"Hiányolom a lázadókat, forradalmárokat, Petőfiket!" - csattant fel beszélgetésünk legelején Németh István, az ELTE SEK koordinációs rektorhelyettese, aki úgy látja a mostani generáció sajnos megelégszik azzal, hogy kimegy Ausztriába mosogatni és ott keres annyit, amennyit. "Én meg közben a kardomba dőlök. Elkényelmesedtek a fiatalok, mert elaltattuk őket. Azonban azt mondom, nem rendszert kell váltanunk, hanem életformát, egy életminőséget. Elérnek már hozzánk is a globalizációs folyamatok, az MIT képzése - Massachussetts Institute of Technology - például már ott van Debrecenben. A világ teljesen átjárhatóvá válik. És mi mindeközben mit tudtunk kihozni a gyerekekből? Mosogatói szerepvállalást Ausztriában. Azért hívtuk meg Nagy Ferót is, mert az ő generációjuk forradalmi volt. Fontos, hogy a fiatalok tudják mit akarnak csinálni, legyen elképzelésük és tudásuk a megvalósításhoz. Ehhez szeretnénk mi egy megújuló oktatási rendszert adni, amelynek kulcsszereplője a tanár" - fogalmazott a rektorhelyettes.
Itt jön képbe a Berzsenyi 2.0, aminek lényege egy új típusú pedagógusképzés. Ennek a projektnek a keretében olyan tanárokat kívánnak képezni, akik influencerek. "Ez manapság bizonyos körökben ugyan szitokszónak számít, de képzeljünk el ma egy olyan fizika tanárt, aki fantasztikus kísérleteket vesz fel a vízrakétától elkezdve számos más bemutatón keresztül, leírja hogyan kell csinálni és megkéri a gyerekeket, hogy ők is tegyék ugyanezt. Hangsúlyozom, hogy veszélytelen kísérletekről van most szó. De utána lehetne tapasztalatot cserélni, hogy kinek, hogy sikerült. Én hiszem, hogy ebben óriási potenciál van, amihez hatalmas vonzerő párosulhat. Vannak ugyan erre irányuló próbálkozások 1-2 humán területen, de nincs elterjedőben. Azt vallom, hogy ez a jövő, így lehet átörökíteni és továbbvinni a tanárképzést, meghagyva, el nem véve semmit a lényegéből. Tudta ezt jól már évtizedekkel ezelőtt Öveges professzor is, aki kihasználva televízió adta lehetőséget, olyan kísérleteket mutatott be, amelyek gyerekek ezreit - köztük engem is - ültették a képernyők elé. És akkor fogalmazódott meg, hogy talán a fizikával kellene foglalkoznom. Ezt a szellemiséget kellene folytatni."
Németh István szerint hibáztathatná a tanárokat, hogy miért nem követik ezt. De hibáztathatná a fiatalokat is, hogy miért nem követelik ki maguknak a fejlettebb oktatást. Bűnbak keresése helyett azonban inkább azt mondja: a probléma a tudásátadásban keresendő. Ha egy felelőst ebben az ügyben meg kellene jelölnie, egyértelműen magukat mondaná, akik a pedagógusképzésért felelnek. "Azért vagyunk felelősek, mert nem azt csináljuk, amit kellene. Viszont ma már van olyan módszertani eszközállomány a birtokunkban, amivel lehetővé válik ez az influencer tanárkodás. Mi új típusú Öveges professzort akarunk kiképezni, aki mondjuk egy eldugott kis faluban ül otthon, ahonnét a zsenialitását kiközvetíti az internet népének és egy tábort toboroz, amelyik aztán őt követi. Ez egy olyan gyakorlat lehet, amely átmenetet tud biztosítani a jelenlegi merev osztályteremalapú oktatási rendszer és az általam vizionált új struktúra között" - osztotta meg nézeteit a rektorhelyettes.
Szeretnék, ha az egyetem betölthetné itt a régióban azt a szerepet, amire hivatott. Speciális tudást kínálnak, ami sokkal több egy diplománál. Olyan kiművelt emberfőket akarnak nevelni, akiknek a belső kognitív értékeit mások is igénybe kívánják venni, mert egyedi, sajátos tudásalappal rendelkeznek. Ehhez meg kell újulnia a képzési szerkezeteknek, a tartalmaknak és nem utolsó sorban az oktatóknak. "Korábban is elmondtam már, de most is kihangsúlyozom, hogy a város és a megye népe nem tud élni azzal a lehetőséggel, hogy Szombathelynek egyeteme van. Egy ún. "erjedési folyamatot" szeretnénk elindítani, aminek 5 év múlva már látnunk kellene a pozitív fejleményeit. Mire gondolok: X azt mondja Y-nak, gyere ugorjunk be az egyetemre, lesz egy jó előadás, utána pedig tudunk velük beszélgetni az elhangzottakról. Ezekből jönnek ki a legjobb dolgok, a kötetlen beszélgetésekből, amikor a tudás közkinccsé tétetik, és a résztvevők mindegyike betársul a közös gondolkodásba, valami mást, valami újat, jobbat akarva. Ez a szellemiség ma még hiányzik az utódnemzedékből. Felteszem a kérdést: hogyan juthattak oda egyesek, hogy megelégszenek azokkal a morzsákkal, amelyek az osztrák munkaerőpiac asztaláról lehullanak? Félreértés ne essék, nem a fiatalokat hibáztatom, itt egy folyamatról van szó és arról, hogy kiveszett vagy inkább kiölték belőlük a lelkesedést, a bizonyítási vágyat, a tettrekészséget. Annyit tudunk tenni, hogy megpróbáljuk megjavítani a tanárképzést." Az ELTE SEK vezetése rendületlenül hisz ebben, ahogy hitt a gépészmérnök-képzésben, az ELTÉ-hez csatlakozásban, és a Berzsenyi Pedagógusképző Központban. "Minden egyes harcunkat siker koronázta. Pécsen kívül nincs sehol a régióban még egy olyan intézmény, mint Szombathelyen, ahol a rövid és teljes ciklusú általános és középiskolai képzés teljes szakspektruma elérhető" - hangsúlyozta Németh István.
Mindemellett folyamatosan zajlik az épület korszerűsítése, kicserélték a nyílászárókat, modern digitális és informatikai rendszer áll a hallgatók és oktatók rendelkezésére - karácsony előtt 98 db laptopot kaptak a tanárok, valamint 16 digitális táblát szereztek be -, nemrégiben számoltunk be arról, hogy jelenleg a C épület nagy előadójának felújításán dolgoznak a szakemberek, amit majd tavasszal a fűtéskorszerűsítés követ.
A D épületbe is visszatér az élet, noha sose zárták be, csak azt ígérték, hogy megváltozik a funkciója. Így is lett, ugyanis a tanárképzés terén az intézménnyel szoros szakmai kapcsolatban álló KLIK költözött be az épületbe.
Németh István rektorhelyettes a hallgatói létszámmal egyelőre még nincs teljes mértékig megelégedve, hiszen nagyobb növekedést várt a fejlesztések fényében, noha az itteni számok alakulása magasan verte az országos átlagot. Azt azonban mégis érdemes kiemelni, hogy országos szinten 36 fizika szakos tanár kezdte meg idén a tanulmányait. Statisztikák alapján jó ha ennek fele el is végzi a szakot, azaz 18 ember, akik közül várhatóan csak 9-en helyezkednek el a szakmában. "Ezért kell megállítanunk a fiatalokat útban Ausztria felé és ajánlani nekik egy olyan víziót, amiben kedvüket lelhetik és kiteljesedhetnek" - emelte ki a SEK legújabbkori küldetését Németh István koordinációs rektorhelyettes.