Akárhogy is nézzük, az elektromos járművek (BEV) technológiája még most is gyerekcipőben jár. Habár az első modellek közel harminc évvel ezelőtt gyártásba kerültek, a velük járó rengeteg problémát látva az iparág takaréklángra vette a fejlesztéseket, szinte csak a Toyota tartotta a frontot, ami a hibrid technológiához a Prius-sorozat révén görcsösen ragaszkodó japán gyártó dicséretére válik. A problémás elektromos autók egyébként azóta sem jellemzőek a precíz japánokra, igaz, vannak kivételek (de erről majd később) - olvasható a Világgazdaságon.
Egyszer csak jött Elon Musk, és színre lépett a pokoli drága, kezdetben státuszszimbólumként kezelt Tesláival, megteremtve a villanyautók sorozatgyártásának évekkel később már rentábilissá vált módszerét a Gigafactory-knak köszönhetően. A hagyományos autógyártók későn ébredtek, ám akkor
- pénzt,
- paripát,
- fegyvert,
nem kímélve milliárdokkal felpumpált fejlesztőgárdákkal eredtek az úttörők nyomába. Az eredmény ismert: ma már az olyan gyártók is elkészítik modelljeik elektromos változatát, mint a Ferrari, a Bentley vagy az Aston Martin, miközben a piacot leuralták a szorgalmasan tanuló kínaiak.
Problémás elektromos autók: vannak, amelyeket jobb elkerülni
Annak ellenére, hogy csak másfél évtized telt el azóta, hogy az BEV-ket komolyan elkezdték fejleszteni, a gyártók, illetve az Európai Unió és Kína közötti verseny kiéleződött, miután utóbbi gáláns állami támogatásokkal ösztökéli a villanyautó-gyártók exportját, és amire válaszul Brüsszel sávosan 36,3 százalékig terjedő büntetővámokat vetett ki júliusban, vállalva egy kereskedelmi háború kirobbanását Pekinggel.
A technológia kiforratlansága miatt számos olyan problémás elektromosautó-modell került piacra, amelynek megvásárlása – használtan is – komoly kockázatokkal jár – írja a Gobankingrates.com, utalva arra, hogy a Consumer Reports nemrégiben az olvasók körében végzett felmérése azt hozta ki, hogy a villanyos járművek általában kevésbé megbízhatóak, mint belső égésű motorral hajtott társaik, annak ellenére, hogy kevesebb összekapcsolt és mozgó alkatrészük van.
A nem megbízható szériák egyik jellemző problémája a gyorsan merülő akkumulátor
Ráadásul egyes BEV-modellek a hatótávolság tekintetében a reklámozottnál sokkal gyengébben teljesítenek, sűrű töltögetést igényelnek, továbbá menettulajdonságaik, specifikációik is sok esetben eltérnek a gyárilag megadottól, vagy csak megszépítik azokat. Ezek a típusok sokkal hamarabb jelennek meg használtautó-kereskedésekben, mint a megbízhatóbbak.
Megvásárlásuk előtt érdemes alaposan körüljárni az egyes márkákra, modellekre és gyártási évekre vonatkozó „népítéleteket” és szakértőt bevonni a folyamatba.
Megéri. A TopSpeed.com sorba is szedte a megbízhatatlan EV-modelleket, amelyeket érdemes messziről elkerülni – bármilyen csábítóak is. A portál nyolcas listát állított össze, melyet persze, lehetne jócskán bővíteni. A gyenge teljesítmény és a rossz hatótáv-adatok alapján íme a vételre nem ajánlott problémás elektromos autók rövidített listája.
1. Mazda MX-30
A japán modell a TopSpeed szerint a 161 kilométeres hatótávolságával, a 35 ezer dollár körül árával és a versenytársaihoz képest szerény funkcióival az első helyre került. A Mazda első elektromos modellje az Egyesült Államokban csak Kaliforniában volt kapható, a cég korlátozott számban értékesítette, majd a rossz fogadtatásra hivatkozva bejelentette, hogy a 2023-as modellév után leállítja az ottani értékesítést. Akit az ugyancsak alacsony hatótávolság nem zavar, könnyen beszerezhet egy példányt az elektromos Mazdából, melynek modelljei már Európában is felbukkantak a népszerű hirdetési oldalakon – kifogástalan állapotban, 3 évesen, 6,4 millióért is hirdetnek ilyet.
2. Tesla Model X
A megbízhatósági problémák már 2017 óta sújtják az X-et, az autó sok tulajdonosát hagyta már cserben a HotCars.com ismeretei szerint.
A TopSpeed a modell frusztráló és rosszul működő „sólyomszárnyas” ajtóit és a szélvédőjének repedésre való hajlamát emelte ki, és ha ez nem lenne elég, ott van még a gyorsan lemerülő akkumulátor mellett az általános töltési nehézség.
3. Chevrolet Bolt
A Hotcars.com különösen a 2019-es és 2020-as Chevy Bolt vásárlásától intette óva olvasóit, ez a széria ugyanis az esetleges tűzveszélyessége miatt visszahívásokkal „szembesült”, és megbízhatósági deficit is jellemzi az értékeltségi tesztek tanúsága szerint. A használt Boltok ára igen kedvező, de a modell hátulütőinek ismerete és tüzetes átvizsgálása nélkül lutri lehet a megvásárlása.
4. Ford Mustang Mach-E
Ha a klasszikus Mustang elektromos változatáról van szó, a HotCars.com szerint a legjobb távol tartani magunkat a 2021-es és 2022-es modellektől. Míg a Consumer Reports a Mach-E-nek (az olvasók által megadott) 100-ból 35-ös megbízhatósági értékelést adott, a terepjáró még mindig jó osztályzatokat szerzett olyan szakértői oldalakon, mint az Edmunds, valamint a Car and Driver. Mi tehát a legnagyobb kockázat az E-Mustanggal kapcsolatban? A TopSpeed szerint az indítási problémák mellett a modellek hajlamosak leállni az akkumulátor túlmelegedése miatt.
5. Nissan Leaf
A versenytársakkal való rivalizálásban a Leaf inkább vevővonzó árával, mintsem magával ragadó teljesítményével kápráztat el. A 2023-as modellre a gyártó által javasolt, támogatások nélküli fogyasztói ár 28 ezer dollár (9,9 millió forint) volt.
A Leafet a szokványostól eltérő akkumulátor-technológia, kompatibilitási problémák és korlátozott hatótávolság jellemzi, a potenciális vevő látását nem szabad, hogy elhomályosítsa az árcédulán feltüntetett összeg. A mellékhatások elkerülése végett javasolt, hogy a vásárlás előtt mindenképpen kérdezze meg autószerelőjét. Utána meg a gyógyszerészét.
6. Porsche Taycan
Annak ellenére, hogy a Top Gear 2022-ben „a földkerekség valószínűleg legkomplettebb BEV-jének" nevezte, a Consumer Reports úgy találta, a Porsche Taycan még mindig nem éri el a Tesla által a luxuskategóriájú BEV-arénában felállított általános mércét. Ha a vásárló valóban prémium Taycan-teljesítményt szeretne látni a járműtől, érdemes egy magasabb felszereltségű, drágább kivitelre spórolnia. Ha így tesz, akkor is ellenőriznie kell, hogy a Taycan az üléshevederekkel és az energiaveszteségekkel kapcsolatos visszahívási akciókon valóban részt vett-e.
7. Hyundai Kona Electric
Az alapmodell Kona BEV hatótávolsága 360 kilométer körül van, de a felturbózott 64,8 kWh-s akkumulátorral szerelt kivitel akár 418 kilométert is képes megtenni egyetlen töltéssel, csatlakozva ezzel kategóriájának versenytársaihoz.
A korábbi típusokhoz hasonlóan azonban a 2024-es Kona Electric csak összkerékhajtású, és korlátozott számban, mindössze 26 amerikai államban lesz elérhető, ami a szervizelését és a forgalmazását is kedvezőtlenül befolyásolja. Ezzel a rizikófaktorral az európai vásárlóknak ugyanakkor nem kell számolniuk.
8. Ford Focus Electric
A Ford 2011 decemberétől 2018 májusáig gyártotta ötajtós ferdehátú Focus Electric-modelljét, de nem tervezett új platformot a villanyos változathoz, beérte azzal, hogy az akkumulátort berakta a csomagtartóba, nagyban csökkentve annak használhatóságát és a rakteret. Használtan olcsón hozzálehet jutni, idehaza a piacvezető portálon meghirdetett, 2013-as példány viszont 70 kilométeres téli hatótávjával legfeljebb a kompromisszumok emberének ajánlható – aki együtt tud élni a típus rengeteg megbízhatósági problémájával.
Forrás: vg.hu