Az Ukrtransnafta ukrán vezetéküzemeltető április 1-től meg kívánja emelni az orosz olajnak az Ukrajnán keresztül, a Barátság kőolajvezetéken történő tranzitdíját, a díjszabás megduplázódik, és tonnánként 27,2 euróra emelkedik. Kijev a tarifaemelést a katonai műveletek során megsemmisült olajszállítási infrastruktúra helyreállításának költségeivel magyarázza – írja a Magyar Nemzet az oroszhirek.hu oldalra hivatkozva.
Az origo.hu is megírta, hogy
KIJEV ÍGY AKARJA RÁVENNI A KELET-EURÓPAI ORSZÁGOKAT, KÜLÖNÖSEN MAGYARORSZÁGOT, HOGY NE VÁSÁROLJANAK TÖBBÉ OROSZ OLAJAT.
Ha jóváhagyják a tranzitdíj emelését, az már a második lesz az év eleje óta. Korábban a tarifa 18,3 százalékkal, tonnánként 13,6 euróra emelkedett.
A Transznyefty, amely a Barátság vezetéken keresztül szállít olajat, a lapnak elmondta, hogy tud Ukrajnának a tarifák felülvizsgálatát illető szándékáról, de az emelés konkrét paraméterei és feltételei még nem ismertek.
Korábban arról számoltak be, hogy Ukrajna 2023-ban tonnánként 2,1 euróval 13,6 euróra akarja emelni az orosz kőolaj tranzitdíját Magyarországra és Szlovákiába.
A Barátság kőolajvezeték az oroszországi Szamara térségéből indul, áthalad Brjanszkon, majd két szakaszra válik: északi (Belarusz, Lengyelországon és Németországon keresztül) és déli (Ukrajnán, Csehországon, Szlovákián és Magyarországon keresztül) irányba halad.
Nyitókép: DPA PICTURE-ALLIANCE VIA AFP/PATRICK PLEUL