén szerintem a McLaren lesz a legnagyobb vetélytársuk. A Lotus-Renault meglephet mindenkit, legalábbis futamgyőzelmekkel bizonyosan. Nem tudom, hogy Schumacher mennyire fog tudni megvillanni az új Mercedes-el. Ne felejtsük ki Webbert, illetve Rosberget sem, akik szintén okozhatnak meglepetést. A Ferrari talán most kicsit lemaradt. Nem tartom elképzelhetetlennek, hogy jövőre úgy vezetjük fel a Forma1 előszezonját, hogy nem csak 6, hanem 7 világbajnok startol a mezőnnyel. Érdekes és izgalmas lesz az idei év, annyi biztos.
Red Bull - Renault
McLaren Mercedes
Scuderia Ferrari Marlboro
Mercedes GP
Lotus Renault GP
Williams-Renault
Force India-Mercedes
Sauber-Ferrari
Scuderia Toro Rosso
Caterham-Renault
HRT-Cosworth
Marussia-Cosworth
(Forrás: origo.hu)