A világ nagy autógyártói azzal szembesültek, hogy a vásárlók érdeklődése megcsappant a teljesen elektromos járművek iránt - írja cikkében a vg.hu. A gyors bővülés időszaka után tavaly az elektromos járművek értékesítésének növekedése lelassult. A globális EV-eladások a 2022-es több mint 100 százalékos növekedés után, 2023-ban csupán 33 százalékkal nőttek.
Az elektromos autók átlagos részesedése az új járműeladásokban továbbra is emelkedik: a 2022-es 14 százalékról 20 százalékra, de
néhány meghatározó piacon, köztük Dél-Koreában és Németországban ez a mutató visszaesett.
Európa legnagyobb gazdaságában augusztusig az újonnan forgalomba helyezett járműveknek mindössze 12 százaléka volt elektromos hajtású, holott az arány tavaly még 20 százalékot ért el.
Ennek oka az e-autók magasabb ára, a megfelelően kiterjedt töltőhálózat hiánya és a kormányzati támogatások kivezetése.
A túl hideg és a túl meleg időjárás, valamint az átlagosnál nagyobb igénybevétel rontja az elektromos modellek hatékonyságát, így a fogyasztók még inkább kerülik őket.
A sofőrök emiatt a hibrid vagy a belső égésű motorral szerelt járműveket választják.
A vámháború ráadásul tovább rontja a helyzetet, ugyanis az olcsó kínai villanyautókra kivetett vámok árnövelő hatásúak. Érdemes megemlíteni, hogy nem mindenhol történt csökkenés, például
Magyarországon több mint másfélszeresére nőtt az újonnan forgalomba helyezett, tisztán elektromos személygépkocsik száma január–augusztus között az előző év azonos időszakához képest.
Belassult az EV-piac
A cégek sorra jelentik be a halasztásokat és a leépítéseket: a Ford és a General Motors az elmúlt hónapokban függesztette fel a villanyautó-gyártási kapacitásának bővítésére vonatkozó terveit, a Mercedes-Benz pedig igyekezett megnyugtatni a befektetőket, hogy továbbra is gyárt belső égésű motoros modelleket.
Az Aston Martin az év elején közölte: egy évvel késlelteti az első akkumulátoros elektromos járművének piacra dobását.
Az Apple pedig tíz év után jelentette be, hogy leállítja a Titan névre keresztelt, saját készítésű e-autója fejlesztését, és inkább a mesterséges intelligenciára, valamint a Vision Pro szemüvegre koncentrál a jövőben.
A Volvo, amely 2030-ra kizárólag az elektromos autók gyártására akart átállni, úgy döntött, hogy kínálata legalább 10 százaléka mégis hibrid modell marad. A Lucid 400 munkahelyet szüntet meg, vagyis az amerikai autógyártó munkavállalói létszámának 6 százalékától köszön el.
A Tesla alkalmazottai több mint 10 százalékát, vagyis több mint 14 ezer embert rúg ki. Májusban pedig közölte, hogy a Supercharger-üzletágát is bezárja. A szintén amerikai Rivian februárban jelentette be, hogy munkatársai 10 százalékát teszi utcára, és idén nem növeli szállításait.
Bár az autógyártók és a beszállítók korábban arra számítottak, hogy a jövőben felpörög az elektromos járművek iránti kereslet, most viszont úgy tűnik, a tervezett kapacitás- és technológiafejlesztési beruházások túlzottak a fogyasztói igényekhez mérten, mivel már így is telített a piac.
Újabb olcsó kínai elektromos autó igyekszik letarolni a piacot
Az árazás ellenére a távolság, az autószállító hajók hiánya és a vámháború miatt mégis drágák lehetnek ezek a járművek Európában, köztük Magyarországon is, ha eljutnak a kontinensre. Ettől függetlenül Kínában és más piacokon nagy sikert arathat az Xpeng MONA nevű almárkája.