Ahogy benépesült a Középhegy, és kiépült az Erdei iskola út környékén több lakópark, úgy nőtt a forgalom a Nárai út és a Brenner Tóbiás körút kereszteződésében. A Szombathellyel szomszédos Nárai lakosságszáma évente legalább 30-40 fővel gyarapodik, erről a településről szintén ezen az úton érkezünk a városba. Mindeközben a vasi megyeszékhelyen üzembe helyezett autók száma több ezerrel nőtt, nyilvánvaló, hogy a körúti keresztforgalom is egyre intenzívebb, így egy alsóbbrendű utcából kikanyarodni – pláne balra – kis túlzással lehetetlen. A környék csak iskolai szünetekben – és a közelmúltban, a járvány idején tapasztalt forgalomcsökkenés miatt – tud, illetve tudott fellélegezni. Várhatóan ennek a jövő héten vége, indul a tanév, reggel 7 és 8 óra között ismét hosszasan feltorlódnak majd az autók a Külső Nárai út felé. A helyzet délután hasonló: 4 óra után szintén kaotikus állapotok uralkodnak. Képünk tavaly ősszel készült. Akkor az sem volt példátlan, hogy a sor az Erdei iskola úti kereszteződésig állt.
Sokáig úgy tűnt, csak városi legenda, hogy a megoldás sínen van, mert bár 2016 óta hallani a lehetséges fejlesztésről, és egy jelentős TOP-támogatás révén a köztudatba hamar bekerült a csomópont rendbetétele, a kivitelezés nem került elérhető közelségbe. Egy körforgalomtól persze nem lenne kevesebb az autó, csak az áthaladás lenne gördülékenyebb, igaz, a körúti keresztforgalmat is megfogná kissé, ráadásul egy zebra is van a közelben, amelyet – ha ritkán is, de – gyalogosok, biciklit tolók használnak, szerencsés esetben miattuk is kénytelenek a fékre lépni a sofőrök. Itt átkelni sosem volt túl biztonságos, talán ebből a szempontból is hasznos lenne a körforgalom, gondolhatjuk.
Az előző városvezetés megterveztette, és az egymilliárd forintos forrás megszerzését is előkészítette, hogy itt, valamint a város több pontján és környékén biztonságosabb legyen a közlekedés. Nemrég sajtótájékoztatón ismertette az új városvezetés, milyen beruházások tartoznak ezzel egy kalap alá, lévén, hogy a kerékpárút-hálózat fejlesztése az elsődleges cél. Ilyen a Bartók Béla körúton részben kiépítendő, részben pedig felfestendő bicikliút, a Rohonci út és a Bartók körút csomópontjának fejlesztése, és még sok más útszakasz, kereszteződés, köztük a Bagolyvár alatti is, ahogy a Nárai felé vezető utca kerékpársávja is. A tervek szerint még idén ősszel el kell itt készülnie egy közepes, szűkített körforgalomnak. Ami a méreteket illeti: a teljes külső sugár 12 méteres lesz, a körpálya szélessége összesen 7 méter, amiből a járható gyűrű másfél méter. Mind a négy ágon zebrát festenek az útra, így a gyalogos és kerékpáros körbejárás megvalósul. S még egy fontos dolog: a védett platánfának nem eshet bántódása.
E hét elején a Nárai utca sarkára kikerült az európai uniós forrásokból megvalósuló – pontosabban egyelőre csak megvalósítandó – fejlesztést jelző tábla, amely egyértelműen arra utal, hogy itt valami készül.
Megkerestük a polgármesteri hivatalt, és megkérdeztük, hogy pontosan mikor és milyen munkák kezdődnek, ezek mivel járnak majd – lesz-e útlezárás, terelés –, amint megtudjuk, cikkünket frissítjük.