A nemzeti fejlesztési miniszter rendelete szerint az A1-es árszabású normál tarifát automatikusan használhatják töltésre az elektromos autók üzembentartói, illetve tulajdonosai. A B jelű tarifa az, amelyet a köznyelv éjszakai áramnak hív, az elektromos kocsik töltésére ez választható az A1 tarifa mellé. Az olcsóbb éjszakai áram viszont csak akkor választható, ha annak mérése megoldott, erről a tulajoknak kell gondoskodnia.
A tulajdonosnak, illetve üzembentartónak évente kell igazolnia az áramszolgáltatónál azt, hogy elektromos járművet használ. A B jelű tarifa használatára külön szerződést kell kötni, amelyben szerepelnek az előbbi igazolás részletei is. A kettő között közel 10 Ft a különbség kwh-ként, ami egy Nissan Leaf feltöltése esetében 220 Ft többletet jelent.
Az elektromos járművek szerelmesei elégedetten vették tudomásul, hogy az oly sokat emlegetett „ösztönzők” kezdenek valósággá válni. A sajtó és a szakmai közvélemény több hónapja feszülten várta, hogyan és mikor lépnek életbe azok az új jogszabályok, amelyek célja éppen az elektromos közlekedés könnyebbé tétele.
Két olyan közpolitikai döntés is született decemberben, amely rendkívül jelentős ösztönzést jelent a hazai elektromobilitás terjedéséhez. A Fővárosi Közgyűlés ugyanis megszavazta, hogy egész Budapest területén díjmentesen parkolhassanak a zöld rendszámos gépkocsik – hívja fel a figyelmet közleményében a Jedlik Ányos Klaszter (JÁK).
A JÁK hosszas egyeztetések eredményeként javasolta, hogy a környezetkímélő autók használhassák a buszsávokat, kapjanak kedvezményes behajtási engedélyeket, vagy éppen illeték- és adókedvezményeket. Mindenekelőtt persze a JÁK is szorgalmazta, hogy a Jedlik Ányos Cselekvési Terv egyik ösztönzésként térjen ki a parkolás könnyítésére is.
A környezetkímélő gépkocsik díjmentesen várakozására vonatkozó javaslatot Nagy Gábor Tamás, az I. kerület polgármestere terjesztette elő azzal az indoklással, hogy ez az intézkedés elősegíti majd Budapest levegőjének javulását, a károsanyag-kibocsátás csökkentését és az életminőség javulását.
A fővárosi parkolási rendelet módosítása tehát lehetővé teszi, hogy a zöld rendszámmal felszerelt járművek nemcsak a közterületeken található töltők használata közben, hanem bármikor ingyen parkolhassanak. Az ősszel bevezetett zöld rendszámot a tisztán elektromos, a külső töltésű „plug-in”, illetve a növelt hatótávolságú hibrid járművek viselhetik, valamint az olyan nulla emissziós gépkocsik, mint például a hidrogén tüzelőanyag-cellás autók.
A nyugat-európai gyakorlathoz hasonlóan persze ezúttal is célzott ösztönzőkről van szó: az új parkolási rendelet kihirdetése után fél évvel a Fővárosi Közgyűlés felülvizsgálja, hogy az intézkedés elérte-e a kívánt hatást.
A közélet szereplői Szombathelyen is szóba hozták a témát decemberben, és várhatóan még tavasszal dönthet is a közgyűlés az elektromos autók vasi megyeszékhelyen történő ingyenes parkolásáról.