Egy kör Szombathelyen
Kényelem, és designe – ez jutott először eszembe, amikor megláttam az autót a parkolóban. A márkakereskedő képviselője, amikor átadta kulcsot, arról tájékoztatott, hogy csupán kettő ilyen autó van az országban, szóval vigyázzunk rá.
Az okoskulccsal kinyitottam az autót, beültünk, aztán az okoskulcsot letettem magam mellé, mert (az autóban, vezetés közben) nincs szükség rá.
Automata váltós az autó, így aztán a bal lábamat ,,félretettem”, jobb láb a fékpedálon, váltó N-be, aztán nyomtam egy startot, és az autó beindult. No nem bőgött fel semmi, a fülünk semmit sem vett észre, ám a műszerek és a mutatók is működésbe léptek. Aztán D-be kapcsoltam a váltót, leléptem a fékről és kis gázzal elindultunk.
A Golf elektromos változata másfél tonnát nyom, és, bár az állítólag teljesen házon belül készülő lítium-akkut a tengelyek között, a talajhoz közel helyezték el, tehát a kocsi nagyon stabilan viselkedik, kanyarban azért érezhető a kompakt külső méretekhez képest szokatlanul nagy tömeg. Az e-Golf villanymotorjának teljesítménye 115 lóerő, 270 Nm a nyomaték. A villanymotorok sajátságos karakterisztikája miatt ez az erő már álló helyzetből rendelkezésre áll.
Rövid ismerkedést követően az egyik egyenesben padlógázat nyomtam és a kocsiban ülő kollégám is meglepődött, amikor a Golf mindenfajta erőlködés nélkül alig több mint 4 másodperc alatt elérte a 60 km/h-t, 9 másodperc alatt pedig felgyorsultunk (már a városon kívül) 90 km/h-re. Ekkor hirtelen 1-2 km-rel kevesebb lett az autó hatótávolsága, aztán egyet gyorsan visszanyertünk a súrlódási- és a fékenergia hatásaként.
Utazás közben a motorhang teljes hiánya miatt az e-Golfban kifejezetten élmény volt suhanni. A váltókarral sebességet váltani nem lehet, a Golf egy fokozattal hajt, viszont szabályozhatom a motorfék-hatást, beállíthatom, hogy a villanypedált felengedve mennyire lassuljon a kocsi, közben mennyire töltse generátorként az akkut a motor. Az Eco gombbal pedig mesterségesen lekorlátozhatom a csúcsteljesítményt, a végsebességet, a pedál érzékenységét , de a jobb pedált padlóba nyomva a kickdown-kapcsoló veszélyhelyzetben természetesen mindig felszabadítja a teljes motorerőt. A végsebességet 140 km/h-ban limitálta a gyártó. Amikor visszaérkeztünka telephelyre, nagyon nehezen szálltunk ki, az alternatív energiák szerelmeseklnt, bizony nagyon elfogadnék egy ilyen autót.
Az e-Golf olyan cégtől érkezik, ami mind gyártási, mind pénzügyi teljesítményében meghatározó a magyar ipar számára. Ezért aztán nagyon komolyan reméljük, hogy hamar megjelennek az elektromos Golfok a kormányzati flottában is, és utána már jöhetnek a vásárlást, valamint a parkolást könnyítő intézkedések is. Csak győzzük kivárni…
Az E-Golf adatai
A villany-Golfot egy 85 kilowattos, azaz 115 lóerős motor hajtja, melynek nyomatéka állandó 270 Nm. Az autó 10, 4 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra, de a 60 km/h eléréséhez csak 4,2 másodpercre van szüksége. Vezetési stílustól függően 130-190 kilométert tud megtenni egy töltéssel, a 24,2 kilowattórás akkumulátorra a gyár 8 év vagy 160 ezer kilométer garanciát vállal.
Hazai villamosenergia-árakkal számolva 100 km-t 507 forintnyi enerdgaárből teszünk meg. A gyár szerint az e-Golf 15 százalékkal takarékosabb, mint a legjobb, hasonló méretű, acélból készült vetélytárs, a Nissan Leaf.
Az elektromos Golfban fűtött szélvédő, navigációs rendszer, első full-LED fényszóró, automata klímaberendezés, egyedi tervezésű, jó légellenállású alufelnik, és az alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok is a szériafelszereltség részei. Kívülről a kereken kívül a C-alakú LED-es nappali fényről és a kipufogócső hiányáról lehet felismerni az elektromos Golfokat.
Az ára hivatalosan 34.900 Eurót kóstál, Magyarországon 10-12 millió forintért vásárolható meg.
InnovaTurné
A Volkswagen és a Volkswagen Haszonjárművek 2007 után, idén immár hatodik alkalommal indította útjára a Volkswagen InnovaTurnét, hogy egy országos roadshow keretében, kilenc különleges autó tesztelésén keresztül mutathassa be az érdeklődők számára a márka innovatív technikai megoldásait.
A flotta az elektromos Golf mellett a Polo Blue GT, a Golf GTE, a Golf R, a Golf Alltrack, a Beetle Cabriolet, a Toureg, az Amarok Canyon, és a Multivan Business tesztelését teszi lehetővé.
További információk: innovaturne.volkswagen.hu