Alapvető hibák chiptuningnál
A sebesség szerelmeseinél egyszer el szokott jönni az a pont, amikor elkezdenek kicsit többre vágyni, mint amit az autójukkal, alapbeállításokkal el tudnak érni. Ilyenkor jön az, hogy elkezdenek érdeklődni a chiptuning, a motoroptimalizálás és társaik iránt. Körbekérdezgetnek itt-ott, milyenek az árak, ki ért hozzá, és mik a tapasztalatok.
Sajnos nem egyszer előfordul, hogy nem szervizbe viszik az autót, hanem valaki olyanhoz, akiről az a hír járja, hogy életében egyszer-kétszer már csinált ilyet, és okosban, jóval kedvezőbb áron meg tudja oldani, mint egy szerviz. Az ilyen „szakemberekkel” jellemzően egy lakótelep vagy egy pláza parkolójában kell összefutni, és az adott helyszín lesz egyben a műhely is.
Számos kérdést és aggályt felvet ez a szituáció. Előfordulhat, hogy tényleg sikerül valami érdemlegeset elvégeznie az autón, de legtöbb esetben ez hosszú távon inkább negatív következményekkel jár.
Az egyik legnagyobb gond, ami problémák ezreit tudja előidézni, az nem más, mint hogy ilyen esetekben nem történik teljesítménymérés, azaz emberünk nem az autó tényleges teljesítményéből indul ki, hanem a papíron feltüntetett értékekből, ami mint tudjuk, csak nagyon ritkán tükrözi a valóságot.
Egy rossz példa
Egy BMW F10 530D 245LE tulajdonosa gyakorlatilag iskolapélda-szerűen lépésről lépésre végigjárta a fenti folyamatot, aztán egyszer csak arra lett figyelmes, hogy az autó egy erőteljesebb gyorsításnál beráz, berángat az automata váltó. Nem meglepő módon, aki a módosítást végezte, az már nem akart többet foglalkozni az autóval.
Ilyenkor két dolgot lehet csinálni: vagy megpróbáljuk a nagyobb terheléseket mellőzni, és óvatosabban nyomni a pedált, vagy keresünk egy olyan szervizt, ahol orvosolni tudják a problémát.
Amennyiben te inkább profikra bíznád az autódat, akkor érdemes megnézned, hogyan csinálja az AET CHIPtuning a chiptuningot.
Hogyan lehet megoldani?
A nulladik lépés, hogy keressünk egy szervizt, ahol van teljesítménymérés, ez ugyanis elengedhetetlen. A szerviz a teljesítménymérés után visszarakja az eredeti programot a motorvezérlő számítógépbe, majd ismét leméri a teljesítményt. Nem árt, ha rendelkezésre áll az eredeti program, igaz, anélkül is meg lehet oldani, csak jóval körülményesebb.
A két mérés adatainak összehasonlítása után már meg lehet állapítani, hogy mi is történt, és hogy milyen állapotban is van egyáltalán alapból az autó. Most ugye visszakerült közel gyári beállításokra a jármű. A tulajdonos dönthet úgy, hogy marad ennél, de azt is mondhatja, hogy szeretne motoroptimalizálást vagy chiptuningot.