A felmérés megmutatta azt is, hogy a férfiak és nők eltérően hozzák meg az abroncscserével és az új autógumik vásárlásával kapcsolatos döntéseiket, továbbá hogy a kitöltők több mint egyharmada kivárja, amíg az autógumik profilmélysége eléri a KRESZ szerinti minimális értéket, ami a közlekedésbiztonság szempontjából kockázatos. Az évszaknak megfelelő abroncshasználatra vonatkozó kérdésre az autóvezetők 55 százaléka adott csak helyes választ.
A Bridgestone országos felmérés keretében minden eddiginél nagyobb mintán, 19.550 autós bevonásával vizsgálta az abroncscserélési és közlekedésbiztonsági szokásokat, valamint a gépjárművezetők általános felkészültségét. A kitöltők 80 százaléka még jelenleg is nyári abroncsot használ, ami nem meglepő, tekintettel arra, hogy októberben sorra dőltek meg a melegrekordok. Most viszont az első fagy már jelzi a hűvösebb időjárás közeledtét. A válaszadók hasonlóan magas aránya (78%) ért egyet abban, hogy a gumicserének akkor jön el az ideje, amikor az átlaghőmérséklet tartósan 7 fok alá csökken, így a következő hetekben hosszú sorok várhatóak az abroncsműhelyek előtt.
A nők szívesebben fordulnak szakemberhez
A felmérés megmutatta, hogy a férfi és női autósok eltérő szempontok alapján hozzák meg döntéseiket. Új abroncsok vásárlásakor a férfiak elsősorban az interneten fellelhető forrásokból tájékozódnak (férfi: 61%, nők: 38%). Ezzel szemben a női kitöltők közel fele (nők: 49%, férfi: 21%) nyilatkozott úgy, hogy szívesebben hagyatkozik gumis szakemberek véleményére. Szintén a hozzáértők iránti bizalmat mutatja, hogy amíg a férfi válaszadók közel harmada (32%) meghatározott időközönként, 4-5 évente cserél abroncsot, addig a hölgyek egy jó része (37%) ebben a kérdésben is inkább a szakemberek visszajelzésére alapozza a döntését. A gumicserék ellenőrzését a nők 31 százaléka szintén az ő bevonásukkal végzi, amely a férfiak csak 12 százalékára jellemző.
Árulkodó jelek az abroncson
Sajnos az új gumik vásárlásával a megkérdezettek több mint egyharmada (38%) még mindig kivárja, amíg a gumik profilmélysége eléri a KRESZ szerinti minimális 1,6 mm-es határértéket, ami baleset-megelőzés szempontjából már kockázatosnak számít. „Ne várjuk meg, hogy az autógumi az előírásban megfogalmazott értékig elkopjon” – figyelmeztet Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Magyarország Kft. értékesítési vezetője. „Az erőteljes kopás a teljesítményre is hatással van, hiszen a futófelületen található, kapaszkodást segítő lamellák és a vízelvezetési árkok amortizálódása a nedves utakon könnyen tapadásvesztést eredményezhet.”
Mit mond a jogszabály?
Minden évben legalább egyszer felmerül annak a kérdése, hogy érdemes lenne-e hazánkban is kötelezővé tenni az évszaknak megfelelő abroncshasználatot. A szabályozás körüli vita bizonytalanságot eredményez, mert ugyan a jelenleg hatályos magyar törvények szerint a taxisofőrökön kívül senki sem kötelezhető az évszaknak megfelelő abroncs használatára, a válaszadók közel fele ezt nem tudta. Az erre vonatkozó kérdésre a női kitöltők csupán 40 százaléka, a férfi kitöltők pedig 70 százaléka tudta a helyes választ.