Milyen tendencia mutatkozik a nyári motorosbalesetek számában Vas megyében? - tettük fel a kérdést a rendőrség illetékesének, akitől nem kaptunk szívderítő választ. - A Vas Megyei Rendőr-főkapitányság vezetett adatai alapján a tavalyi évhez képest az idei év június és július hónapjában közel azonos azoknak a közlekedési baleseteknek a száma, amelyekben motorkerékpár-vezetők okoztak vagy részesei voltak közlekedési baleseteknek - tájékoztatott Cser Zsófia rendőr főhadnagy, megbízott sajtóreferens. Három fő okot említett: mind a motorkerékpár-vezetők, mind a gépkocsivezetők esetében - Vas megye vonatkozásában - gyakori, hogy a sebességet helytelenül választják meg az út- és a látási viszonyokhoz képest, vagy az elsőbbségi szabályokat megsértik, esetleg nem tartják be a követési távolságot. Ezenkívül a baleseti okok között számtalan esetben tetten érhető a vezetéstechnikai ismeretek, a gyakorlat hiánya, ezért mindenki felkészülten, felkészített motorral közlekedjen! - tanácsolta.
Nem mellékes, hogy a motoros milyen felszereléssel, milyen ruházatban indul útnak. De mit mondanak a szabályok? - Ahhoz, hogy a motorkerékpárok a közlekedésben részt vegyenek, alapfeltétel a műszakilag kifogástalan állapotú jármű és a vezető felkészültsége a motorozásra - tudtuk meg, ami nyilvánvalónak hangzik, de a tapasztalat szerint sokaknak újdonság. - A kétkerekű motoros járművel utazók baleseti kockázata átlag feletti - hangsúlyozta Cser Zsófia -, ennek az az oka, hogy a motorkerékpárosokat a gépkocsikban jellemző passzív biztonsági megoldások nem védik, így közlekedési baleset esetén a testük közvetlen fizikai behatásoknak van kitéve. Ezért fontos, hogy motorozás közben mindig megfelelő védőfelszerelést kell viselni, illetve nagy hangsúlyt kell fektetni az öltözékre is - tette hozzá. - Az élénk színű bukósisak, motorosruha és motoroscsizma nemcsak könnyebben észrevehetővé teszi a motorost a közlekedés többi szereplője számára, de egy esetlegesen bekövetkező balesetben a súlyos sérülések kockázatát is csökkenti - sorolta a sajtóreferens. Nem árt tudni, hogy a balesetben földhöz csapódott bukósisakot minden esetben le kell cserélni, még akkor is, ha kívülről nem látszik rajta komoly sérülés, mert ilyenkor az ütéselnyelő réteg már nem képes ellátni feladatát.
Vajon felkészülnek-e a motorosok és az autósok egymás jelenlétére az utakon? A választ mindannyian sejtjük közlekedési tapasztalatainkból. A rendőrség munkatársa arra figyelmeztetett, hogy fontos, hogy a motorkerékpárosok – néhány hónap vezetéskihagyást követően – ne csak magukat, hanem járműveiket is készítsék fel a közlekedésre, és a szezon előtt ellenőrizzék azok műszaki állapotát! Vezetéstechnikai szempontból nem szabad megfeledkezni arról, hogy tavasszal, illetve a nyár elején több hónapos kihagyás állhat egy motoros mögött, ezért a szokásosnál körültekintőbben szükséges közlekedni, nem beszélve arról, hogy még az autósoknak is szokni kell ilyenkor, hogy adott esetben egy, vagy akár több motor is feltűnhet a visszapillantó tükörben - jegyezte meg.
Egy egyszerű szabály: a legfontosabb alapelv motorozás közben, hogy mindig mindenki a saját tempójában közlekedjen. Sokan túlvállalják és veszélyes szituációkba hajszolják magukat a rendőrség illetékese szerint. Mint mondta, előzéskor mindig legyen alacsony sebességkülönbség, és közben mindig megfelelő oldaltávolságot kell tartani, hogy az előzendő jármű vezetője kanyarodás esetén a visszapillantó tükrében időben észrevehesse az előzési szándékot. Igen fontos, hogy kanyarban nem szabad előzni, hirtelen gyorsuló sportmotorral sem, mert az előzéshez szükséges dinamikus gyorsulás során szinte képtelenség korrigálni - húzta alá. A motorosok a közúti közlekedés védtelen közlekedői közé tartoznak - ezt nem árt észben tartani, ezért a balesetek megelőzése érdekében fontos, hogy a motorosok különösen fokozott óvatossággal közlekedjenek.