Németország júliusban tartózkodott a vámok kivetéséről szóló előzetes EB-szavazástól, amelyen a tagállamok először döntöttek erről – írja az Index.
Azóta a német autóipar, amely jelentős kínai gyártókapacitással rendelkezik, intenzíven lobbizott Olaf Scholz kancellárnál, hogy ne támogassa az uniós javaslatot, amely akár 45 százalékos vámot is bevezethet a Kínában gyártott elektromos járművekre.
Az Európai Bizottság javaslata csak akkor léphet életbe, ha 15 uniós tagállam, amelyek összességében az EU lakosságának 65 százalékát képviselik, nem szavaz ellene. A portál szerint Franciaország, Görögország, Olaszország és Lengyelország igennel szavazna, ami elvileg elegendő lenne az intézkedés elfogadásához.
A bizottság szerint a vámok szükségességét az indokolja, hogy Kínában az olcsó hitelek, valamint a föld- és nyersanyag-támogatások jogtalan versenyelőnyhöz juttatják a helyi gyártókat. A cél az egyenlő versenyfeltételek megteremtése, nem pedig a kínai autógyártók kizárása, ahogyan azt az Egyesült Államok tervezett 100 százalékos vámja valószínűleg elérné. A német autógyártók, akik tavalyi eladásaik egyharmadát Kínában realizálták, ellenzik a vámokat, mivel tartanak a megtorló intézkedésektől és attól, hogy kereskedelmi konfliktus alakulhat ki a második legfontosabb kereskedelmi partnerükkel.
Ahogy arról korábban beszámoltunk, több kínai elektromosautó-márkára büntetővámot vet ki az EU. Az ideiglenes büntetővámok a BYD esetében 17,4 százalék, a Geely esetében 19,9 százalék, a Saic esetében pedig még 37,6 százalék. A többi gyártó esetében 20,8 százalékot terveznek, a vizsgálattal nem együttműködő cégeket pedig 37,6 százalékos büntetővám terhelné.
Az Európai Bizottság korábban azt javasolta, hogy 20,8 százalékról kilenc százalékra csökkentsék a kínai gyártású Tesla elektromos autókra kivetett vámot. Az indoklás szerint a döntést a tavaly októberben elindított, folyamatban lévő szubvencióellenes vizsgálat keretében hozták.
Forrás: index.hu