Az éghajlatváltozás elleni küzdelemben sok kritika éri a személygépkocsikat, a teherautókat és a repülőgépeket, amiért rengeteg üvegházhatásó gázt bocsátanak ki. A tengeri közlekedés azonban bőven több nitrogén-oxidot és kénszennyezést termel, mivel a hajók túlnyomó többségben olcsó és nehéz fűtőolajat használnak - írja a Világgazdaság.
Környezetvédelmi szempontból fontos lenne a hajózás zöldítése, amihez egy új lehetőséget kínálhatnak a szélmotoros hajók. Ez első hallásra úgy tűnhet, mintha az ágazatot vissza akarnák terelni a Santa Maria idejébe, de ennél jóval többről van szó – írta a Guardian.
A szélmotoros meghajtáshoz nem kell új hajókat építeni.
Az új, csúcstechnológiás szélhajtóművek felszerelhetők a már működő bárkákra és így az energiafelhasználásukat a körülményektől függően 10–90 százalékkal lehet csökkenteni.
A szélmotorok teljesítménye attól függ, hogy hol tartózkodik a hajó és milyenek az adott pillanatban az időjárási körülmények. A megoldás költséghatékony, mivel az szél ingyen van, ráadásul a tengeren sokkal erősebben fúj, mint a szárazföldön. Az új technológia olyan időjárás-elemző szoftverekkel van ellátva, amik képesek precíz algoritmusok alapján kiszámolni a leggyorsabb és legtakarékosabb útvonalat az óceánon keresztül.
A szélmotoros eszközök számos technológiát és megoldást ötvöznek, felhasználták a vitorlákat, a sárkányokat, vagy akár a függőleges hengernek látszó rotorokat is.
A szélmotoros technológia már ma is jelen van a tengereken,
jelenleg nagyjából 20 kereskedelmi hajó van, ami fel van szerelve ezzel a megoldással.
Egyre több forgalomban lévő hajó szerelteti fel a szélmotort, de még így is lassú a szélenergia terjedése a tengeri közlekedésben.
Forrás: vg.hu
Fotó: Wallenius Marine