A jobb oldali közlekedés Magyarországon 1941 novemberében lett általános, az európai kontinens országai közül az egyik utolsóként. Több járat azonban még ezután is az eredeti rend szerint közlekedett, a Kisföldalattin csak 1973-ban történt meg a váltás – olvasható a PestBuda cikkében.
A lap azt írja: Bonaparte Napóleon francia császárig az európai kontinensen az utakon általánosan bal oldalon közlekedett mindenki. Ennek pontos okát nem igazán tudjuk, az elfogadott elmélet szerint az emberek azért közlekedtek a bal oldalon, mert így a jobb kezük – amellyel szükség esetén fegyvert rántottak – a szembe jövő felé esett, illetve a kardot viselő lovasok is a bal oldalukon viselték azt, és jobb kézzel rántották elő, amihez a bal oldali közlekedés volt kényelmesebb.
Először vidéken vezették be
A magyar baloldali közlekedés az 1930-as években már egyre több gondot jelentett, hiszen – főleg az 1938-as Anschluss után, amikor Ausztria a Német Birodalom része lett –, az autósoknak Magyarországra érve át kellett térni a másik oldalra. Ez olyan hátrányokkal is járt, hogy a nagy nemzetközi útvonalak inkább elkerülték az országot.
Az áttérésnek azonban volt egy kevésbé békés oka is. Magyarország ugyanis 1941 tavaszán átengedte a német csapatokat Jugoszlávia felé, és a jobb oldalhoz szokott német katonák komoly fennakadást okoztak a hazai közlekedésben. A váltásra 1941. július 6-án került sor, de csak Budapesten kívül. A fővárosban és környékén ugyanis csak november 9-én tértek át a jobb oldali közlekedésre, addig az utaknál a város környékét elhagyva egy ponton át kellett menni a másik oldalra.
Nyitókép: Fortepan
Forrás: mandiner.hu